Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfotoredigeringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)
Säkert, men som totallösning från ax till limpa, finns inget på marknaden som slår kombinationen LR/PS, även om vissa program presterar bättre i ett delmoment. I det här läget skulle jag fokusera på hur det känns att redigera RAW-filer, där tycker jag sammantaget är LR är både organiskt och lättjobbat.)

Kan bara instämma till 100%.

Skall man köra ett enda fotoprogram så är det definitivt Lr jag skulle satsa på som nybörjare (som jag själv). Väldigt komplett program som man kommer väldigt lågt med som fotograf.

Tack för alla svar! Hur får man tag på Lightroom? Jag hittar ingen annan info än att det ingår i prenumerationen ifrån Adobe för 106 kr/mån och det tycker jag är lite dyrt. Kanske satsar på Elements då?

Tack för alla svar! Hur får man tag på Lightroom? Jag hittar ingen annan info än att det ingår i prenumerationen ifrån Adobe för 106 kr/mån och det tycker jag är lite dyrt. Kanske satsar på Elements då?

Har köpt Elements en gång, men gav bort det till farsan (som var van vid det sedan tidigare).

För mig så var det bortkastade pengar på ett krångligare och mindre funktionellt program (behöver DAM-del för att strukturera alla bilder och sämre verktyg för att justera flera foton).

Du kan fortfarande köpa Lr. Se tråd här: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=165707

Prova testversionen av Lr. Det gjorde jag och innan de 30 dagarna var till ända var jag fast så det var bara att köpa. På den tiden var programmet dessutom mer än dubbelt så dyrt. Har du möjlighet att få studentrabatt så brukar Adobe vara generösa i prissättningen.
Inlärningströskeln för Lr är inte lika hög som för Ps. Man bör ta till sig lite grundläggande arkiveringsrutiner från början bara.
Jag ser ingen större anledning att trassla med (dåliga) gratisprogram om man tror sig vilja fortsätta med fotoredigering när nu Lr har blivit så billigt och kan ses som "branschstandard". Hjälp finns att få överallt.

Jag testade också Lr och bestämde mig därefter för hyresmodellen. Lr var enkelt och logiskt men tyvärr saknas möjligheter att skärpa bilder förutom grundskärpa och slutskärpa. Detta räcker säker för många men i både PSE och PS finns bättre skärpemetoder. Skulle inte förvåna mig om Lr kompetteras med skärpemetoder framöver så at man slipper hoppa in i PS bara för en enda manöver.

Trots bristen på skärpa skulle jag ändå idag ha valt Lr framför PSE (som jag också har kvar). Det kanske finns gratisprogram som man kan använda för just skärpa och använda Lr för allt annat.

Nu framgår det inte om du har windows eller mac, men ingen har faktiskt nämnt Photos (eller iPhoto).

Inte på långa vägar i klass med Lightroom, men det är gratis och man kan faktiskt göra det mesta. Dessutom om är man helt ny på bildredigering kan även Lightroom vara lite överväldigande.

Jag körde ACDSee tidigare,ett mycket lättanvänt och på många sätt kompetent program. Det kan redigera RAW-bilder men det skapar en jpg när du sparar (åtminstone den versionen jag hade). Då körde jag Windows. När jag nu konverterat till Mac gjorde jag en provinstallation av ACDSee/Mac och upptäckte att det saknas massor av funktioner i Mac-versionen. Då Lightroom bara kostade lite mer köpte jag det och har upptäckt en himla massa möjligheter som inte finns i ACDSee.

Kurser finns på youtube i överflöd, vilka rekommenderas så man kommer igång på ett bra sätt.

Jag håller med dig om att Lightroom är ett kompetent program, men efter att ha varit i kontakt med dig Patrick och hört mig för vilken version av ACDSee Pro du har erfarenhet av så kan jag säga att mycket har hänt sedan dess. Från version 6 som du hade för dig att du hade till version 9 har det hänt jättemycket helt enkelt. Du saknade exempelvis ett avtonat gråfilter och pensel för att justera t.ex. kontrast på specifika ställen i en bild. Det är funktioner som dagens ACDSee Pro har. Det här tycker jag är viktigt att upplysa fotosidans läsare om så att de inte tror någonting annat efter att ha läst ditt inlägg! :) Dock har du rätt i att Mac-versionen av ACDSee Pro haltar jämfört med PC-versionen av samma program!

Nu framgår det inte om du har windows eller mac, men ingen har faktiskt nämnt Photos (eller iPhoto).

Inte på långa vägar i klass med Lightroom, men det är gratis och man kan faktiskt göra det mesta. Dessutom om är man helt ny på bildredigering kan även Lightroom vara lite överväldigande.

Jag har Mac, men det lilla jag kikat på Photos så tycker jag det verkar krångligare och svårare att göra de justeringar (speciellt lokala sådana) som jag är van vid i Lr.

Visst, det är gratis, men om din tid inte är gratis så skulle jag ändå rekommendera Lr istället.

30-dagars demo av Lr som andra föreslår kan ju vara en bra start om det finns kvar. Studentversion av perpetuelllicenser är borta dock (studentrabatt gäller bara prenumerationer).

Klona eller ta bort?

Går det att klona saker/föremål eller ta bort saker /föremål i Lightroom?
Har tänkt att skaffa mig senaste versionen på skiva alltså inte CC.

Har än så länge bara kört med sonys egna rawpogram, och tänkte införskaffa mig Lightroom istället

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar