Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarfotograf - Nikon D80 + allround objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

uBite

Medlem
Hej!

Jag är nybliven medlem här på FotoSidan men har pysslat med fotografi lite till och från sen jag var liten. Jag vill nu investera i min första digitala systemkamera (har tidigare haft en analog Minolta).

Hur som helst, jag har fått tag i en Nikon D80 riktigt billigt, och nu behöver jag ett bra objektiv, detta behöver jag lite hjälp med.

Jag kommer till stor del att fotografera rörliga motiv, t.ex skateboardåkare som hoppar rundor, bilar som kör osv... men även stillastående motiv. Då jag inte är speciellt rik söker jag ett objektiv för max 3000kr som passar till detta, dvs lite "allround". Vad föreslår ni att jag väljer till min Nikon D80?.

Tack på förhand // uBite!

En bildstabilisator minskar effekten av att du inte kan hålla kameran stilla. Nyttan är störst med statiska motiv. Vill du frysa ett rörligt motiv gör du det genom att välja en kort slutartid. Kort slutartid får man av att använda ljusstarka objektiv och höga ISO-tal. Ljusstarka objektiv kostar mer än 3000 kr.

Huruvida Sigma 17-70/2,8-4 har snabb autofokus låter jag vara osagt. Med HSM borde den vara snabbare än den föregående generationen av detta objektiv. Snabb autofokus är bra när man fotograferar rörliga motiv.

För 3000 har du även tre alternativ till som jag tror alla presterar bättre än 17-70. Det första är Nikons 18-105 vr som är är hyfsat skarpt(för att vara en kitglugg), har bildstabilisering samt nikons egna Af-s motor vilket ger ganska snabb & tyst fokusering och kostar runt 2500.

Sen finns Tamron/Sigmas 17/18-50 2,8 dessa objektiv är väldigt lika vad det gäller optisk prestanda och är mycket skarpa och har 2,8 genom hela omfånget men har ingen bildstabilisering och har olika "snurr"(Tamron har Nikon "snurr" och Sigma Canon "snurr" dessa borde man kunna hitta beg för runt 2-3000 eller nya för 3500/3700 :)

Hur står sig objektivet Nikkor 18-55 mm 1:3.5-5.6 G ED, har fått möjlighet att köpa ett sådant billigt (500kr), duger det att börja med mån tro?

Det beror helt på ambitionerna. Den duger nog till vardags fotografering å sånt men inte så mycket annat :) fast om du ska bara ha det tillfälligt och är inställd på att uppgradera dig så funkar det nog den lilla stunden du ska ha det

Hur står sig objektivet Nikkor 18-55 mm 1:3.5-5.6 G ED, har fått möjlighet att köpa ett sådant billigt (500kr), duger det att börja med mån tro?
Ja.
Vad skall du göra med bilderna?

Nackdelen är att det inte är speciellt ljusstarkt.
Det i sin tur ger längre tider som Per skrev och du minskar effekten av kort skärpedjup.

Jag tänkte mer på att det var billigt och bra så jag hade kunnat ha det någon enstaka månad, lära mig kameran ordentligt och undertiden spara pengar till ett riktigt ordentligt objektiv, så slipper jag lägga min sista slantar på ett bra nu för tillfället (dvs äta knäckebröd 2 månader framöver) och kan ist spara ännu mer och köpa ett ännu bättre till våren :) ...

Den är ju som sagt inte så ljusstark, Autofokusen är inte så fruktansvärt snabb(mitt fasta 50 1,8 är nog snabbare) och inte det skarpaste objektivet men det duger ju för vardags fotografering men inte till konserfoto eller liknande eftersom att den är inte är ljusstark och då måste man skruva upp iso rätt hårt för att endast få med konturer osv.:)

Jag tänkte mer på att det var billigt och bra så jag hade kunnat ha det någon enstaka månad, lära mig kameran ordentligt och undertiden spara pengar till ett riktigt ordentligt objektiv, så slipper jag lägga min sista slantar på ett bra nu för tillfället (dvs äta knäckebröd 2 månader framöver) och kan ist spara ännu mer och köpa ett ännu bättre till våren :) ...

Då duger det nog :)

Du kan lugnt använda det i flera år... I praktiken tills du önskar dig ngt annat och kan motivera varför du vill ha ngt annat.

Och skall bilderna bara hållas i datorn och förstoringar till A4 så räcker det långt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto