Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjartips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ted Samuelsson

Ny medlem
Hej!

Jag har nyligen börjat fotografera betydligt mer ambitiöst än tidigare semesterbilder. Det gör att jag inte har full koll på bild komposition och motiv.

Så tips på hur man får lite bättre känsla för motiv, kompisition, vinkel, skärpedjup, beskärning osv osv mottas gärna! Tips på "övningar"?

Eller är det bara att fotografera tills fingret blöder på allt och alla man ser?

/Ted

Lär dig att ta tid på dig när du kikar in i sökaren, titta igenom alla vinklar & vrår & tänk igenom vad du ser. Testa olika vinklar, förflytta dig i alla led & titta, bara att gå ned på huk kan göra allt i en bild! Den första positionen är sällan den bästa... Zooma inte enbart utan föflytta dig, olika brännvidder på olika avstånd ger olika perspektiv.

Kolla in fotoskolan här på FS, där finns ett & annat om hur du utnyttjar tekniken...

Lycka till & god jul!

//Larsa

Senast ändrad:
Läs en massa fotoböcker och tidningar. Bara läs på. När du då har snappat upp en massa är det lättare att ställa de rätta frågorna.Att fråga först utan några kunskaper brukar inte ge så mycket. Läs, analysera och prova!

Vanliga tips brukar ju vara att skapa någon slags diagonal med motivet du fotar. T ex att du fotar från en vinkel som gör att t ex vägen bildar en diagonal i bilden istället för bara rakt fram liksom. Annat tips är att placera blickfånget i bilden lite åt sidan alltså EJ centrerat. Kontraster (t ex lång/kort, tjock/smal, gammal/ung osv) av olika slag när det gäller själva motivet brukar vara rätt intressant.

Och när det gäller t ex naturbilder tänka i förgrund (t ex en kvist som sticker fram), huvudmotiv och bakgrund. Alltså tänka bilden/motivet i lager liksom. Har jag dock lite svårt för själv...

När du letar efter motiv utan att titta genom kameran kan du ibland blunda med ett öga. Det gör att du får samma tvådimensionella rumsuppfattning som på en bild. När man tittar med båda ögon ser man ju i "stereo". Ett exempel på motiv som ofta ser jättebra ut i "stereo" men är betydligt svårare att få till bra på bild är skog med en massa trädstammar, men även andra bilder med mycket djupkänsla.

Reta ögonen! :)

Har bara hållit på dryga månaden men är nog redan uppe i 20.000+ bilder...

Iallafall, det jag lärt mig är att tomrum bidrar till eftertanke, och att inte visa allt är ett sätt att få åskådaren att tänka efter. Tänk bara hur irriterande det är när någon säger A men inte B... ;)

Tänk i bildserier! En serie bilder kan säga något mycket större än enstaka.

Att planera är också ett bra sätt att ta bilder, ställen du kan besöka flera gånger kan du först besöka en gång, och "leka loss", för att sedan studera bilderna du tog, och tänka ut den ultimata bilden från just det stället!

Ett annat sätt är att "leka kamera" även när du inte har kameran med dig, tänk på hur du skulle komponera bilder av varje situation du stöter på! Forma en "bildruta" med långfinger och tumme från var hand, och lek!

Sålänge man leker lär man ;)

Senast ändrad:
ANNONS