Annons

Nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

Linuus

Aktiv medlem
Tjena

Vad har ni att rekomendera om man vill börja testa att fota lite?
Har knappt gjort detta förr och funderar på att skaffa någon digital systemkamera och testa lite.

Iom att jag är student och detta är första riktiga kameran (haft ett gäng sunkiga kompakt-kameror) så vad rekomenderar ni?

Gärna begagnat och det bör kosta max 3000:-

Går det att få tag på nåt vettigt i min prisklass alls?

EDIT: Kanske ska säga vad jag vill fota oxå... Det mesta! Fast kanske inte går på RR-foto direkt ;)
Nä kommer nog bli mest naturbilder och lite blandat... Inte så avancerat!

Senast ändrad:
Med denna budget så kanske en Canon 300D med kitobjektiv skulle vara något? Det är ju sååå tråkigt att hålla på att framkalla ;-) Sorry Per! Lycka till med ditt fotande!

/Tomas

Linuus skrev:
Mmm, framkalla känns inte så lockande. Då blir det bara inte av att man fotar... :(

Vad menas med Kit-objektiv?

Vad tror ni om denna?
http://www.blocket.se/vi/14321298.htm?ca=15_s

Systemkameror säljs antingen utan objektiv (bara hus) eller med ett objektiv i "kit" med kamerahuset. Dessa objektiv är inte de allra skarpaste men räcker en bra bit och lära sig på. Min första kamera var en EOS 350D med kitobjektiv. För en tusenlapp till så får du en begagnad sån. Jag tycker den var en toppenkamera!

När det gäller kameran på blocket så skall du vara uppmärksam att den är köpt i USA och saknar antagligen svensk användarmanual.

/Tomas

Ett förslag... Ta det för vad det är: Kolla bland lite mer kvalificerade kompakter.

Canon PowerShot A650 IS, ex.vis. Jag vet nu inte om just den kameran är så jättebra - det kan den mycket väl vara.

Den ligger i ett prisläge som du kanske kan hantera och den ger dej rätt bra manuella möjligheter. Den har en sökardisplay som du kan vinkla om, vilket ger dej möjligheter som en systemkamera faktiskt inte klarar.

Den är så pass kvalificerad att du när du någon gång senare kanske skaffar en systemkamera kommer att fortsätta använda den.

Klarar inte din budget av den? Kolla då på 570 IS. Har du lite mer utrymme så kolla på G9 - då kan du till och med hantera en TTL-blixt från kameran.

Och botanisera lite bland andra märken också. Att jag bara pekar på Canon beror bara på att dom låg först i bokstavsordningen i listan jag råkade få fram. ;-)

Lycka till med ditt val!

helto skrev:
Systemkameror säljs antingen utan objektiv (bara hus) eller med ett objektiv i "kit" med kamerahuset. Dessa objektiv är inte de allra skarpaste men räcker en bra bit och lära sig på. Min första kamera var en EOS 350D med kitobjektiv. För en tusenlapp till så får du en begagnad sån. Jag tycker den var en toppenkamera!

När det gäller kameran på blocket så skall du vara uppmärksam att den är köpt i USA och saknar antagligen svensk användarmanual.

/Tomas

Okej, tack!

Det spelar nog ingen direkt roll för mig om den har svensk manual eller inte. Skulle jag vilja ha en svensk finns det säkert på Internet någonstans.

Linuus skrev:
Mmm, framkalla känns inte så lockande. Då blir det bara inte av att man fotar... :(

Då har du nog inte tillräckligt intresse för fotografi, sorry, köp en digital-kompakt.

Kan man inte ganska mycket om digital efterbehandling så får man bara sämre bilder med en digital systemkamera.. Köp en digitalkompakt för 1500 och lägg resten på böcker om fotografi och Photoshop.

Lycka till!

Danlo skrev:
Då har du nog inte tillräckligt intresse för fotografi, sorry, köp en digital-kompakt.

Kan man inte ganska mycket om digital efterbehandling så får man bara sämre bilder med en digital systemkamera.. Köp en digitalkompakt för 1500 och lägg resten på böcker om fotografi och Photoshop.

Lycka till!
Kan en hel del om "efterbehandling" och framför allt Photoshop, så den biten är nog inga problem.

Danlo skrev:

Hmm...jag kanske borde säga upp mitt medlemsskap på fotosidan då, för jag är bara intresserad av bilder, inte varken slabbande med miljöskadliga och giftiga vätskor i ett beckmörkt rum eller att vänta en vecka på att se mina bilder.

Linuus skrev:
Kan en hel del om "efterbehandling" och framför allt Photoshop, så den biten är nog inga problem.

Jag sålde canon 300D + ef-s 18-55 + 1G snabbt minne för två år sedan och fick 4kkr. Du bör definitivt få samma paket för 3 idag. Är du duktig på Photoshop så förtjänar du ett bättre paket än sådär!

Kan du lägga lite mer pengar kan du få Nikon D70 med 18-70 gluggen som är ljusår bättre (både gluggen och huset). Annars finns säkert beggade pentax eller minolta DSLR med bra objektiv för omkring 5kkr.

Beggade kameror kan få problem med slutaren och den kostar omkring 3000 att byta.

Senast ändrad:
Jag har en gammal 300D till salu (en arbetskompis kompis skulle kanske köpa den men jag har inte hört något så det är dags att sälja till någon annan). Svensk manual och två "kitgluggar", pris ca. 2800 kr (det som lightroom kostar).

/ Erik

ekemannen skrev:
Jag har en gammal 300D till salu (en arbetskompis kompis skulle kanske köpa den men jag har inte hört något så det är dags att sälja till någon annan). Svensk manual och två "kitgluggar", pris ca. 2800 kr (det som lightroom kostar).

/ Erik

Hur är skick osv på den?
Ålder?

Nikon D50 är mycket nyare. Risken med en Canon 300D är att den är rätt seg och långsam, misstänker jag. Den kom ju trots allt ut 2003. Det har hänt mycket sen dess.
Spara lite mer och skaffa en Canon 350D eller en Nikon D50.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar