Annons

Nybörjarfrågor ang objektiv och kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

h0glund

Medlem
Hej, jag har ännu ingen kamera, men jag har tittat en hel del på canon 600D.
Är mer intresserad av att filma än att fota och har i dagsläget en GoPro HD hero 2.
Jag känner att jag inte har full koll på det här med objektiven, som jag har förstått det så vill man ha ett sånt lågt bländartal som möjligt? eller?
Om man tex ska filma i dålig ljus eller i mörker så skulle EF 50/1,8 II passa bra?

Till en början så har jag tänkt att filma en semesterresa i Thailand. Kommer jag att klara mig med 18-55/3,5-5,6 IS (som ingår i kameraköpet) och EF 50/1,8 II eller bör jag titta på något annat objektiv.
Finns det några "vanliga" objektiv som folk i grunden använder vid filmning?

Valet av just 600D är pga av att den är billig och vad jag kan se på youtube och vimeo så uppfyller den dom kraven jag har på film. Sen vill jag inte lägga för mycket pengar på en dyrare kamera om jag skulle tröttna eller inse att det inte är något för mig.

Fyller på med flera frågor så fort nya frågetecken dyker upp.

Tack på förhand.

/Mvh Tobias.
 
Jag skulle nog köpt en kompaktkamera i stället om du "bara" ska filma.
Kolla på ex Panasonic Lumix serien har en TZ7 själv och den duger bra för semesterfilmer.

Som av en händelse ska även jag till Thailand och har därför inhandlat en D800 och ett 24-70 2.8 ;-) Men en kompaktkamera är enklare att filma med och tar mindre plats.
 
Hej, jag intresserad av lite mer avancerad filmning, med kort skärpedjup mm. Därför har jag kikat på en 600D. Har även tänkt att filma snowboardåkning i vinter.
Flickvännen kommer dock använda den till att fota och även jag kommer säkert ta bilder, även om filmandet känns mer intressant för min del.

Jag har en TZ20 och hade den med förra gången vi var till Thailand, men jag vart mest att använda GoPro:n och flickvännen använde TZ20:in.

Vad tror du om objektiven jag nämnde? Har jag förstått det hela rätt att ett lågt bländartal ger bättre film/bild i mörker? eller är jag helt fel ute?

/Mvh Tobias.
 
Bara ett kuriosainlägg......såg denna film som tagits med nya Nikon D600...fullformat. Jag är ingen filmare men måste säga att jag blev grymt imponerad!!! Även om det kamerahuset kostar ca 17k så måste man ändå säga att det blir rätt mycket film för pengarna..:)

http://www.youtube.com/watch?v=teDppGMhSEM
 
Tobias, jag rekommenderar att du kör på kitobjektivet och den där 50mm som du pratar om tills du tycker att du saknar något.
Ang vanliga brännvidder och objektiv vid filmning så beror det så klart på vad du ska filma. Tråkigt svar men filma vargar med ett 50mm är inte att rekommendera. Däremot skulle jag gärna filma hustrun med ett makro. ;-)
I allmänhet kan jag väl säga att många filmare kör med fasta objektiv och ett vanligt förekommande är Samyang 35mm/1,4. Manuell fokus på den och tror att den har bländarring. Skarpt objektiv som på en kroppad sensor (som 600D är) landar på 56mm vilket motsvarar normaltobjektiv.
Utöver det kanske ett Canon 85mm/1,8 för närbilder.

En liten notis bara. Inget av de objektiv jag nämnt har IS vilket innebär att du måste ha stativ för att inte få microstutter som förstör filmen.
 
Du klarar dig fint med 50 och kitobjetkivet. Kitobjektivet när det är bättre ljus och 50ian på kvällen.

:)

Det du dock kommer behöva är en flycam om du ska röra dig och filma (stabilisator du sätter under kameran)
 
Ny fundering!
Bör jag även köpa ett ND-filter till kitobjektivet om jag ska filma/fota i starkt solljus?

/Mvh Tobias.
 
Ny fundering!
Bör jag även köpa ett ND-filter till kitobjektivet om jag ska filma/fota i starkt solljus?

/Mvh Tobias.

Du måste inte. Du kan blända ner och/eller välja en snabbare slutartid. Nackdelen blir att med mindre bländare så tappar du suddigheten pga kort skärpedjup. Med snabbare slutartider får du en "hackig" effekt i klippen som inte liknar film.
Båda går att leva med men är man lite seriös med sitt filmande så blir det till slut ett ND-filter så att du kan hålla slutaren på 1/50 och välja bländare efter smak (och inte ljus).

Nu är ND-filter rätt dyra tycker jag. Speciellt om du ska ha ett bra variabelt ND-filter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.