Annons

Nybörjarhjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoKotten

Aktiv medlem
Hej. Jag arbetar nästa helt med bara reklamfilm och är alltså ingen stillbildsfotograf. Vi har pricis köpt en canon 5d mii för film. Nu till frågan. Skall ta lite porträtt bilder mot en vit kapaskiva och bilderna blir skitdåliga. Ingen skärpa att vara nöjd med. Har provat helautomat, TV och allt annat känns det som. På helautomat med autofocus så borde åtminstone ansiktet bli hyfsat skarp, men icke. Tar bilden ca 1 meter ifrån från bröst uppåt. Lägger skärpan på näsan. Har fullt automatiskt focusområde. Vitbalansen automatisk. Ja allt är ju automatiskt.
Bra belysning (för det kan jag).
Behöver absolut massa tips och råd

Bara för säkerhetsskull - ingen rörelseoskärpa?

Hej. Ingen rörelseoskärpa, provade med stativ också. Slängde tyvärr bilderna så jag har inget att lägga upp. Känns som att det inte är lönt att lägga focus på ögonen eftersom bilden är för dålig överlag. Kommer givetvis att prova det också.

Begriper inte vad du gör för fel. En 5D Mark II skall ge bra bilder i vilket autoläge som helst.

Ljuset är det fast ljus eller blixtar?
Kan du få en korrekt exponering på 1/125 bl 8 ISO 100?
Aktivera enbart mittpunkten som fokus.
Vilken optik?

Begriper inte vad du gör för fel. En 5D Mark II skall ge bra bilder i vilket autoläge som helst.

Ljuset är det fast ljus eller blixtar?
Kan du få en korrekt exponering på 1/125 bl 8 ISO 100?
Aktivera enbart mittpunkten som fokus.
Vilken optik?

Fast ljus använder vi. Har inte kollat med ISO 100, jag körde på Iso 160. Har provat med 1/125 sedan bländare från 5,6 uppåt. Har Tamron 24-75 lins.
När vi filmar får vi klockrena sekvenser, dock så filmar vi med cinestyle vilket plattar till bilden (låg kontrast m.m. När jag fotoar ändrade jag till Porträtt i bildstyle

OK. Som jag fattar det, så är det skärpan som är kass medan exponeringen är bra? Eller är även exponeringen utan stuns?

ISO lägena. Har inte så stor betydelse men använd hela steg. Dvs 100, 200 alt 400 ISO Är ljuset "dåligt" så skall du utan vidare kunna använda ISO 400 utan att bruset blir påtagligt. Försök att klamra dig fast vid 1/125 och helst bl 8 så att ditt skärpedjup täcker från nästippen till bakhuvudet. En snabb beräkning med en app ger

5D med 75 mm och ett avstånd till modell på 200 cm ett skärpedjup om 34 cm med bländare 8.

Är jag i närheten av dina värden?

Om objektivet fokuserar rätt, är det antagligen något rattande som inte riktigt stämmer.

"Porträttläget" brukar välja stor bländare för att få kort skärpedjup, så det kan vara där problemet ligger. Om du i stället använder läget Av och väljer bländare efter skärpedjupet du vill ha, så kanske du lyckas bättre.

För exponeringen måste du också kompensera för den ljusa bakgrunden, för att inte få ansiktet mörkt. För det mesta använder man kanske manuella inställningar när man jobbar i studio, och det kanske är bättre att köra på M och använda ljusmätaren men dra upp lite grann, så att visaren hamnar vid ungefär +1 om det är mycket av den vita bakgrunden med i bilden.

Men för att få önskat skärpedjup är det enklaste att låta kameran sköta slutartid och själv ställa bländaren i läget Av. Om man vill ha kortare slutartid kan man skruva upp ISO rätt mycket utan att det blir några större problem med brus i det stora formatet.

Om objektivet mot förmodan inte fokuserar rätt, så kan man se det med ett fokustest, och om det visar sig vara felfokusering, kan man lämna in grejerna för justering.

"Fast ljus" är inte i närheten av blixtljus i styrka. Man kan själv tycka att "det här är ju rätt så ljust" men det är det inte för en kamera.

Bildexempel är i princip ett måste för att vi ska kunna ge några vettiga svar. Dessutom, bilder i kombination med exponeringsdata, d.v.s. slutartid, bländare och ISO. Och gärna brännvidd. Utan detta så blir allting bara gissningar.

Lägger skärpan på näsan. Har fullt automatiskt focusområde. Vitbalansen automatisk. Ja allt är ju automatiskt.

Om du använder helt automatiska fokusinställningar - hur kan du då vara säker på att du lägger skärpan på näsan?

Det är en uppenbar risk - speciellt om du tar bilden i vinkel - att fokus hamnar på något annat än det du vill när kameran har alla fokuspunker aktiva i auto läge.

Jag föreslår att du använder Av-läget, väljer one-shot AF och den centrala fokuspunkten. Sikta på ögat och kläm av.

Om du inte får skärpan rätt då kan det bero på att ditt objektiv felfokuserar - då behöver du göra lite mer kontroller.

Du har inte råkat få någon CF aktiverad så att skärpan ställs inte med avtryckaren utan någon annan knapp ? Jag tolkar att du inte använder portätläge utan bildstil porträtt och då är CF verksamma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar