Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarhjälp systemkamera (eos 1000d)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jovisst. Jag tycker att P eller "grön auto" är det lämpligaste att börja med. Vi bör kanske vara litet mer tydliga.
Det kanske är olika på olika kameror, men på "grön auto" kan man väl inte ens ställa in storleken på jpg-arna eller få blixten att sluta hoppa upp i tid och otid? Har man bläddrat igenom manualen tycker jag nog man ska undvika "grön auto".
 
Det kanske är olika på olika kameror, men på "grön auto" kan man väl inte ens ställa in storleken på jpg-arna eller få blixten att sluta hoppa upp i tid och otid? Har man bläddrat igenom manualen tycker jag nog man ska undvika "grön auto".

Kanske, men jag tycker lätt att det blir så jäkla mycket fokusering på teknik. Jag har själv använt systemkameror i 30 år, men använder i alla fall det gröna läget på min D90 då och då! Det är oftast för att stoppa blixten från att hoppa upp: jag trycker ned blixten och vrider till "P".

Självklart är det bra att känna sin kamera och kunna använda allt, men eftersom de så oftast gör ett bra jobb med exponeringen själva, kan man ju koncentrera sig på annat. Handboken måste man läsa ändå.

Jag tror inte vi är oeniga om detta, dock.

Per
 
Per, precis som du menar jag att man ska dra nytta av den utmärkta exponeringsautomatik som finns i moderna kameror -- men jag ser inte så stora fördelar (däremot några nackdelar) med "grön ruta" jämfört med t ex A.
 
Varför vill så många nya kameraägare överge autoläget? Är det känslan av att vara en riktig bilförare om man växlar själv med automatlådan?

I min mening har kameratillverkarna kommit väldigt långt med att göra en för de flesta situationer och fotografer korrekt exponering av en scen. Varför vill så många avvika från den? Ligger det status i M-läget?
Om man använder ett mauellt eller halvmanuellt läge får man följande fördelar:

-Blixten tittar inte upp av sig själv när man minst anar det.
-Kameran väljer inte på eget bevåg att lägga fokus på fel ställe.
-Kameran väljer inte skärpedjupet åt dig.
-Kameran väljer inte vilka bildinställningar du ska ha (överskärpning samt övermättade färger).
-Kameran väljer inte ljusmätningsmetod åt dig.
-Kameran väljer inte idiot-högt ISO-tal i dunkel för att den "vet" att du inte håller kameran still.
-Kameran bländar inte ner idiot-mycket i solsken så att du får diffraktionsoskärpa.
-Kameran väljer inte fel vitbalans åt dig.


Att välja auto är enkelt om man inte har koll eller om man inte har tid att välja rätt inställningar själv.
 
Mitt tips är att någon gång när man inte har så bråttom prova de manuella inställningarna och ställa in kameran efter ljusmätaren.

Något som jag upplever som lite besvärligt på moderna kameror är att man kan välja bländare och tid i tredjedels steg. Om man vill testa manuellt läge tror jag det kan vara bra att ställa in i menyerna så att man bara kan välja hela steg. Varje steg motsvarar en halvering eller fördubbling i mängd ljus som släpps in.

Jag använder oftast A om jag vill ha mer kontroll och P annars.
 
Om man använder ett mauellt eller halvmanuellt läge får man följande fördelar:

-Blixten tittar inte upp av sig själv när man minst anar det.
-Kameran väljer inte på eget bevåg att lägga fokus på fel ställe.
-Kameran väljer inte skärpedjupet åt dig.
-Kameran väljer inte vilka bildinställningar du ska ha (överskärpning samt övermättade färger).
-Kameran väljer inte ljusmätningsmetod åt dig.
-Kameran väljer inte idiot-högt ISO-tal i dunkel för att den "vet" att du inte håller kameran still.
-Kameran bländar inte ner idiot-mycket i solsken så att du får diffraktionsoskärpa.
-Kameran väljer inte fel vitbalans åt dig.


Att välja auto är enkelt om man inte har koll eller om man inte har tid att välja rätt inställningar själv.

Det innebär att den stackars nybörjaren måste göra dessa 8 val och välja klokt, för att göra rätt! Jag tror i alla fall att han eller hon gör bäst i att låta kameran få en chans, medan fotografen gör sig hemmastadd i sökaren...

Per.
 
Min uppfattning om "auto" v/s "kreativitet"

Auto: det mesta blir helt ok, någon bild blir lite bättre, några blir lite sämre, men de flesta blir rätt ok.

Kreativa lägen: 10% av bilderna blir riktigt bra och jag blir änna överraskad över hur bra det kan bli, de flesta bilder blir hyfsade men 25% blir inte så bra


(För mig som nybörjare blir det så)
 
Ber om ursäkt om det finns inlägg om detta sen innan, har sökt lite men inte hittat nåt.

Köpte mig en Canon eos 1000 d för några veckor sen, har aldrig haft en kamera innan och har inte kolla på några inställningar eller nåt, så jag undrar om någon vänlig själ som har en stund över kan förklara lite enkelt, eller länka till nån bra guide på svenska.

Det jag undrar är bla:

Vad betyder de olika inställingarna P, Tv, Av, M, A-DEP.

Vad ska man ha för inställningar om man ska ta en närbild, en naturbild, en bild på kvällen osv.

Det jag är ute efter är att slippa fota på "auto" lägena som finns på kameran.

Allt annat nyttigt får ni såklart gärna berätta lite om.


Tack för mig!

Hej! Jag köpte min första digitala systemkamera i somras, en Canon EOS 500D. Jag har haft god hjälp av en liten bok som heter "Bättre bilder med Canon EOS digitala systemkameror" som man hittar på många ställen där man säljer kameror. Sedan körde jag också den utmärkta DVD-kursen från Fotoautomat, se följande länk:
http://www.fotoautomat.se/j15/fotografera-med-digital-systemkamera.html

Jag hittade del 1 på biblioteket, det kanske du också kan göra om du inte vill köpa den.
Vänliga hälsningar Maria
 
Man måste foto på som Canon kallar det den kreativa delen av inställningsratten, dvs P, Tv, Av eller M om man skall fota RAW, själv bestämma om alla eller bara en fokuspunkt skall vara aktiv, bestämma om den inbyggda blixten skall användas eller inte, vilken motivstyle, serietagning eller inte, vilket AF mode som skall användas, typ av ljusmätning, vitbalans, ISO eller exponeringskompensera.
 
Hej! Jag köpte min första digitala systemkamera i somras, en Canon EOS 500D. Jag har haft god hjälp av en liten bok som heter "Bättre bilder med Canon EOS digitala systemkameror" som man hittar på många ställen där man säljer kameror.
[klipp] Vänliga hälsningar Maria


Jag kan också rekommendera denna bok som jag tycker är mycket bra och pedagoiskt upplagd. Sen kostar den inte mycket heller!

Sen när det gäller inställningarna på kameran så skulle jag om jag var nybörjare resonera ungefär så här:

1. Börja med "grön ruta" så att jag får hyfsade bilder snabbt.

2. När jag inte längre är nöjd med de helautomatiska inställningarna börja använda sport/porträtt/landskap m.fl. och samtidigt försöka lära mig förstå vad och varför de olika lägena gör vad de gör. Läsa i manualen och ett par olika fotoböcker.

3. När jag blivit bekväm med att växla mellan de olika automatiska "programmen" och verkligen förstått vad de gör, gå över till att använda Tv/Av/M etc. När jag använder dessa lägen vet jag exakt vad kameran gör, och jag har därmed också mycket större möjlighet att vara kreativ och "gå utanför ramen".
 
Senast ändrad:
Jag började direkt med att testa,, satte mig i soffan och tog kort på bokhyllan. (För att få bättre bokeh...höhö) Jag ändrade på en parameter i taget och fick lite hum om vad det innebar att ändra på saker och ting.

Testa
Läs manualen
Testa
Gå en kvällskurs
Testa
Delta på forum
 
För mig var det så i fjol våras att jag jättegärna ville ha en systemkamera. Jag kunde däremot inget om dem så jag läste på så mycket jag kunde under en veckas tid ungefär. Sen slog jag till och köpte en begagnad D60 som jag fortfarande använder. Forsatte läsa på, bland annat bland alla utmärkta artiklar här på FS, och småningom började jag förstå hur bländare, slutartid och isotal samverkar. Tyckte det var krångligt först men rätt som det var märkte jag att det fastnat i ryggmärgen så det var ju inte så svårt sen heller. Läste också på om brännvidder, perspektiv, exponeringskompensation, dynamiskt omfång, vitbalans, ljusmätningsmetoder mm och testade mig fram med kameran.

Jag har inte tagit en enda bild med något motivprogram på kameran, utan alltid använt de hel- och halvautomatiska lägena. Tycker att det har funkat utmärkt. Hade jag inte varit det minsta intresserad av att läsa på hur allt samverkade så hade jag kanske använt gröna rutan eller nåt av motivprogrammen, men jag tycker de känns mer än onödiga när man väl lärt sig sin kamera och sin exponeringsteori. Det är inga svåra saker men allt tar ju sin lilla tid att lära sig.

Jag använder nästan uteslutande A-läget. Ibland M (t.ex. om jag använder blixt), nån gång S men aldrig P då det känns som det onödigaste läget. Vad kan jag göra i P-läget som jag inte kan i A..?
 
Vad kan jag göra i P-läget som jag inte kan i A..?

Glömma bländaren, kameran sköter den då. Det går dock att justera exponeringsvärdet, ISO, blixtval, m m i motsats till "gröna rutan" om jag förstått det rätt.

Skärpedjupet vill jag nästan alltid bestämma (efter bästa förmåga) själv, så jag kör oftast på Av. Plåtar jag ungarna eller något annat som rör sig så vill jag försäkra mig om en kort slutartid och då blir det M. Vid behov justerar jag ISO för att få exponeringsekvationen att gå ihop.

Och när det blir bråttom för att få till en ögonblicksbild så händer det att jag vrider till gröna rutan eller P eftersom kameran tänker snabbare (och ofta(st?) bättre) än jag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.