Annons

nyckelord i LR3

Produkter
(logga in för att koppla)

dunderhake

Aktiv medlem
hej, har precis köpt lightroom 3 och har nu lagt in mina bilder och kopplat nyckelord till dom.
måste säga att programmet är underbart att jobba i!

till problemet, om jag tar fram listan med nyckelord ock klickar i ett ord tex modevisning så visas alla bilder som är märkta med det ordet.
men, jag vill bara få upp bilderna som jag tagit i år så då klickar jag i nyckelordet 2011, problemet är ju att då visas alla bilder från 2011 plus alla bilder från modevisningarna.
vill ju naturligtvis att bara bilderna med just dom 2 nyckelorden kommer upp!

funkar det inte alls som jag tänkt, vad är smidigaste sättet?

som sagt ny på LR så säkert jättelätt lösning:)

hej, har precis köpt lightroom 3 och har nu lagt in mina bilder och kopplat nyckelord till dom.
måste säga att programmet är underbart att jobba i!

till problemet, om jag tar fram listan med nyckelord ock klickar i ett ord tex modevisning så visas alla bilder som är märkta med det ordet.
men, jag vill bara få upp bilderna som jag tagit i år så då klickar jag i nyckelordet 2011, problemet är ju att då visas alla bilder från 2011 plus alla bilder från modevisningarna.
vill ju naturligtvis att bara bilderna med just dom 2 nyckelorden kommer upp!

funkar det inte alls som jag tänkt, vad är smidigaste sättet?

som sagt ny på LR så säkert jättelätt lösning:)

Du skall absolut inte lägga in tid/datum som nyckelord. Använd metadatasökning, lägg till två (eller flera kolumner) en/två med datum och en/två med nyckelord etc

men självklart, så enkelt och mitt framför ögonen!
jag snöade in på en kolumn med nyckelord:)

tack för hjälpen och snabbt svar!

Du kan markera flera rader i en kolumn också

Vilket man gör genom att hålla ner shift eller Ctrl när man klickar

Man kan även kombinera flera olika sökfunktioner: Text, Attribut och Metadata i filterraden ovanför bilderna.

Längst till höger i filterraden kan du även välja mellan några olika fördefinierade uppsättningar av kolumner. Du kan även lägga till fler, och spara dina egna uppsättningar.

Eller så skapar du en smart collection för sådana sökningar som du gör ofta och där du vill ha en färdig "grupp".

LR är bra på att söka, även om det finns vissa brister.....

Det bygger ju på att tiden i din kamera är rätt inställd.

Man skall vara rädd om datumen som ligger i exif-datan. Jag har många bilder som har förlorat datum när bilden togs under resans gång, antagligen när man flyttat filer mellan kataloger och datorer och det är ett tidskrävande jobb att återskapa den informationen.

Man skall vara rädd om datumen som ligger i exif-datan. Jag har många bilder som har förlorat datum när bilden togs under resans gång, antagligen när man flyttat filer mellan kataloger och datorer och det är ett tidskrävande jobb att återskapa den informationen.

Men information som ligger i EXIF borde knappast påverkas av att filer flyttas eller kopieras. Hur menar du?

Men information som ligger i EXIF borde knappast påverkas av att filer flyttas eller kopieras. Hur menar du?

Jag vet inte exakt hur det gått till men datum då bilden togs verkar ha ändrats till datum senast sparat eller liknande har jag upptäckt.
Inte på alla bilder men på alltför många.

Jag vet inte exakt hur det gått till men datum då bilden togs verkar ha ändrats till datum senast sparat eller liknande har jag upptäckt.
Inte på alla bilder men på alltför många.

Även i EXIF? Det har jag aldrig varit med om.

Eller pratar du om Windows uppfattning om filens skapandedatum?

Även i EXIF? Det har jag aldrig varit med om.

Eller pratar du om Windows uppfattning om filens skapandedatum?

Precis, tror nog det rör sig om program som tolkar informationen på tokigt sätt. Inte borde väl EXIF-data ändras vid kopiering. Har just börjat använda Premier Elements för videoredigering och där står datumet man senast ändrade filen, mycket írriterande. Någon som råkar ut för samma problem i Elements?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto