Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

joh2000se

Medlem
Hej!
Jag är ganska ny med fotografering och när jag letar runt efter en bra kamera (min gamla håller absolut inte måttet) inser jag att det är ganska svårt! Jag känner mig ganska överöst av olika modeller m.m. och undrar därför: finns det en BRA kamera för nybörjaren (inte för dyr, max 5000 är vad jag har råd med men den kan vara begagnad gör absolut ingenting), ska den vara automatisk eller manuell? Jag skulle bli jätteglad om jag fick några bra råd och tips!
Tack så mycket /John

Skulle jag köpa i den prisklassen skulle det bli begagnat.

En Nikon F80 (kamerahus, ca 3500 begagnat)med ett eller två zoom-objektiv. Det går på runt 4500-5000 kr.

En engelsk recension av den: http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/n80.html

Om du har Quicktime installerat kan du titta på huset i 360 graders vy här:
http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/n80_qtvr.html

Men lyssna på vad de andra säger, de har säkert väldigt smarta lösningar!

EDIT: N80 är samma sak som F80, bara amerikansktillverkade om jag inte har fel.

Jag föreslår en manuellfokuserad kamera. Du får du oerhört mycket mer kamera för pengarna och tvingas också lära dig hantverket vilket är mycket nyttigt.

Antingen en begagnad Nikon, Canon, Minolta, Pentax eller Olympus av lite bättre kvalitet.
Eller en ny Pentax MZ-M som har allt utom autofokus.

I båda fallen räcker ca 2-2500 kr och du kan satsa resten på flera objektiv (begagnade).

ja det där med "auto..." allting känns ganska överflödigt, jag skulle ändå bara använda manuella. Pentax MZ-M har jag läst att en del rekomenderar men jag kan inte hitta något bra test på internet av den (internet är hopplöst eller så är det jag som är det), men vist är den bra är den kanske värd sitt pris (är den kanske ändå?). Jag får fortsätta leta tester! Tack för tipset

En F80 är säkert en mycket bra nybörjarkamera o mer därtill, men begagnat marknaden är tyvärr inte särksilt stor, jag har iaf bara sett enstaka, den är ju trots allt inte så gammal.

nej jag har sökt en del, finns inte så många. Inte på nätet i alla fall, men det bästa vore kanske att köpa i butik så man kan se hur grejerna ser ut! eller vad tror du?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar