Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjartips

Produkter
(logga in för att koppla)

stinah

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag skulle vilja ha lite råd och tips om bra objektiv som jag kan köpa till min kamera. Jag har en EOS 1000F med 35-80 mm objektiv just nu. Jag vill köpa både ett vidvinkel och ett tele.

Tacksam för alla tips eftersom detta känns som en djungel för mig!!

Det är som alltid en prisfråga. Hur mycket hade du tänkt lägga? Gör en sökning i forumet, där lär du få många träffar på trådar som handlar om detta..

MVH Uffe

Hej, Det ÄR en djungel, som tyvärr styrs mest av plånboken, men gick bara zoomen till 38 så skulle jag satsa på en vidvinkel, finns några priater som är billiga, även zoomar, runt 18-28 mm skulle jag ta, inga optiska mästerverk, men dom som har dom är ofta nöjda.

Sedan finns det billiga 75-300 mm zoomar, även orginal, men kvaliteten brukar ofta bli sämre, hur längre man kommer i brännvidderna, kanske en fast 80-200 är bättre än 75-300 och mer användbar.

Kolla gärna med begagnatföretagen, finns under länkar, då får man ofta 3-6 mån. garanti, om det känns osäkert att köpa privat.

Och glöm inte att köpa mellanringar för närbildsfotografiering, det är alltid kul.

Lycka till, joachim.

ANNONS