Jag var i Falun i våras, 2010, och tog en del bilder vid längdskidvärldscupens avslutning (
www.picasaweb.google.se/leif.lillandt) och batteriet tog faktiskt slut i min 7D, och till den har jag inget reservbatteri (ännu). Den skall väl klara tusen bilder, men med 8 bilder/sek är man snabbt uppe i 1000 bilder. Sedan beror det förstås på hur mycket och länge man granskar tagna bilder.
Med tanke på att ta slut på fel ställe...
Nu var jag inte på kalfjället i Lappland utan på ca 3750m:s höjd på Elbrus, Europas högsta berg, 5642m, i Kaukasus.
Det var 2007 och jag fotograferade med en Canon PowerShot A620, och minneskortet blev fullt precis när jag kom upp till 3750m och jag som hade tänkt ta lite (ytterligare) bilder på vägen ner.
Det är en magnifik utsikt från detta berg, och klart väder var det också.
Berget ligger ju en bit bort, i praktiken fem dagars resväg med hojen... Startade en tisdag morgon och var hemma på söndag förmiddag. Den resan blev väl ca 920mil totalt.
Farligt att resa här? Man svänger ju av upp mot foten av Elbrus ca 12mil från gränsen till Tjetjenien. När man är i byn Terskol vid vägs ände och vid foten av Elbrus på ca 2200m, då är det ca 5km till georgiska gränsen mot Abkhasien. Dvs man är nästan i världshändelsernas centrum, eller hur?
Jag mötte några militärer där, och hann inte stiga av hojen innan jag bjöds på vodka. En gäst som kommer så långt ifrån, det måste firas (på en gång)!
Kontentan av det hela, är att jag vill ha både extra minneskort, batterier, kameror,.. när jag åker någonstans.