Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjarfrågor..

Produkter
(logga in för att koppla)

luui

Medlem
Jag har planer på att köpa en sytemkamera, och undrar lite vilka modeller som kan tänkas passa.

Kommer att fota mycket ute, hästar och djur i rörelse. Barn och "vardags bilder".

Har kollat lite på Pentax k-m. Vad jag har förstått så har den bra vädertätning, och skakstabilisering i huset. Är det en fördel/nackdel att stabiliseringen sitter i huset?

Har ni erfarenheter från den kameran? (hittar inte så mycket recensioner om den).

Funderar på om man ska köpa till ett annat objektiv direkt. För att ha möjligheten att kunna ta bilder på objekt längre bort.
En försäljare rekommenderad Sigma 70/300mm och att jag då kan använda det för bilder både på nära avstånd och långt bort.

Har inte läst på så mycket än om objektiv än, så där behöver jag lite hjälp..

Du kan börja me att kika på sökfunktionen i forumet..Kommer ett gäng nya såna här trådar i veckan me tips om kameror. Sen är det bara att kika recensioner å få ett hum.. sen åker du te en butik som har mycke uppe för visning och väl där så klämmer du på kamerorna å ser vilket som känns rätt i dina händer, grepp och knappplacering osvosv

Tillägg:

Recension på den kameran du nämner har du bland annat här ->

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Pentax/pentax_km.asp

Finns mer om man googlar lite. (Om ja inte missuppfattat modellen du efterfrågar.)

Du kan börja me att kika på sökfunktionen i forumet..Kommer ett gäng nya såna här trådar i veckan me tips om kameror. Sen är det bara att kika recensioner å få ett hum.. sen åker du te en butik som har mycke uppe för visning och väl där så klämmer du på kamerorna å ser vilket som känns rätt i dina händer, grepp och knappplacering osvosv

Tillägg:

Recension på den kameran du nämner har du bland annat här ->

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Pentax/pentax_km.asp

Finns mer om man googlar lite. (Om ja inte missuppfattat modellen du efterfrågar.)

Jo jag har läst en hel del trådar genom sökfunktionen...Förstår att ni tycker det är tjatig upprepning från oss...

Men min fundering är om den kameran eller någon annan lämpar sig bättre för just fotografering av tex galopperande hästar och för utomhus bruk.
Försäljaren rekommenderad den just för att huset inte är av plast.

Tack för länken, den har jag inte läst.

Är rätt många kameror som inte har ett hus av plast.. dom flesta typ.. Brukar va aluminium eller magnesium typ..sen att dom är täckta av plast i många fall är nog svårt att komma ifrån men plast ska inte underskattas. Bra att du sökt iaf :)

För övrigt så är ju den rätt långsam i seriebildtagning å det kan ju vara en nackdel om du skall fota mycke rörelse, för övrigt har den säkert samma bildkvalité som resterande instegskameror. Vet inte hur det är me begagnad optik osvosv till en sån men det kanske du inte är så intresserad av. Autofokusen verkar ju inte heller så avancerad men ska du bara fota me objektet i center så är det säkert inga större problem

Är rätt många kameror som inte har ett hus av plast.. dom flesta typ.. Brukar va aluminium eller magnesium typ..sen att dom är täckta av plast i många fall är nog svårt att komma ifrån men plast ska inte underskattas. Bra att du sökt iaf :)

För övrigt så är ju den rätt långsam i seriebildtagning å det kan ju vara en nackdel om du skall fota mycke rörelse, för övrigt har den säkert samma bildkvalité som resterande instegskameror. Vet inte hur det är me begagnad optik osvosv till en sån men det kanske du inte är så intresserad av. Autofokusen verkar ju inte heller så avancerad men ska du bara fota me objektet i center så är det säkert inga större problem

Jag tyckte det var lite märkligt att han tyckte den var bäst. Ungefär som att Nikon, Canon osv inte skulle fungera att använda ute..

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja leta, eller söka i sökfunktionen...

Har även kikat lite på Nikon D60 och Sony 300/350.
Anser du att någon av dem är bättre?

K-m är snabbare än D60/D1000 på 3,5 och af-är förtillället den snabbast bland pentaxkamerorna.
f.ö har den ingen vädertätning

K-m är snabbare än D60/D1000 på 3,5 och af-är förtillället den snabbast bland pentaxkamerorna.
f.ö har den ingen vädertätning

Må så vara men den klarar ju bara av att ta 5 jpg i buffert minnet va ja förstått vilket gör den långsammare i praktiken.. enligt dpreview iaf.

Angående vädertätning så har väl ingen instegskamera en bra vädertätning.

a buffertmässigt har nikon alltid legat bra till,
k200d var tidigare en insteg med vädertätning det kanske var den som säljare föreslog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar