** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nybörjarfrågor skärm, batteri, upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

Tbirder

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ny här på fotosidan. Har sysslat lite med digiscoping och landskapsfoto innan (med kompaktkamera), och har nyss skaffat systemkamera (550d).

Jag har ett par frågor som jag hoppas ni experter som hänger på detta forum kan besvara :)

1 - Hur pass reptålig är skärmen på en 550d? Behöver man genast skaffa skyddsplast att klistra dit, eller försämrar det bara synbarheten? Går glaset framför skärmen byta ut till en rimlig kostnad?

2 - Extrabatterier. Är det vettigt att köpa piratbatterier eller är det bara dumsnålt?

3 - Är det egentligen nödvändigt att använda full upplösning (18Mpix) i kameran när man använder kitobjektivet 18-55 IS ? Jag testade att fota samma motiv med 18 resp. 8 Mpix och såg inte någon märkbar skillnad i detaljåtergivning, men bildfilerna blev såklart behändigare. Jag behöver nog testa lite mera men är intresserad av hur ni andra gör.

1 - Hur pass reptålig är skärmen på en 550d? Behöver man genast skaffa skyddsplast att klistra dit, eller försämrar det bara synbarheten? Går glaset framför skärmen byta ut till en rimlig kostnad?

På Canons DSLR sitter det ett skyddsglas (i plast) som går att byta, men repor brukar inte vara något större problem i praktiken. Jag har därför aldrig sett något behov av ytterligare skydd.

2 - Extrabatterier. Är det vettigt att köpa piratbatterier eller är det bara dumsnålt?

Generellt brukar piratbatterier fungera ganska bra, men på modernare kameror (som 550D) har kameratillverkarna gjort sina batterier mer "intelligenta". Det betyder att kameran kan rapportera laddningsstatus i mer detalj, men också att originalladdaren inte kan ladda piratbatterier. Men det finns naturligtvis även piratladdare, för den som vill spara några kronor.

3 - Är det egentligen nödvändigt att använda full upplösning (18Mpix) i kameran när man använder kitobjektivet 18-55 IS ? Jag testade att fota samma motiv med 18 resp. 8 Mpix och såg inte någon märkbar skillnad i detaljåtergivning, men bildfilerna blev såklart behändigare. Jag behöver nog testa lite mera men är intresserad av hur ni andra gör.

Vad som är nödvändigt kan bara du själv avgöra, även 8 Mpixel räcker egentligen långt. Men med högre upplösning kan du göra större delförstoringar och lagringsutrymme kostar faktiskt inte speciellt mycket, sedan kan du aldrig få tillbaka information från en liten bild som förstoras men du kan alltid göra en stor bild mindre. Själv använder jag alltid högsta upplösning (och råformat för maximal frihet).

Ganska uttömmande svar ovan, men kan ju tillägga att det finns piratbatterier som fungerar i originalladdaren. Använder själv piratbatterier då jag anser att original är oförsvarbart dyra.

Jag har aldrig kört slut på ett batteri i min Nikon D50 eller D90, innan jag kunnat ladda om det. Behöver du verkligen ett extra batteri? Har det tagit slut för dig "i fält"?

Per.

Tackar för svaren!

Hur vet man vilka batterier som funkar i orginalladdaren? Tips på bra piratmärken?

Om jag vänder lite på frågan om upplösning: Klarar 18-55IS att "lösa upp" mer än 8 Mpixel? Visst, lagringsutrymme är ganska billigt, men min dator är rätt gammal och blir rätt seg när man mixtrar med stora filer i photoshop ;), men främst är jag nog bara nyfiken på vad objektivet klarar.

På kaffebrus kan man få 2st batterier till 50D/40D för 300 spänn av märket phottix, tror ni dom är bra och funkar dom med orginal laddaren.??

På kaffebrus kan man få 2st batterier till 50D/40D för 300 spänn av märket phottix, tror ni dom är bra och funkar dom med orginal laddaren.??
Ja. Har själv ännu billigare batteri till min 40D och det funkar alldeles utmärkt.

Det är först med 550D, 7D och 5D mk2 som batterierna blivit "intelligenta" (LP-E8 och LP-E6). (Eller är möjligen LP-E5 som sitter i 500D också "intelligent"?)

Tackar för svaren!

Hur vet man vilka batterier som funkar i orginalladdaren? Tips på bra piratmärken?

Om jag vänder lite på frågan om upplösning: Klarar 18-55IS att "lösa upp" mer än 8 Mpixel? Visst, lagringsutrymme är ganska billigt, men min dator är rätt gammal och blir rätt seg när man mixtrar med stora filer i photoshop ;), men främst är jag nog bara nyfiken på vad objektivet klarar.

Jag har köpt 2 piratbetterier från Kaffebrus till batterigreppet till min EOS 7D. Jag har också 2 originalbatterier. Piraterna funkar exakt likadnat som originalen, samma statistik kan utläsas, antal exponeringar och uppladdningsprestanda visas likadant. Såvitt jag kan bedöma så är de exakt likadana som original, samma antal mAh osv. De funkar också utmärkt med originalladdaren.
Sen är det priset: ett original kostade 829 kr, TVÅ pirat kostar 469 kr. http://www.kaffebrus.com/products.php

Det är först med 550D, 7D och 5D mk2 som batterierna blivit "intelligenta" (LP-E8 och LP-E6). (Eller är möjligen LP-E5 som sitter i 500D också "intelligent"?)

450D/500D batteriet är stendumt, alla vettiga kopior funkar att ladda i originalladdaren. Med vettiga menar jag rätt spänning och Ah.

Hej!

Jag är ny här på fotosidan. Har sysslat lite med digiscoping och landskapsfoto innan (med kompaktkamera), och har nyss skaffat systemkamera (550d).

Jag har ett par frågor som jag hoppas ni experter som hänger på detta forum kan besvara :)

2. Jag har kört tidigare med en hel del olika piratbatterier. Problemet med dom brukar vara att livslängden är betydligt kortare än orginalet. Däremot kan du få två eller tre pirat för priset av ett orginal. Lönar sej att kolla vilka pirat fått bra feedback och att dom innehåller överhettningsskyd, så du inte bränner upp huset medans du laddar dem över natten :)

3. Full upplösning ger mer att jobba med. All komprimering är bort från tillgängliga informationen.

Jag har aldrig kört slut på ett batteri i min Nikon D50 eller D90, innan jag kunnat ladda om det. Behöver du verkligen ett extra batteri? Har det tagit slut för dig "i fält"?

Per.

ETT batteri är självmord. låg temperatur kan till exempel överraska dej i form av reducerad kapacitet. Jag har aldrig fått slut på ström på fältet, men det beror på att jag har 5st batterier att spela med, annors skulle jag nog ha varit i pisset ett flertal gånger trots att ett batteri kan hålla i nästan en arbetsvecka i dagligt bruk som bäst för mej.

Angående antal megapixel, så tänker jag att mina bilder visas/ses på en datorskärm/internet och då kör jag aldrig med full kapacitet.

Jag använder inte ens RAW (ännu).

Jag har väl tagit ca 3-40.000 bilder sedan 2006, och praktiskt taget inga "konstverk".

Men det finns förstås tillfällen när det vore skäl att använda fler megapixel, t ex när jag fotograferar en rallybil i aktion. Nu beskär jag/zoomar jag in i tagningsögonblicket, och det är väl att göra en besvärligl sak omöjlig. I praktiken är inte alla bilarna inom ramen...

Med tanke på RAW, så vore det kanske inte helt fel att använda det när man/jag tar bilder på personer och i synnerhet vid besvärliga ljusförhållanden, och på personer jag inte träffar så ofta, t ex Kimi Räikkönen, Vladimir Antonov (han som lånade ut pengar till Victor Muller vid Spikers köp av Saab), osv.

2. Jag har kört tidigare med en hel del olika piratbatterier. Problemet med dom brukar vara att livslängden är betydligt kortare än orginalet.

Min erfarenhet är faktiskt den omvända, det enda batteri som har lagt av helt är ett Canon original. Både kapacitet och livslängd kan alltså vara bättre med piratbatteriet, problemet är att du sällan kan avgöra detta i förväg. Men handlar du från etablerade säljare (eg. Kaffebrus) är nog risken att bli lurad liten.

Jag har vid något tillfälle fått slut på batteriet som sitter i kameran, men antagligen snarare för att jag glömt ladda än att jag använt upp hela just då.

Jag skulle ändå inte gå ut utan reservbatteri, och med tanke på vad kamera och gluggar kostat tänker jag inte chansa på piratbatterier bara för att spara några hundringar där. Plastbitar som motljusskydd eller lock är väl en sak, men det som driver kameran? Inte jag.

Ursäkta envisheten, men varför inte [gå ut utan extrabatteri]?

För att det, till exempel, skulle vara riktigt tråkigt att stå där på kalfjället och upptäcka att mitt enda batteri av någon anledning inte fungerar längre, oavsett om anledningen är att det är utslitet efter år av trogen tjänst, eller urladdat på grund av min tankspriddhet.

(Det enda i batteriväg som vore värre skulle väl i så fall vara att jag sparat 500 av mina surt förvärvade slantar på att köpa ett piratbatteri som nu har spruckit eller kortslutit kameran pga tillverkningsfel.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar