Annons

Nybörjarkamera 350d + vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

jenzzzz

Medlem
Jag är ny inom fotografering. Har blivit mer och mer intresserad.
Det jag mest är inne på köpa är en eos 350d.
Läste recensioner om 18-55 objekivet som följer med oftast. Det verkar inte så bra. Såg senare bilder som är tagna med 18-55 att vissa var överraskande bra!
Jag är inte ute efter att fota något speciellt, utan vill ha ett "allround" objektiv.
Jag har ca 7000-8000 att handla för.

Så tycker ni att jag ska köpa kameran med 18-55 objektivet för att senare köpa ett bättre?

Ska jag köpa ett begagnat kamerahus och samtidigt beställa ett bättre objektiv?

En fråga till: Alltså, vad menas med t.ex ett objektiv 70-200mm? Hur många meter kan man zooma?
Vad står 70mm och 200mm för?


/jens
 
Kit objektivet 18-55 duger gott att börja med för att sedan köpa på sig bättre objektiv.

Själv är jag nöjd med det objektivet men har köpt andra objektiv för andra ändamål
 
Det beror nog också mycket på vilka bilder du tror du kommer att ta i första hand?

18-55: Otroligt litet och lätt, dock lite plastigt. Räcker säkert bra i början men på sikt kommer du vilja ha bättre.

17-85 IS: Det andra kit-objektivet. Större omfång, bättre byggd (mindre plast) och Image Stabilization som är guld värt vid mörka förhållanden framför allt.

17-55/2.8 IS: Kungen av vidvinkelzoomar för Canons 1,6 crop kameror. Den här har jag själv och älskar. Den är nog så nära en L-lins man kan komma utan att få en röd rand på sig. Ljusstark, blixtsnabb och skarp.

Men generellt kan man väl säga att det är alltid bra att satsa på bra optiker. Glaset kan du ju leva länge med även om du på sikt byter kamera? Du kan ju kolla den här sidan: http://www.fountainphoto.com/2004/05/10/canon-ef-17-40l-vs-ef-s-18-55/ den visar tydligt skillnaden mellan 18-55 och 17-40L, det innebär inte automatiskt att 18-55 är ap-kass utan bara att 17-40 är bättre.

När det gäller din fråga angående 70-200 så pratar vi ju teleobjektiv helt plötsligt. Hur brännvidd fungerar har ju redan avhandlats men generellt kan man säga att någon av 70-200:eek:rna är suveräna att ha som första lins för att ta på längre håll med och/eller fantastiska porträtt eftersom de ger en väldigt fin bokeh (bakgrundsoskärpa). Dock så måste du komma ihåg att på en 350D, 400D, 20D, 30D så är 70mm ganska långt redan, så du kommer ofta stå i situationer där du bara får en por eller två på din modell istället för porträttet du hade tänkt dig. :) Så jag skulle nog satsa på en vidvinkel/walk-around zoom först och sedan en tele.

Mvh/Micke
 
Japp. 9666 kr inkl. frakt från Zebramedia. Sedan kan du alltid kolla eBay-djungeln där det då och då finns några inom EU. Inte lönt att kolla på de i USA för med tull, moms och frakt kommer du över 9666 kr.
 
Jens, om jag vore du så skulle jag titta på en 400D ihop med ett Sigma 18-50/2.8 + sen kanske ett Sigma 50-150mm/2.8 (har inte kommit ut ännu men om det är bra så låter det ju trevligt). Det kommer du nog vara nöjd m längre än kitobjektivet som numera bara står i hyllan för mig. För plastigt, trista färger och för ljussvagt.

Eller ev ett Tamron 17-50/2.8. Eller ett Sigma 17-70mm/2.8-4 (med fuskmacro).

Men det beror ju på din budget förstås. Jo roligare du tycker det är att fota och ju bättre du blir, desto bättre/ljusstarkare objektiv kommer du att vilja ha.
 
Kan tala lite av egen erfarenhet. Jag köpte en 300D med 18-55 objektivet. Och va jättenöjd dom första 10000 bilderna typ. Sen så ökades min kunskap och mina krav och jag visste mer vad jag ville ha. Då köpte jag sigmas 18-50 2.8 för jag ville ha bättre ljusstyrka. Detta har jag fortfarande kvar. Har haft en hel del objektiv imellan men detta är fortfarande det jag använder mest. Jag har även kompletterat med ett 30 1.4 för att det är ännu ljusstarkare. (Fotar mycket i mörka lokaler där ljusstyrka är viktig) Men jag måste säga att 18-55 är ett jättebra objektiv för att ta reda på vad man är ute efter. Det är onödigt att gå och köpa dyrt objektiv med en gång eftersom det är omöjligt att veta vad man behöver innan man har lite erfarenhet. Lycka till.
 
Ytterligare lite erfarenhet kommer här. Köpte en 350D och har använt den med ett 28-135. Efter ett tag köpte jag ett 50/1,8 som nu är den glugg som oftast sitter på. Trots att jag i princip aldrig har använt kitgluggen så är mitt råd att köpa paketet eftersom du antagligen med lite letande får kittet till nästan samma pris som det tomma huset. Om du ska köpa till något så köp den fasta 50mm gluggen som kostar ungefär en tusenlapp. Den är ljusstark och skarp och en fröjd att använda. Dessvärre är väl konstruktionen inte den mest hållbara men å andra sidan är förlusten överkommlig om den skulle gå sönder.

Efter ett tag tror jag att du kommer att komma på vad det är du behöver. Kanske är det en zoom med större omfång eller kanske är det fler fasta gluggar, det visar sig. Dessutom finns det en massa begagnat att köpa och har man kompisar som också kör Canon så kan man ju låna och testa.
 
Tja Jens !
Jag gjorde så här för drygt två år sedan (början an juli 04). Köpte Canon 300D (föregångaren till 350D) med kitobjektivet Sigma 17 - 55 / 3.5-5.6, samma klass som Canon 17 - 50 / 3.5-5.6. Lagom till höstmörkret (september 04) skafade jag Blixten Canon speedlight 420. Sen på våren (mars 05) köpte jag till Canon 100/2.8 USM Macro för att använda till just macrobilder (för övrigt ett otroligt bra objektiv). På sommaren (juli 05) köpte jag Sigma 30/1.4 för att jag hade märkt med kit'n att 30mm var lagom. Till slut nu i våras så införskafades Sigma 70 - 200 / 2.8.

Ingen kravmall hur objektivinköp ska bedrivas utan en historia om hur det kan gå till. Köp med kitobjektivet och ta det lungt.

/ Erik
 
Archive best shots from the "kit lens"-EF-S 18-55. http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=185522
Det finns ganska många med dyrare saker som tar sämre bilder än de i tråden ovanför.

Senare kan du ta hem programmet Exposureplot som analyserar vilka brännvidder/slutar/bländar och iso inställningar du använt för att få bättre begrepp om vilken (om någon alls) din nästa lins ska bli. Jag blev själv förvånad när jag såg resultatet och bestämde mig för en annan lins än den jag
trodde jag ville ha.

Konstigt nog har mitt "skräp" kitobjektiv börjat ta fler bra bilder ju mer det blivit använt :).
 
Tjena tjena!
Jag har även erfarenhet av exakt samma dilemma. Jag hade också först 300D:n med kitgluggen 18-55. Sedan uppgraderade jag till 350D:n och behöll gluggen. Efter ca 10000 bilder började jag tröttna på den dåliga skärpan som man nästan märkte genomgående i alla bilder och jag ville ha ett ljusstarkare objektiv. Jag köpte på mig ett Tamron 17-50/2.8 och är väldigt nöjd! 2.8 över hela omfånget är guld värt för mig. Har sålt min 350D och kitgluggen för att köpa mig en 400D nu i dagarna.

Så slutsatsen är väl att 18-55 kitgluggen duger fin fint till att börja med för att senare köpa ett bättre objektiv. De handlar inte om så mycket pengar eftersom du kommer kunna använda den ett tag innan du kanske känner att du verkligen vill byta. Det är mitt tips.
 
Väx efter behov ...

Hej

Tänkte bara lägga en reflektion ....
jag köpte 350 D med de både KIT objektiven ... efterhand har jag kompletterat min utrsutning efter behov, kunskap och ekonomi och dessa två medföljande objektiv används allmer sällan .. För min del var de perfekta och till ett bra pris ... tanken för min del styrs av vad jag fotar mest, vilka behov och vilken ekonomi jag har ...
vet ej om du blev klokare på detta .... men jag hoppas du finner "rätt" kombination...
mvh fredde L
 
Tror jag köper en begagnad 350d med 18-55 för ca 6000kr, för att senare se vad jag saknar och vill ha mer av .

Tack för hjälpen :)
 
Det lät ganska dyrt tycker jag för en 350D. Men det beror ju klart på vilket skick den är i. Men du borde kunna pruta ner det närmre 5000. Tycker jag iaf. Jag sålde min för 4600. Men då var den redigt använd också.
 
Maila annonsören och berätta att du är intresserad av kameran. Be att få serie nummret på kameran och kolla upp ifall den är stulen.

Skulle du inte få något serie nummer på kamera så kan de vara nått lurt med det... behöver dock heller inte betyda det. Men för att vara på den säkra sidan. Det vimmla av oseriösa säljare.
 
Jag ändrar mig så mycket, men har nu blivit mer sugen på att köpa en 400d med kitobjektivet för ca 7800 kr.
Vad är nackdelen med att köpa begagnade kameror, alltså kan det vara dålig skärpa pga användning eller något?
 
Köp den nya 400D så slipper du oroa dig för att få beggagnade grejjor som kanske inte fungerar som dom ska.
Det är svårt att veta som nybörjare så beggagnat är inte att rekomendera.

400D + 18-55 kommer att funka bra.

Mvh / Miro
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.