Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjarfråga ang exponeringstid(?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
jag har inte ens en aning om vad det kallas. jag kör alltid i av-läget på min canon 350. sen när jag kollar rawbilderna i datorn står det tex 60 mm 2.8 f5.0 1/40 sek medans det nästa gång kan bli 60 mm 2.8 f5.0 1/400 sek. nu undrar jag vilket som är bäst för skärpan? och vad sjutton betyder det :p snälla förkalra som för en femåring för jag kan inte ett dugg om hundradelar osv. säger nån åt mej att räkna ut vad 25 hundradelar av 100 är så skulle jag se ut som ett frågetecken.

tack för eran tid :) återigen
 
Ok här kommer svaret
Slutartider handlar om hur lång tid filmen/sensorn blir belyst. Du har en digital spegelreflex(?) kamera. Framför sensorn (chipet som tar imot ljus igenom linsen) sitter 1. en eller två ridåer (vet ej så säkert) och en spegel. (och sedan ett objektiv/linser.
Och slutartiderna handlar om hur länge dessa ridåer öppnar sig, för att släppa in ljus på sensorn.
1/12 är en tolvtedels sekund och 1/400 är en fyrahundradels sekund. ju längre tid den är öppen, ju mer ljus kommer in. men också ökar risken för oskarpa bilder.
Ett extrem exempel:
slutartid 1/2sek (en halv sek) släpper in mycket ljus, så man kan fota ett mörkt motiv. men personer i bilden hinner röra på sig mycket. d.v.s det blir oskarpt.
medans en kortare slutartid (t.ex. 1/2000) låser ögonblicket till en tvåtusendel av en sekund. och skärpan blir högre. men motivet måste vara mycket ljusare för att synas.

Man brukar säga att det man klarar på fri hand, utan stativ, är 1/60. och under det blir det lätt oskarpt.

Hoppas du fattar... jag orkar inte skriva mer nu...
 
hehe ok :) tack så hemskt mycket! du är bra på att förklara!

jag tror jag fattar lite iaf. 1/400 är alltså kortare tid än 1/40. men eftersom jag kör i av-läget då och det enda jag ställer in då är skärpedjupet, finns det nåt sätt jag kan styra hur lång tid jag ska ha?
 
Henrik_L skrev:
hehe ok :) tack så hemskt mycket! du är bra på att förklara!

jag tror jag fattar lite iaf. 1/400 är alltså kortare tid än 1/40. men eftersom jag kör i av-läget då och det enda jag ställer in då är skärpedjupet, finns det nåt sätt jag kan styra hur lång tid jag ska ha?

Det du ställer i Av är bländaren... (vilket iofs påverkar skärpedjupet)

Tv ställer tid.
 
så jag kan inte påverka alls i av? det liksom blir hur det blir ändå? nåt måste det ju vara som gör att det blir olika tider hela tiden. ursäkta att jag verkar trög :) skulle vara skoj att veta vad det är som gör att jag får bra tid på en del bilder och dålig på andra
 
Henrik_L skrev:
så jag kan inte påverka alls i av? det liksom blir hur det blir ändå? nåt måste det ju vara som gör att det blir olika tider hela tiden. ursäkta att jag verkar trög :) skulle vara skoj att veta vad det är som gör att jag får bra tid på en del bilder och dålig på andra

ju mindre bländare du har (högre nr. högre skärpedjup) desto mer ljus måste kameran ta in. d.v.s. slutartiden blir längre.
Slutartiden (1/x) bestäms också av hur ljust motivet är. på dagen i solljus kan man kanske få tider upp till 1/600 eller kortare, medans med samma motiv på kvällen, då det är mörkare blir tiden längre, ner till 1/60 eller enu lägre...
 
thanks a lot :p även med samma bländare på samma motiv får jag olika slutartider. det är alltså solen som ändrar sej lite hela tiden som avgör det? tack! jag har lärt mej massor nu! (mot vad jag kunde innan)
 
Henrik_L skrev:
thanks a lot :p även med samma bländare på samma motiv får jag olika slutartider. det är alltså solen som ändrar sej lite hela tiden som avgör det? tack! jag har lärt mej massor nu! (mot vad jag kunde innan)

Beror antagligen på hur du vinklar kameran, vilken brännvidd du fotar vid osv. Testa t ex att vid ett porträtt utomhus vid en bild mäta ljuset på personens tröja (om den inte är väldigt ljus). Testa sedan ha med lite mer luft i bilden där himlen är med så kommer du märka att det blir betydligt kortare tider (vilket antagligen även kommer innebära att personen blir underexponerad...).
 
ännu en grej jag inte har lyckats begripa. jag bara siktar och trycker av :) om en bild är underexponerad, är det fel färger eller oskärpa?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.