Annons

Nybörjarförvirring

Produkter
(logga in för att koppla)

Dominik71

Medlem
Hej,

Först tack för tålamodet med oss nybörjare.
Jag har just kastat loss i fotograferandet.
Vilken fantastisk resurs Fotosidan är för att föda ett intresse... verkligen kanon.

Men låt oss nu ta det riktigt basic...
Jag har hajjat triangeln med bländare, exponering och ISO-tal.

Men kan någon förklara vad F-numret är? Jag ser överallt att f/x har använts för en bild osv...
Snälla red ut detta för mig. Har inte hittat någon uttömmande info om detta.

Tack på förhand..

Vad som inte är enkelt i början är att mindre bländartal är större öppning. Dessutom så har de inte valt en linjär skala utan den är exponetiell/logatirmiskt med basen roten_ur(2).

Dvs det är ett steg från 2.8 till 4, det är även ett steg mellan 11 och 16.

men...

ok, tack..

Men när jag kikar på en bild jag tagit på datorn så kan jag se vilka värden som gällde för den bilden. (ursäkta meningsbyggnaden, bilden föreställer inte min dator :)

Ex. kan jag utläsa:

Exposure-time: 1/80
F number: F/6,30
ISO speed ratings: ISO 100
Focal Length: 55,00
Aperture Value: 5,31

"Aperture" betyder ju "bländare" och där avläser jag 5,31. Men som ni ser är F number ett annat värde... Det är just detta jag inte hajjat.

Knepigt, jag skulle nog chansa på att F number: F/6,30 är bländar värdet. 6,3 är ett förekommande bländar värde medans 5,31 kan vara ett udda 1/3-dels steg eller liknande.

Kan du inte ställa kameran på A-läget och ta två bilder med olika bländar värden, kolla i filen sedan vad som ändras.

Jag misstänker att aperture value står för zoomobjektivets största bländaröppning vid aktuell brännvidd

laha skrev:
Jag misstänker att aperture value står för zoomobjektivets största bländaröppning vid aktuell brännvidd

Det känns faktiskt som det är rätt.
I alla bilder jag tagit, så är "aperture value" lägre än "F number".

Då förkarar vi saken utredd.

Tack för hjälpen!

/Robert

Det finns ju ett EXIF-fält även för "max aparture value", där det största valbara bländartalet ska skrivas in, men det kan ju såklart vara så att canon skriver in det på fler ställen eller att olika program har olika namn på det.

Vad ingen nämnt ang din fråga är vad nummret eg. betyder.
f är dessutom inte bländaren eller bländartalet, utan f är brännvidden. f/2.8 är måttet på den fysiska bländaröppningen. Har man en brännvidd på 50mm så är alltså öppningen 50/2.8 mm stor, dvs 17.86mm. Har man en längre brännvidd blir hålet större, men ljusinsläppet förblir detsamma. Det är därför man har bländartalet för att det ska bli samma på alla brännvidder.

Nome Nescio skrev:
Vad som inte är enkelt i början är att mindre bländartal är större öppning. Dessutom så har de inte valt en linjär skala utan den är exponetiell/logatirmiskt med basen roten_ur(2).

Dvs det är ett steg från 2.8 till 4, det är även ett steg mellan 11 och 16.

Jo, bländarvärdet är ju en kvot: 1/2,8 är ett större tal än 1/4 = större öppning. Men man slarvar och skriver slentrianmässigt bara ut kvotens nämnare.

Edit: I vissa system krivs också kvoter som 1:2,8 eller 1:5,6 osv.

//Lasse

Re: men...

Dominik71 skrev:
ok, tack..

Men när jag kikar på en bild jag tagit på datorn så kan jag se vilka värden som gällde för den bilden. (ursäkta meningsbyggnaden, bilden föreställer inte min dator :)

Ex. kan jag utläsa:

Exposure-time: 1/80
F number: F/6,30
ISO speed ratings: ISO 100
Focal Length: 55,00
Aperture Value: 5,31

"Aperture" betyder ju "bländare" och där avläser jag 5,31. Men som ni ser är F number ett annat värde... Det är just detta jag inte hajjat.

Nördsvaret:

Enligt EXIF-standarden (http://www.exif.org/Exif2-2.PDF) är F Number den bländare du ställer in, ApertureValue är 2 x 2-log(F Number). För F/6.3 blir detta... 5.31. Konkret betyder det följande:

F ApertureValue
1 0
1,4 1
2 2
2,8 3
4 4
5,6 5
8 6
11 7
16 8
22 9
32 10

Anledningen till detta krångel är att man kan räkna ut EV-talet med ApertureValue och motsvarande för slutartiden. Det som är intressant för alla utom en dator är alltså F Number, ApertureValue kan vi alltså lugnt strunta i.

/Jonas

Det skulle blivit en snygg tabell, men all formatering försvann... hoppas det inte blev helt obegripligt (inte ännu mer obegripligt iaf...)

/Jonas

Highweiss skrev:
Så här, kanske :)

F ApertureValue

1 0
1,4 1
2 2
2,8 3
4 4
5,6 5
8 6
11 7
16 8
22 9
32 10

Eller kanske såhär... :)

1      0
1,4    1
2      2
2,8    3
4      4
5,6    5
8      6
11    7
16    8
22    9
32    10

Okej jag börjar bli trött nu..

Senast ändrad:
Highweiss skrev:
Så här, kanske :)

F ApertureValue

1_____0
1.4___1
2_____2
2.8___3
4_____4
5.6___5
8_____6
11____7
16____8
22____9
32____10

Så kanske? ;-)

Jag skulle säga att denna tabell är mycket intressant! Det är ju det "riktiga" bländarvärdet mätt i "steg" vi ser till höger. Det är till exempel bara ETT steg mellan f22 och f32, och samtidigt bara ETT steg mellan f1,4 och f2!
Jag minns inte precis hur man räknar, men det har ju med ytan av öppningen att göra. En dubblad diamteter ger ju mångdubbelt stor yta.
Man kan ju tycka att det känns onödigt att lägga massa pengar på att gå upp från f1,8 till f1,4, men det motsvarar ju skillnaden mellan f4 till f2,8 ungefär, dvs ett "steg".

Tackar för infon såhär i tabellform:)

Edit: Ääääh, det blir ju fult ändå! Vafan...

Ett steg = dubbla eller halva mängden ljus = dubbla/halva ytan på bländaröppningen. Eftersom ytan beror av diametern i kvadrat blir en faktor 2 i yta en faktor kvadratroten ur två i diameter = 1,4 (ungefär, mer noggrant 1,4142135... osv i oändlighet). Bländartalet är ju brännvidden delad med diametern av bländaröppningen.

Därav 1, 1,4, 2, 2,8, 4 osv.

1,4 till 1,8 tror jag är ungefär 2/3 bländarsteg.

Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar