Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyförvärv av systemkamera - hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Spectral

Medlem
Hej alla, jag passar på att i förväg be om ursäkt för ännu en nybörjartråd.. Jag förstår att ni måste börja bli trötta på att ta på er pedagogmasken och stå ut med dumma frågor. Dock har jag ingen annanstans att vända mig, så jag tänkte göra ett försök att utnyttja er expertis lite grann.

Jag behöver uppgradera mig från kompaktkamera till systemkamera å det snaraste! Jag är arkitektstuderande, och det börjar nästan bli smärtsamt att se hur man växt ifrån den lilla digitalkameran när den spottar ur sig den ena platta och gryniga bilden efter den andra. Jag fotograferar ofta och allt möjligt; från modeller till händelserika dagar på workshops, arrangemang och förstås hus. Jag behöver en kamera att växa med!

Jag har läst en del, men känner mig inte alls bekväm med begrepp och termer, så jag ska inte häva ur mig en massa nonsens som ni kan sitta och skratta åt därhemma vid datorn :p Däremot vill jag ödmjukast be om tips på systemkameror som kan passa studenten och nybörjaren med en ungefärlig budget på 5000-6500 kr.

Påtänkt senare: Om någon skulle sitta inne med en länk till en bra sida för lättillgänglig förkovring i ämnet, så skulle jag vara tacksam för att få ta del av den! :) Det mesta jag hittar är så fragmentariskt, hade varit skönt med lite pedagogisk läsning "for dummies"

Senast ändrad:
kameravaskan.com fungerade inte, däremot kom jag in på en fotosida när jag skrev .se istället =)
Tusen tack för länken, den verkar vara precis vad jag behöver! Ska titta närmare på den ikväll!

Har nu tittat igenom det lite snabbt, det mesta kunde jag sedan innan men ska ändå läsa igenom det på riktigt. Var några grejer som jag inte kände till.

Men frågan om lämpligt val av kamera kvarstår - har sneglat lite på Nikon D60, verkar vara en populär allround kamera.. Vad säger ni om den? Eller kanske någon Canon-motsvarighet?

Jag är jättenöjd med min D60. Skulle dock vilja ha lite fler dedikerade knappar och ett inmatningshjul till.

Den här killen
http://www.kenrockwell.com/nikon/d60.htm
sågar d60 till förmån för d40 om och om igen i flera olika artiklar... Han verkar tycka att det bara är en populär tramsmodell, och att man för samma pengar kan få nästan samma kamera och mer tillbehör.
Men d40 känns som ett nerköp, då är det roligare att satsa på något som är i tiden och är bra? :-/ Än så länge har jag bara tittat på Nikonkameror, finns det någon Canonmodell (för jag bara antar att det är mellan de två märkena det står) att rekommendera i min prisklass och nivå?

Förr eller senare behöver du en vidvinkelzoom. Om du hoppar på Nikon får du större utbud om du köper en kamera med inbyggd fokusmotor, dvs D80/D90 eller begegnadad D50/D70.

Detta är inte en avgörande punkt, men värt att notera.

För övrigt gäller detta, som vi brukar berätta:

1. Välj en kamera med händerna: kläm och känn och välj den bästa.
2. Det kan vara smart att välja samma system som kompisar, så att man kan låna optik och annat av varann.
3. Det finns inga nya dåliga kameror.
4. Kit-optik är bra att börja med, innan man vet sina behov. De är dessutom ruskigt prisvärda om de köps med kamerahuset.

Per.

kameravaskan.com fungerade inte, däremot kom jag in på en fotosida när jag skrev .se istället =)
Tusen tack för länken, den verkar vara precis vad jag behöver! Ska titta närmare på den ikväll!

Här på Fotosidan under Artiklar och därifrån till Fotoskolan finns en mängd information, bla en serie som heter Foteteknik.

När det gäller kameraval och inom ramen för din budget så är det väl på Nikonsidan framförallt en ny D60 med kitobjektivet 18-55 som passar in. Ligger just nu på 5.500:- ca.

Har du funderat på att köpa en begagnad Canon 40d, Nikon D80 alt D200? De två modellerna har en inbyggd autofokusmotor (som är nödvändigt för att få autofokus på ett antal objektiv, hur många det är vet jag inte exakt då jag fotograferar med Canon), förutom det får du en kamera mer med bättre tätning, fler custom-funktioner, fler snabbknappar, större sökare etc och framförallt något mer att "växa i".

Senast ändrad:
Tack för alla svar =) Jag ska försöka klämma in ett besök på media markt omgående, och tafsa lite på deras kamerahyllor... Det var nog ett väldigt klokt råd.

Fotoskolan, ja jag hittade den innan. Finns nog en massa matnyttigt där, men jag tycker det verkar lite ostrukturerat och svårt att navigera i, om man inte vet vad man ska söka på? Eller har jag missat något? :-/

Jag har funderat lite på begagnat, problemet är att folk verkar ta så hutlöst mycket för sina kameror! Från det att de köpte dem i butiken verkar marknadsvärdet ha sjunkit mer än folk inser, och jag har sett flera begagnade kameror som är avsevärt dyrare än helt nya exemplar i butik. I övrigt vet jag inget om modellerna du nu nämner, kyo, jag ska kolla upp dem. Du säger att du fotograferar med Canon? Jag är inte alls säker på att det är Nikon jag vill ha; vad är skillnaden egentligen?

Haha, om han är en pajas kanske jag inte ska lägga för mycket tyngd vid hans ord :p det du skrev om prisskillnaden förklarar iofs en del.

Jag håller med, många har ingen alls koll på hur mycket deras prylar är värda egentligen. Skillnaden mellan Canon och Nikon är en knepig fråga att svara på rak arm, jag tror att den största skillnaden är ergonomin och knapputlägget -- jag valde den kamera jag har för att den har dom funktioner jag behövde och var trevligast att klämma på och utlägget av knappar kändes mest logiskt. Objektivutbudet är också en grej att tänka på (fast det skiljer inte så MYCKET mellan Nikon och Canon), annars är det nog mest specgrejer som skiljer kamerorna åt.
Att gå till affärn och tafsa på kameramodellerna är en jättebra idé, det allra viktigaste är trots all tekniktjafs hur det känns att hålla i kameran och titta igenom sökaren.

Angående att komma igång med det tekniska, här är en bra guide som jag tyckte var hyfsat pedagogisk den tiden då jag skulle komma igång:

http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Lycka till med valet, ödsla bara inte för lång tid på det och gå miste om en massa fotomöjligheter. =D

Kom precis tillbaka från MediaMarkt... OJ vilken skillnad! Jag vill inte ha en Pentax eller vad de heter, kändes jätteplastigt! Olympus var ingen höjdare heller.. Gillade Sony lite, men inte lika mycket som Nikon - blev lite kär i D90'an, men den är ju dubbelt så dyr så det struntar vi i ;D
Verkar som att det blir en mainstream lösning, d60 verkar bra för en liten nybörjare som jag 0:) Jag har så små händer också, så det kändes som en riktigt lagom storlek!

Dock är jag lite bekymrad för objektiven, det verkar som att Dx är lite speciella och behöver helt "egna" objektiv? Kan det ställa till med något trassel? :-/ Sen hade de två paket att välja mellan, ett paket för knappt 5000 med 18-55 VR och ett som var 1000 kr dyrare med ett långzoom objektiv.. Vad ska man med ett sånt till? Inget VR på den heller. Måste man fota med stativ då?

... Ber om ursäkt ifall det var dumma frågor nu, men det är bättre nu än sen! Och tack för hjälpen allihop, det är verkligen uppskattat!!!

Med din begränsade budget och stora ambitioner vill jag rekommendera Nikon D80. Det allra viktigaste är att den har autofokusmotor i huset. Det gör att du har ett helt annat utbud av objektiv att tillgå. Tex. det utmärkta och billiga 50mm f/1,8. Att nya 18-55 har VR är bara ett försäljningstrix. Det behövs inte på de brännviddenra. Mitt proffsobjektiv 24-70 f/2,8 har inte VR och jag saknar det inte.
En annan sak man kommer att uppskatta på D80 är toppdisplayen. Den är mycket värdefull när man lär sig använda den.

Kom precis tillbaka från MediaMarkt... OJ vilken skillnad! Jag vill inte ha en Pentax eller vad de heter, kändes jätteplastigt! Olympus var ingen höjdare heller.. Gillade Sony lite, men inte lika mycket som Nikon - blev lite kär i D90'an, men den är ju dubbelt så dyr så det struntar vi i ;D
Verkar som att det blir en mainstream lösning, d60 verkar bra för en liten nybörjare som jag 0:) Jag har så små händer också, så det kändes som en riktigt lagom storlek!

Dock är jag lite bekymrad för objektiven, det verkar som att Dx är lite speciella och behöver helt "egna" objektiv? Kan det ställa till med något trassel? :-/ Sen hade de två paket att välja mellan, ett paket för knappt 5000 med 18-55 VR och ett som var 1000 kr dyrare med ett långzoom objektiv.. Vad ska man med ett sånt till? Inget VR på den heller. Måste man fota med stativ då?

... Ber om ursäkt ifall det var dumma frågor nu, men det är bättre nu än sen! Och tack för hjälpen allihop, det är verkligen uppskattat!!!

Det viktigaste vid valet av kamera är hur det känns att jobba med den. Jag är förvisso lite partisk men Nikon är ett bra val speciellt med tanke på att det är lätt att hitta objektiv o tillbehör både nya o beg.
När det gäller objektiv är 18-55 VR mycket bra att starta med, men fundera ifall du redan nu behöver ett tele för då brukar det finnas bra kitpris! Du behöver inget stativ till ett objektiv utan VR men har man VR blir man lätt bortskämd.
Hursomhelst lycka till och fråga om du undrar ngt mer,

... d60 verkar bra för en liten nybörjare som jag...
Dock är jag lite bekymrad för objektiven, det verkar som att Dx är lite speciella och behöver helt "egna" objektiv? Kan det ställa till med något trassel? :-/ Sen hade de två paket att välja mellan, ett paket för knappt 5000 med 18-55 VR och ett som var 1000 kr dyrare med ett långzoom objektiv...
Visserligen har D60 ingen inbyggd AF-motor, men det är inget att bekymra sig om -- t ex har ingen av Canons kameror AF-motor! Att AF-motorn sitter i objektivet är en bättre lösning och så är alla moderna gluggar konstruerade.

Håller med Michael om att kitobjektivet 18-55VR är en bra och prisvärd lösning att börja med. Så småningom kommer du själv att känna vad det är du saknar och då kanske det finns anledning att investera i fler objektiv.

Om du tycker kameran känns bra och priset ryms i din budget så är det bara att slå till!

omedelbart när jag tittar runt lite verkar det som att d80 inte säljs längre? eller är den bara på väg ut? på blocket var det en glad kille som ville ha 8000 för sin begagnade kamera, då kan man väl lika bra köpa en d90 för 10 - visst hade den inbyggd motor?

jag undrar en till sak, faktiskt! När jag var på MM och tittade ikväll, så satt det en stor, otymplig klump under D90-kameran.. Vad är det för någonting?
Har läst om någon batterihållargrej man kan köpa till, var det en sån och varför vill man ha det?

Öh.. är tele = långzoom? Det hade ju förklarat en del i så fall.. Kan man klara sig på ett sånt då? Det bästa hade väl varit att ha ett bra allround objektiv i botten (om det nu finns något sånt) och köpa till efterhand som man får pengar och behovet (eller kanske snarare begäret) uppstår?

haha, stora ambitioner.. Ja, kanske. :p

Batterigrepp, hette det där som jag tänkte på. Och det var nog inte det, för på bilden är det bara en liten vinkelsak.. Den som satt på kameran var en stor tung svart klump. Tror inte det var stöldskydd, för den satt bara på den kameran, men tittar man på D90-bilder så finns den inte där :-/

Nu var det det här med autofokus och VR. Skulle någon kunna vara så snäll att bena ut de här begreppen lite för mig? Så vitt jag har förstått finns båda inbyggda i D90'an, men INTE i D60? Och när ni säger glugg, menar ni objektivet då?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto