Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjarkamera att växa i

Produkter
(logga in för att koppla)
Minolta 7HI

Jag har en Minolta 7HI och jag tror definitivt inte att den räcker till några 250 bilder osm vissa påstår. Jag skulle tippa runt 50 plus några till kanske.

Jag skulle ta med mig MÅNGA extra uppladdningsbara batterier. Vanliga batterier räcker inte till för att driva kameran. Högst ett par bilder.
 
Digitalkamera

Sedan med Minoltan kan du inte ta med 3MP, endast 2 eller 5, plus de lägre upplösningarna förstås. Inte 3 alltså.
 
Ja, jag kom på det igår. Det är en ganska stor nackdel eftersom jag hade tänkt att skicka hem bilderna över nätet. Tanken var ju då att ta de flesta bilderna i 3MP och bara de jag tror jag vill förstora i 5MP.

Vilken kamera kan tänkas ersätta Minoltan då? Funderar på Olympus C5050z igen men det är ju det att jag så gärna skulle vilja ha minoltans vidvinkel, 28mm-.

Finns det något sätt att med datorn minska storleken på bildfilerna utan att förlora så mycket i kvalitet?
 
Har du ett bildbehanlingsprogram så är det ju enkelt att minska bilderna..men det är ju synd att inte använda högsta upplösning..
 
bra länk. Det finns i princip internetcaféer i hela världen. Speciellt i länder med många turister.

Angående upplösningen.
Hur blir bildkvaliten om man med Minolta DiMage 7i använder högsta upplösning men ekonimi-läge jämfört med standard-läge? De är de enda realistiska alternativen om jag vill ha högsta upplösning och kunna skicka hem bilderna över nätet.
 
Det verkar ju extremt knöligt med digitjafskamera på en så lång resa..har du någon som tar enot dina hemskickade bilder ? jag antar att det finns någon gräns på hur myckat plats dina bilder tar på den server som kommer att ta emot dina hemskickade alster.En så lång resa innebär ju tusentals bilder..
Nej..satsa på en skaplig analog kamera med film och ett par bra gluggs..
mvh/gunte..
 
Visst blir det lite stök med kameran. Men vanliga filmrullar tar också plats och skall skyddas mot fukt och värme.
Tror det kommer bli ca 1000 bilder. Jag har tänkt skicka hem bilderna en gång i veckan, ca 30 bilder per vecka. Min far laddar ner bilderna till datorn hemma. På detta sätt blir bilderna stöldsäkra också.

Om någon har smarta tips på hur detta kan göras så smidigt som möjligt får ni gärna höra av er.

Mvh Jonas
 
släng upp en ftpserver på datorn hemma låt den stå på sen är det bara ladda upp alla bilder.
 
jope skrev:
Jo, en Minolta DiMage 7i verkar ju helt klart vara något.

Det enda jag kommer på just nu är att den är något större. Olympus C5050 får väl inte direkt plats i innerfickan, men verkar ändå hyfsat behändig. Kvalitet är visserligen viktigare än storlek. Men det är bra med smått när man skall resa, både praktiskt och lättare att dölja för tjuvar.

Storleksskillnaden är faktiskt inte så stor. Du undrar om batteritid, det stämmer att Olympusen är snålare. G3 är ännu snålare men kräver en speciell batteripack som kostar, du kan ju behöva några & då blir det dyrt. Jag skulle valt Minoltan för dess underbara Zoomomfång & mer systemkameralika hantering. Den digitala sökaren får man leva med, fördelarna med den är fullständig sökarinfo. + att den visar 100% utan paralaxfel. Både G3 & 5050 har genomsnittssökare som inte gör någon glad. Nackdelen med digisökaren är grynighet & en lätt eftersläpning som dock inte är så farlig.

Med tanke på din resa och att G3 kräver speciell batteripack så rekomenderar jag nog 7i i första hand & 5050 i andra, dom tar båda vanliga AA-batterier.

Lycka till, Larsa
 
ohls skrev:
släng upp en ftpserver på datorn hemma låt den stå på sen är det bara ladda upp alla bilder

Det är ett bra tips, men tyvärr har jag inte bredband. Blir lite dyrt att vara uppkopplad till modem i 8 mån.
 
Hej,

Jag tycker du ska studera testen av Olympus C5050 på dpreview innan du bestämmer dig. Själv föll valet på Canon G3 + blixt som jag köpte för en rimlig peng ifrån bhphotovideo.com och har än så länge varit helt nöjd.

/J
 
jope skrev:
Det är ett bra tips, men tyvärr har jag inte bredband. Blir lite dyrt att vara uppkopplad till modem i 8 mån.

Ja det blir inte så jävla billigt att ha det igång
men ska du tankta på modem så kommer det ju gå segt som satan 100-300 eller vad det nu blir om du kör RAW kommer ju ta en jävla tid på modem. I så fall är det ju bättre att köra jpeg eller så fixar du ett konto på nån server med mycket utrymme eller ber en polare slå igång datorn.
 
kufen skrev:
Hej,

Jag tycker du ska studera testen av Olympus C5050 på dpreview innan du bestämmer dig. Själv föll valet på Canon G3 + blixt som jag köpte för en rimlig peng ifrån bhphotovideo.com och har än så länge varit helt nöjd.

/J

Dpreview hakade väl upp sig på brusnivån va? Dom har tydligen missat det där med att 5050 skärper lite för hårt i standardläget. Tycker för övrigt att det snackas hysteriskt mycket om brus ibland, har människorna aldrig använt film & sett korn???

Jag har dock en annan invändning mot 5050 som tydligen bara jag + några forummänniskor i USA märkt, konstigt. kolla här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=9371

Larsa
 
Som många kanske anat har jag äntligen bestämt mig, det blir 7i.

Har tänkt köpa Uniross laddare + batterier 1700mAh. Funderade på 2*4 st 2000 men 3*4 st 1700 blir nästan samma pris och ca 4400mAh extra. Har jag tänkt riktigt nu? Går det att jämföra på det sättet eller finns det något annat skumt i batteriernas natur som jag inte räknat med när jag säger att 3 uppsättningar 1700 räcker längre än 2 uppsättningar 2000?
Valde uniross för att den fungerar båade på 110 och 220 V, vilket är nödvändigt för mig.

Frågan om hur jag skall spara och skicka hem bilderna finns dock fortfarande kvar så har ni fler tips om det är jag enormt tacksam.

jpg formatet blir det ju och i läge standard eller ekonomi så bilderna blir väl på en 0,7-1 MB. Annars kommer hela resan att tillbringas på internetcaféer. (och då är en vanlig web-kamera vettigare :) )
 
Ditt batteriresonemang låter ju rimligt men jag vet inte om det kanske finns nån hake. Du borde kanske köpa 3x2000 eftersom du nog kommer att behöva det, 7i är ju som sagt inte känd för att vara strömsnålast.

Jag ska själv köpa mig en 7i, har tyckt att den varit för dyr tidigare men nu när den krypit ned under 9000 så känns den mkt prisvärd.

Någon bra lösning på hur du ska få hem bilderna har jag tyvärr inte, låter tidskrävande att skicka dom över nätet, lite av digitalkamerans nackdel faktiskt.

Lycka till med ditt köp, vi får se om jag får tummen ur & inhandlar min till veckan.

Larsa.
 
ohls skrev:
släng upp en ftpserver på datorn hemma låt den stå på sen är det bara ladda upp alla bilder.

Vad händer om det blir strömavbrott?

Överhuvudtaget så skulle jag aldrig våga lita på att mina bilder felfritt skulle komma hem, skitkul att ladda hem bilder i massor & tömma minneskorten för att när man kommer hem upptäcka att det blivit ngt knas. Ridå!
 
Senast ändrad:
larsaz skrev:
Vad händer om det blir strömavbrott?

Överhuvudtaget så skulle jag aldrig våga lita på att mina bilder felfritt skulle komma hem, skitkul att ladda hem bilder i massor & tömma minneskorten för att när man kommer hem upptäcka att det blivit ngt knas. Ridå!

Det går att lösa lätt, lite inställningar i bios så är det klart.
Men det bästa kanske är ändå att köpa en billig bärbar dator, köp upp typ en gammal pii ladda över till den hela tiden.
 
en lösning på de där med lagringsproblemet skulle ju kunna vara att du köper en av sonys sånadär kameror som bränner in bilderna på cdrw direkt.. då får du visserligen en hög cds att släpa runt på, men dom går väl o skicka hem till sverige med vanlig post..
 
köp en sån där liten bärbar hårddisk på 80 g slipper du ränna halva resan och leta internetcafeér
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.