Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarstudioblixtpaket

Produkter
(logga in för att koppla)

backmanfoto

Medlem
Hej!
Har tittat runt lite på några paket om 2-3st studioblixtar med tillbehör. det jag undrar över är vad man behöver för att få allt att funka. blixtar, softbox m.m har ett pristak på 4000kr. har en Canon EOS 450d som jag ska använda. Blixtarna kommer för det mesta användas inomhus men kan även användas utomhus.

hur är det med elins d-lite set? vet inte exakt vad dom går på, kan hittas även begagnade.

Kan varmt rekommendera D-lite blixtar om du kan få tag på begagnat, ruskigt prisvärda blixtar även som nya och ett stort tillbehörssortiment där man knappast lär "måla in sig i ett hörn i första taget". Gick själv från "budget-blixtar" till D-lite och ångrar ingenting mer än att jag inte kostade på mig dom från början :eek:)

/Micke

Jag har inget synk uttag på min kamera va? Men vad är det man behöver för att få allt att funka och kunna börja fota?

Du behöver inget synkuttag. Bara en radiosändare eller IR sändare du sätter i kamerans blixtsko.
Inomhus behöver du bara trigga en enda blixt så kan de andra utlösas av ljuset från den. ( använder du radiosändare fäster du den medöljande mottagaren i studioblixten )

Utomhus är det radiosändare som gäller då solljuset inverkar på IR sändaren. Utomhus behöver du en extern strömkälla, finns tex Innovatrix som är ett bärbart batteri till studioblixtar för utomhusbruk, kostar närmare 6000:- . Bilbatteri kan användas med converter annars.

Radiosändaren kostar ändå ca 2500sek. IR är lite som så, skulle inte själv satsa på en sån, dålig räckvidd och osäker funktion. Hama har ett synkuttag du fäster i blixtskon som inte kostar mycket ifall radiosändaren känns som en stor investering i början.

Radiosändare kostar ca 500:- på Kaffebrus, för Cactus V4 tex,

Har inte själv testat cactus (finns en anledning :)) Visst dom kostar inget, men allt jag personligen hört och läst om dom är att dom är usla. räckvidden sägs vara förkastlig. you get what you pay for... Skulle nog satsa på kabel tills pengarna räcker till en skyport ifall man upplever att måste ha radio. Det enda negativa med kabel är att dom pajar ganska lätt ock du får ha några i reserv.

Styrkan ( 200 ws och 400 ws i Dlitepaketet, det dyra ) och 110 ws per blixt i det billiga ( blixten heter QiHe ). 2x110ws med transparent paraply ger ungefär F8 vid två meters avstånd från modell.

QiHe paketet har ingen radiosändare i paketet. Det går dock bra att köra med en enkel ir-sändare för ca 300:-

Dlite är kompatibla med mer tillbehör.

För oss som är nybörjare när det gäller studioblixtar:

Vilka är de stora skillnaderna mellan t.ex:
http://www.kaffebrus.com/studioset-elinchrom-d-lite-24-it-1248.html
och
http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html
?

Cyberphoto är lite billigare -->6.585SEK
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EL20803

Har själv gamla modellen D Lite 2 med softboxar och är grymt nöjd med prestandan och möjligheten att upgradera inom Elinchromefamiljen

Köpte även ett skyport kit (sändare mottagare) för att slippa synk kabeln som alltid är i vägen

Lycka till

Styrkan ( 200 ws och 400 ws i Dlitepaketet, det dyra ) och 110 ws per blixt i det billiga ( blixten heter QiHe ). 2x110ws med transparent paraply ger ungefär F8 vid två meters avstånd från modell.

QiHe paketet har ingen radiosändare i paketet. Det går dock bra att köra med en enkel ir-sändare för ca 300:-

Dlite är kompatibla med mer tillbehör.

Starkare blixtar är alltså att föredra om man ska fotografera stora objekt, där blixten måste stå på längre avstånd?
Anledningen jag frågar är för att jag har det billigare paketet, och jag har nog aldrig kört på mer än halva effekten (porträtt, och helkropp).

ps. Det ingår faktiskt radiosändare i det billiga paketet :)

Starkare blixtar är alltså att föredra om man ska fotografera stora objekt, där blixten måste stå på längre avstånd?
Anledningen jag frågar är för att jag har det billigare paketet, och jag har nog aldrig kört på mer än halva effekten (porträtt, och helkropp).

ps. Det ingår faktiskt radiosändare i det billiga paketet :)

Folk brukar i allmänhet köpa lite väl överdimensionerade blixtar. 200ws-250ws, speciellt om det är frågan om kompaktare, i aggregat förloras en del av effekten på vägen, räcker bra långt ifall det handlar om personplåtningar och porträtt. Ska du börja plåta typ bilar och annat stort mm eller göra lite större utefotograferingar så får du ha lite mer effekt.

Ja man förlorar mycket ljus så fort man flyttar blixtarna bakåt, även vid små förflyttningar. Dubblar du avståndet ( blixt till modell ) måste du fyrdubbla effekten för att få samma exponering.

En Radio Flash Trigger behöver inte vara dyr! Man behöver bara se sig omkring efter rätt affär att handla från. Det finns alltid en tendens till att ha föör mycket ljus. Så köp blixtar med stort reglerområde! Helst skall lägsta effekten börja på 6-9 Ws. Då kommer du att få mest glädje av dina studioblixtar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar