Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarköpråd vilken tror ni är bäst för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ståhl.S

Ny medlem
hej, jag är nyreggad här på forumet.
Jag söker en kamera som jag kan fota: ute i naturen, vänner vid roliga stunder, fiskar (i akvarier). I stort sätt allt kommer jag att använda kameran till.

Jag har kikat runt lite ett tag nu, eftersom att min budget inte är allt för stor så har jag fastnat för en olympus E-420 men den saknar bildstabilisator men gör det någon stor skillnad för mig som är nybörjare och behöver en kamera som jag kan lära mig lite på.

Om bildstabilisatorn gör en stor skillnad och inte kommer att passa mig ?! så har jag även kikat in olympus E-510 och sony A-200 dessa två ligger precis på gränsen på min budget (6,500 kanske 7000)

Har jag missat ngn information som gör det lättare för er att svara så skriv.

tacksam för svar :D

Jag har ingen erfarenhet av de kameror du nämner men efter en snabb titt på deras specifikationer ser jag att de båda olympuskamerorna har ovanligt liten sensor för att vara systemkameror och det verkar vara dåligt. De har förstoringsgrad x2 i stället för som de flesta andra digitala systemkameror x1,5. Ta hellre en med större sensor skulle jag säga, d v s A-200:an eller en av Nikons eller Canons instegskameror.

Jag saknar inte bildstabilsering men jag har heller aldrig testat. Det funkar fint för mig utan, men det är klart att det hade varit kul att ha.

Välkommen till FS förresten.

Hej Stefan!

A200 är en väldigt trevlig kamera, har ingen själv men har provat att fota en hel del med den. Den är väldigt liten och smidig och levererar ett mkt bra bildresultat även i jpg-format om du inte tänkt använda så mkt RAW-filer till en början. Fundera dock en extra gång på att lägga till ett par slantar för en lite bättre normalzoom än den medföljande 18-70 vilken inte är superbra. Till SONY-systemet finns all gammal Minolta AF-optik att tillgå till en billig peng. Olympus levereras med helt ok optik redan från början men det finns inte så mkt begagnat att tillgå i 4/3-systemet.

Samsung GX10 eller Pentax K10D kan även vara intressanta kameror att titta på i det prisintervallet eller varför inte en Begagnad EOS 30D?

Tack för alla svar.
Både GX10 och K10D är lite dyra för mig.
Vilken är bäst av D40x,400D,A200,E-510 om olympus E-420 inte var så bra?!

Ståhl.S skrev:
Tack för alla svar.
Både GX10 och K10D är lite dyra för mig.
Vilken är bäst av D40x,400D,A200,E-510 om olympus E-420 inte var så bra?!

Ingen. Eller alla, om du så vill. Det finns ingen "bästa kamera" i instegsklassen. Alla är bra. Det som skiljer är finesser, ergonomi, utbud av objektiv, och annat. Men bilderna som kommer ur kameran skiljer inte pga detta.

Per.

Av de du nämner skulle jag välja canon 400d, men i slutändan är det en smaksak. Jag är förtjust i Nikon men jag skulle inte välja D40 eftersom den saknar autofokus (för att få autofokus med den är man beroende av att välja objektiv med inbyggd autofokusmotor).

Vad har dina kompisar/släckt för system ? Låna och prova olika objektiv innan du själv köper är guld värt.

/ Erik

lumor_ skrev:
Av de du nämner skulle jag välja canon 400d, men i slutändan är det en smaksak. Jag är förtjust i Nikon men jag skulle inte välja D40 eftersom den saknar autofokus (för att få autofokus med den är man beroende av att välja objektiv med inbyggd autofokusmotor).

Det gör Canon 400D också, i så fall! Ingen av dem har en autofokusmotor.

Du som är nybrörjare och läser detta, bör veta att Per L uttrycker sig väldigt slarvigt. D40(x) har givetvis autofokus med alla de objektiv de allra flesta nybörjare använder.

Det börjar bli tröttsamt att läsa dessa svepande omdömen om Nikon D40/40x/60.

Per.

perstromgren skrev:
Det gör Canon 400D också, i så fall! Ingen av dem har en autofokusmotor.

Du som är nybrörjare och läser detta, bör veta att Per L uttrycker sig väldigt slarvigt. D40(x) har givetvis autofokus med alla de objektiv de allra flesta nybörjare använder.

Det börjar bli tröttsamt att läsa dessa svepande omdömen om Nikon D40/40x/60.

Per.

Förlåt, jag trodde faktiskt att 400D hade autofokusmotor.

Tycker att det är väldigt synd att Nikon slutade med D50 (den har inbyggd autofokusmotor, det är jag säker på). Jag hade en sådan tidigare och var riktigt nöjd med den som första digital systemkamera. Jag har känt lite på en D40 vid ett tillfälle men jag tyckte inte att det kamerahuset kändes lika gediget som min minnesbild av D50 (kan hända att jag minns fel). Ja ja, ytterligare ett svepande omdöme om D40 men om man vill ha mer grundliga genomgångar av en kameramodell är det nog bättre att läsa riktiga recensioner än att lita till forumsvar.

Jag tycker att rådet om att skaffa en begagnad D80 var bra. Eller varför inte en begagnad D50? Då kanske du kan ha råd med ytterligare något objektiv eller en blixt inom budgetens ramar.

har inte 400d fokusmotor?! det trodde jag men .. canon har iaf ganska många objektiv.
Jag tycker att vi kan utesluta 400D eftersom jag gillar inte att hålla i den kände på den för någon dag sedan dock var den ett visnings ex.

D40x har jag inte hållt.. men den saknar forf autofukusmotor så den hamnar lite längre ned på listan.

A200 gillar jag att hålla i och ligger precis på gränsen av vad min budget klarar av.

Den lilla Olympus kameran gillar jag faktistk mer och mer, hehe den är lite och smidig men inte så många objektiv som man kan köpa till men det lär endå räcka :) + E-420 är väldigt billig..

Vad kan ni rekomendera för saker till en E-420 eller en A200 om man köper i paket? allt man behöver då.

jag tror att jag kommer att vara i behov av ett stativ.

beg D80 är lite dyr men jag hittade en D50 3000kr

Annons:
" D50 kamerahus utan repor och slitagemärken, köpt ny hos Dustin-Home av mig själv, inkl. SanDisk Ultra II 1GB minneskort,laddare,USB-kabel. 3000:- "

Kameran finns i samma håla som jag bor i (svedala,skåne)
är denna prisvärd?
ska jag satsa på D50 eller E-420? vilken kan man komma längst med ?! tar gärna emot objektiv tips till en D50

Olympus har flaggat för ett pankaksobjektiv, vet inte vad det heter eller har för spec men det tillsammans med det lilla huset bådar för en mkt trevlig kamera som borde vara lätt att ta med sig.

En begagnad D50 ger tillgång till ett mkt brett utbud av begagnad optik och övriga tillbehör som dock brukar gå ganska dyrt på blocket eller tradera.

Ståhl.S skrev:
Annons:
" D50 kamerahus utan repor och slitagemärken, köpt ny hos Dustin-Home av mig själv, inkl. SanDisk Ultra II 1GB minneskort,laddare,USB-kabel. 3000:- "

Kameran finns i samma håla som jag bor i (svedala,skåne)
är denna prisvärd?
ska jag satsa på D50 eller E-420? vilken kan man komma längst med ?! tar gärna emot objektiv tips till en D50

3000:- för en D50 låter väl bra att börja med? Kolla "hur långt den har gått", dvs hur många exponeringar som gjorts. Jag kommer inte ihåg exakt hur man gjorde detta, men det finns gott om trådar här som har svaret.

Som första objektiv skulle jag rekommendera ett beggat 18-55 för några hundra. Använd det tills du upptäcker vad mer du behöver.

Lycka till!

Per.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto