Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyförvärv av systemkamera - hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag rekommenderar att du handlar hos ngn butik då får du kameran direkt och kan kolla att allt finns med och kameran är OK. Varning utfärdas för CP (cybephoto) När jag köpte en kamera där saknades svensk manual samt annat strul och fruktansvärt dåligt bemötande så om du måste handla postorder så finns betydligt bättre företag !

Du är den första jag sett som inte gillar Cyberphoto, jag tror inte den upplevelse är speciellt representativ för företaget i stort.

Som e-handlare skulle jag tippa att CS är top 5 i landet oavsett branch.

...Så VR är egentligen en ganska onödig sak, fast lite lyxig?...

Oavsett vilket kameramärke du väljer år 2009 så får du VR (antiskak) inbyggt i huset och därmed fungerar det på ALLA objektiv du kommer över. Om du väljer nåt annat än Nikon eller Canon alltså. Kläm o känn, dåliga digitala systemkameror finns inte, den du gillar bäst är bäst. För dig. Lycka till!

Oavsett vilket kameramärke du väljer år 2009 så får du VR (antiskak) inbyggt i huset och därmed fungerar det på ALLA objektiv du kommer över. Om du väljer nåt annat än Nikon eller Canon alltså. Kläm o känn, dåliga digitala systemkameror finns inte, den du gillar bäst är bäst. För dig. Lycka till!

Som arkitektstuderande kanske man ska gå på ett märke som har tilt/shift objektiv före antiskak i huset.

Som arkitektstuderande kanske man ska gå på ett märke som har tilt/shift objektiv före antiskak i huset.

Har inte läst att det skulle vara nåt avgörande för trådstartaren men är det så så är det så. Finns det nåt märke som det inte finns sådana till? Det är väl en ganska liten del av alla fotografer som investerar i ett sådant.

Har inte läst att det skulle vara nåt avgörande för trådstartaren men är det så så är det så. Finns det nåt märke som det inte finns sådana till? Det är väl en ganska liten del av alla fotografer som investerar i ett sådant.

Visst är det rätt, men av den lilla delen fotografer som gör det är nog en stor del arkitekter eller arkitekturintresserade :)

Det visar sig ju att det finns objektiv till flera märken så frågan är död ändå.

Nyförvärv kamera

Hej!

Min D60 som jag köpte i aug -08 är till salu.

Jag har till den även ett 18-55 VR samt en trådlös fjärrutlösare som inte använts en enda gång.

Allt i mycket bra, välvårdat skick.

Jag säljer pga. att jag kör D90 numera.

mvh
Lars Aronsson

Vad har länken med tilt/shift att göra, bara undrar?

Har aldrig sett titl/shift till något annat än Canon/Nikon, man lär så länge man lever.

Hartblei:s finns i de här fattningarna Lens mount type ― Canon EOS, Canon FD, Nikon, Minolta Dynax / Maxxum / AF, Minolta MD, Pentax K, M42 Zenit / Praktica / Pentax M, Leica R, räcker det ?

När det gäller Yrkesfotolänken så kan du köpa Arax tilt/shift till Pentax.

Så vill trådskaparen ha "skak i huset" kombinerat med tilt/shift så går det bra.

Micke.

Som passus mötte jag en mäklare i veckan som hade en nyare pentax, hann inte läsa exakt vilken modell, men med ett Arax TS monterat, så nog kan man köra TS med antiskak också och där är pentax nog ensamma!

Som passus mötte jag en mäklare i veckan som hade en nyare pentax, hann inte läsa exakt vilken modell, men med ett Arax TS monterat, så nog kan man köra TS med antiskak också och där är pentax nog ensamma!

HARTBLEI verkar finnas i många fattningar, MTF-kurvorna ser ju ok ut motljusegenskaperna verkar sämre, men inomhus borde det väl fungera.

http://www.photozone.de/canon-eos/205-hartblei-super-rotator-80mm-f28-mc-test-report--review?start=1

Micke.

Jag har själv ett Arax 35mm TS fast för canon EOS då och var antagligen därför jag noterade objektivet. Objektivet är helt oki och en del av motljusproblemet beror på att optiken tecknar ut stor bildcirkel vilket gör att det blänker och glimmar både här och där. Mitt objektiv blev bättre seden jag satte matt "motljusfilt" på vissa ytor i optikens bakre kammare och därmed fick ner spegelhusreflexerna. Problemet med motljusskydd på TS optik är att om det aldrig skall vinjektera av det så skyddar det inte heller, men gamla hederliga handen att släcka ut flars med fungerar bra.

Några testbilder finns här:
http://www.flickr.com/photos/bengt-re/sets/72157614835337241/

Optiken kan prestera bra, men det blir inte fint av sig själv - glöm för övrigt ljusmätaren - på cannon iaf så blir den svårt förvirrad... Fast å andra sidan så har kameran histogram så bara att ta en testbild och justera så blir det bra sedan.

Hartblei:s finns i de här fattningarna Lens mount type ― Canon EOS, Canon FD, Nikon, Minolta Dynax / Maxxum / AF, Minolta MD, Pentax K, M42 Zenit / Praktica / Pentax M, Leica R, räcker det ?

När det gäller Yrkesfotolänken så kan du köpa Arax tilt/shift till Pentax.

Så vill trådskaparen ha "skak i huset" kombinerat med tilt/shift så går det bra.

Micke.

Hm, det var ju det jag skrev. "Man lär så länge man lever!" Vad förstod du inte av den meningen? Du behöver inte tala om det två gånger.

Länken pekar på en sida som visar 3D foto prylar, inte så värst mycket Tilt eller shift. Du kan ju inte använda den sidan som referens fattar du väl?

Jag kan oxo peka på t.ex. Cyberphotos första sida som referens men det är inte speciellt bra som referens till något annat än "det säljs kameraprylar på nätet".

Ganska komiskt!
Här nämner du ett högst speciellt objektiv, tilt/skift, för speciella ändamål är det säkert perfekt, men du har förmodligen ingen susning om priset eller?

Arkitektstuderande behöver väl inget specialobjektiv, som kostar några månaders studielån?

Ett vanligt vidvinkelobjektiv och lite trix i PS brukar ge samma resultat, att rätta upp fallande linjer i huskroppar, faktiskt!

Mitt tips till en perfekt instegskamera är:

De tre nyligen lanserade D-SLR, Sony A230/A330/A380, utan tvekan är de lite bättre än vad Canon och Nikon har att erbjuda idag.
Antiskak (AS) i kamerahuset har alla de tre från Sony, det kan inte Canon och Nikon matcha.

:), :), :)

Ganska komiskt!
Här nämner du ett högst speciellt objektiv, tilt/skift, för speciella ändamål är det säkert perfekt, men du har förmodligen ingen susning om priset eller?
Du har möjligen inte läst vad jag skrev tidigare. Jag vet precis vad de kostar och det var exakt vad jag skrev, men vad hjälper det när du inte läser?

Objektivet är intressant och man kan binda sig för låång tid framöver i ett system. Mig veterligen tillhör inte arkitekter direkt någon låglönegrupp.

De tre nyligen lanserade D-SLR, Sony A230/A330/A380, utan tvekan är de lite bättre än vad Canon och Nikon har att erbjuda idag.
Antiskak (AS) i kamerahuset har alla de tre från Sony, det kan inte Canon och Nikon matcha.
Komiskt ja det är precis vad det är! "Utan tvekan bättre", har du läst ett enda test på grejjorna eller räcker det med att det står Sony på huset?

Jag är i alla fall inte fanatisk nog att hävda att nästa hus Nikon släpper utan tvekan är bättre än allt Sony, Canon & Pentax har.

Det är ju ett näst intill patetiskt uttalande du gör.

Hm, det var ju det jag skrev. "Man lär så länge man lever!" Vad förstod du inte av den meningen? Du behöver inte tala om det två gånger.

Länken pekar på en sida som visar 3D foto prylar, inte så värst mycket Tilt eller shift. Du kan ju inte använda den sidan som referens fattar du väl?

Jag kan oxo peka på t.ex. Cyberphotos första sida som referens men det är inte speciellt bra som referens till något annat än "det säljs kameraprylar på nätet".

Ber ödmjukast om ursäkt, testade inte länken innan. Det går tydligen inte att länka till en enskild produkt. Hoppas inte hela dan blev förstörd nu.
Och jag lovar att aldrig aldrig mer skicka en länk utan att testa den först.

Micke.

Ber ödmjukast om ursäkt, testade inte länken innan. Det går tydligen inte att länka till en enskild produkt. Hoppas inte hela dan blev förstörd nu.
Och jag lovar att aldrig aldrig mer skicka en länk utan att testa den först.

Micke.

Jorå, jag ska stämma dig. Nävars, om min dag skulle bli förstörd så lätt skulle jag ha snittat upp handlederna ordentligt för många år sedan.

Inga som helst problem, speciellt inte när missförstånd klaras upp så enkelt :)

Du har möjligen inte läst vad jag skrev tidigare. Jag vet precis vad de kostar och det var exakt vad jag skrev, men vad hjälper det när du inte läser?

Objektivet är intressant och man kan binda sig för låång tid framöver i ett system. Mig veterligen tillhör inte arkitekter direkt någon låglönegrupp.

Komiskt ja det är precis vad det är! "Utan tvekan bättre", har du läst ett enda test på grejjorna eller räcker det med att det står Sony på huset?

Jag är i alla fall inte fanatisk nog att hävda att nästa hus Nikon släpper utan tvekan är bättre än allt Sony, Canon & Pentax har.

Det är ju ett näst intill patetiskt uttalande du gör.

Mitt svar var direkt kopplat, till din text jag relaterade till, inte vad du tidigare skrev, naturligtvis!

Arkitekter är ingen låglönegrupp, kan så vara, några var arbetslösa för några år sedan flyttade ner till Tyskland, för där fanns det ett behov.
Nu var det en trådskapare, arkitektstuderande, inte färdig arkitekt, alltså vad som kommer in i framtiden på lönekontot, som arkitekt, är då intressant, - inte nu idag.

Mitt svar:
"utan tvekan är de lite bättre än vad Canon och Nikon har att erbjuda idag."
är markerat med "lite" och några smiles, innebär att det är skrivet med en gnutta komik!
Sony eller Canon eller Nikon, spelar ingen roll, tre stora tillverkare av kameror, ingen ser skillnad ändå på bilder tagna med en D-SLR från dessa tre, om det är inom samma prissegment.

Tester läser jag mycket sällan, men jag har en Sony A200 och en Sony A900, samt flera Minolta objektiv, bör räcka för min bedömning, av hur en D-SLR fungerar från Sony.

Mitt svar var direkt kopplat, till din text jag relaterade till, inte vad du tidigare skrev, naturligtvis!

Arkitekter är ingen låglönegrupp, kan så vara, några var arbetslösa för några år sedan flyttade ner till Tyskland, för där fanns det ett behov.
Nu var det en trådskapare, arkitektstuderande, inte färdig arkitekt, alltså vad som kommer in i framtiden på lönekontot, som arkitekt, är då intressant, - inte nu idag.
Man låser fast sig både ekonomiskt och känslomässigt i "sitt" märke och då kan det vara smart att se över objektivutbudet i innan man väljer märke. Speciellt när man uttryckligen håller på med arkitektur och fotografering av detta.

Dessutom så gjorde jag en del våldsamt dyra investeringar med mitt studiemedel och förmågan att leva på nudlar :)
15000:- på en MTB-cykel 1992, är ett exempel. Blev mycket nudlar den terminen.
Om viljan finns brukar det mesta gå att fixa. Ett Tilt/shift Nikon för 17000 är inte utom räckhåll om man är lagd åt det hållet.

Mitt svar:
"utan tvekan är de lite bättre än vad Canon och Nikon har att erbjuda idag."
är markerat med "lite" och några smiles, innebär att det är skrivet med en gnutta komik!
Ok

Sony eller Canon eller Nikon, spelar ingen roll, tre stora tillverkare av kameror, ingen ser skillnad ändå på bilder tagna med en D-SLR från dessa tre, om det är inom samma prissegment.
Det håller jag heltmed dig om, det är andra saker som avgör. Om man nu innte är pixel-kramare, då kan man ju hävda att det skiljer massor.

Tester läser jag mycket sällan, men jag har en Sony A200 och en Sony A900, samt flera Minolta objektiv, bör räcka för min bedömning, av hur en D-SLR fungerar från Sony.

Nja, det håller jag inte med om, jag äger/har ägt 5-6 Nikon inte kan jag hävda att nästa modell är bra för det, i alla fall inte bättre än konkurrenterna. Speciellt inte i det täta nybörjarsegmentet.

Strunt samma nu har vi varit lååångt utanför topic i denna tråd länge nog :)

OJ vad ni har varit på här, helt utan mig :p
Misstänkte att det bara var en tidsfråga innan det startades ett märkeskrig här.. Ni har dock skrivit en massa intressanta saker som jag ska läsa igenom ordentligt imorgon kväll. Kommer säkerligen att ha en miljon nya frågor då.
Tack igen :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto