Annons

Nybörjarfrågor [ang. VR samt UV-filter]

Produkter
(logga in för att koppla)

cosmobrown

Ny medlem
Då har jag som nybörjarfotograf hittat hit, känns mycket trevligt och det verkar vara bra stämning i forumet.

Nu till mina frågor.
Jag har en D80 med medföljande "standard" objektiv, 18-55. Jag fotar mycket utomhus, landskap och i stadsmiljöer, vanligtvis med stativ.

Det första jag undrar är hur mycket Nikons VR-funktion gör? När är den användbar? Har nämligen kollat på lite objektiv utan VR, det skiljer ju en hel del i pris om man ska köpa med VR.

Om jag skulle kolla på andra märken, t.ex. Tamron eller Sigma, har de någon liknande funktion som VR?

Denna fråga är kanske väldigt nybörjare, men märker man resultat om man använder ett UV filter, framförallt när man fotar utomhus?

Tack.
Kul att man hittade hit...
 
Senast ändrad:
Då har jag som nybörjarfotograf hittat hit, känns mycket trevligt och det verkar vara bra stämning i forumet.

Nu till mina frågor.
Jag har en D80 med medföljande "standard" objektiv, 18-55. Jag fotar mycket utomhus, landskap och i stadsmiljöer, vanligtvis med stativ.

Det första jag undrar är hur mycket Nikons VR-funktion gör? När är den användbar? Har nämligen kollat på lite objektiv utan VR, det skiljer ju en hel del i pris om man ska köpa med VR.

Denna fråga är kanske väldigt nybörjare, men märker man resultat om man använder ett UV filter, framförallt när man fotar utomhus?

Tack.
Kul att man hittade hit...

Mycket enkelt svar. Ja, VR hjälper. Ju mer ju längre brännvidd du använder.

Mellan två till fyra stopp, vilket innebär att du kan hålla ison nere, vilket är det bästa botemedlet mot brus i bilderna. D80n är ju strålande på lägre iso, lite sämre på högre.

Mycket enkelt svar, det finns säkert de som kommer ge en mer teknisk beskrivning av fördelarna.

Jag själv har svårt att inte ha VR på mina vanliga objektiv. Däremot - kör man oftast stativ, eller har dedikerade stativobjektiv, då är VR verkningslöst. VR skall kopplas ur när man har tripod-stativ.
 
VR är väldigt användbart för vissa och mindre användbart för andra...
VR ersätter till viss del stativet, du kan alltså handhålla längre tider utan stativ. Fotar man däremot sport/annat som rör sig är det lite bortkastade pengar med VR då man måste ha så korta slutartider för att frysa motivet att det går bra att handhålla utan skakningsorkärpa.
Sigma har iaf vissa objektiv med stabilisering, heter OS på sigma-optik.

UV-filter används mest för att skydda frontlinsen, ger ingen egentlig skillnad på bilden utom vid motljus då billigare filter kan ge fula störningar...
Hade aldrig kostat på 18-55 optiken filter då den är så pass billig men filter kan vara en bra livförsäkring på dyra objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.