Annons

nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

DNordberg

Medlem
y0.


Fick en fin kamera i julklapp och vill lära mig basic stuff ni vet.

(Canon a520)


Blev jävligt sugen på att kunna ta snygga bilder när man ser alla grymma närbilder på t.ex vatten, sen kollar man på sina egna som inte alls har något fokus o allt vad det heter eftersom jag bara trycker på knappen.

Den enda funktionen jag använder är "blixt av/på"

precis medlem här och försökte leta fram rätt "sidor" i forumet men det fanns så satans många avdelningar så jag chansade..


- vad är det man ska lära sig allra först?

- hur får man till riktigt snygga närbilder på t.ex en mynthög, blomma eller liknande?

- om jag t.ex ska ta en bild på naturen, horisont vad är det man ska tänka på? eller bara en helt vanlig bild utomhus på "folk" ;)


Äm ve hå.
 
Här finns lite tips:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=42026&perpage=15&pagenumber=1

De rent tekniska sakerna kan du läsa om här:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

I övrigt så är det bara att börja experimentera. Övning ger färdighet. Ladda upp bilder här på FS för kritik så kommer du att få mer tips, utifrån dina bilder.

Det jag tycker man ska lära sig först är hur olika inställningar påverkar bilden. Då får man bättre möjlighet att själv påverka bildresultatet.
 
Tänkte bara ge några tips.


DNordberg skrev:


- hur får man till riktigt snygga närbilder på t.ex en mynthög, blomma eller liknande?



Antingen med makrofunktionen eller att du backar och zoomar in max. Prova dig fram.



- om jag t.ex ska ta en bild på naturen, horisont vad är det man ska tänka på? eller bara en helt vanlig bild utomhus på "folk" ;)


En klassiker är att köra på mycket vidvinkel för miljöer. Dvs zooma ingenting alls.

För porträtt är ett tips att backa och zooma in mycket så får du mjukare/frilagd bakgrund.

Dessa knep har jag provat med en ännu enklare Nikon-kompakt och det blir ibland riktigt bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.