ANNONS
Annons

Nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Vemodig

Ny medlem
Har endast fotat digitalt tidigare, och funderar på fotokurs på kulturama. Där krävs dock att man äger en egen kamera. Någon som har något tips på inte allt för dyra systemkameror för en nybörjare?

Det beror på vad du menar med billigt, men begagnat och manuellt borde kunna bli det...billigt alltså. Finns gott om gamla kameror som söker nya ägare. Sök bland radannonserna här på fotosidan eller leta bland fotohandlare.

Ett råd är att du inte hoppar på första bästa billiga kamerapaket som annonseras från olika kedjor.

Ska man verkligen lära sig allt från grunden är en manuell kamera att föredra. När du känner att du verkligen behöver fler funktioner kommer du fortfarande att ha stor nytta av den som andra-kamera. Eftersom jag använder Nikon vet jag mest om dessa. Jag började med en Nikon FM2: En fantastisk kamera, som därför också betingar ett relativt högt pris. Jag skulle istället rekommendera en lagom sliten FM för 1500kr. Eller eventuellt en FE istället, för kunna låta kameran bestämma exponeringen vid behov, genom bländarstyrd automatik. Vill du ha autofokus, fler mätningsalternativ, motorframmatning etc från början är en F-801 eller F-801s är bra val, men risken är att du blir lat! Lägg inte pengarna på ett för bra hus. Välj ett som har det du behöver, och prioritera optiken och ett stativ. Lycka till!

/Pontus

För att komplettera Pongu... kan jag också rekommendera Nikons sortiment, det finns mycket begagnat att tillgå pga stora försäljningsvolymer. Det finns även flera konkurrerande märken som med all säkerhet är likvärdiga med ett undantag (Nikons senaste proffskamera hanterar fortvarande det mesta i optikväg som tillverkats av Nikon sedan 60-talet och framåt (något som inte konkurrenterna gör)). Mitt råd till dig är att känn på dem och bilda dig en uppfattning om vilket sortiment du gillar bäst.

När du tittar på optik, undvik zoomar! Zoomoptiken är en nybörjarmiss många gör. Det finns inga mirakelzoomar, de flesta har större eller mindre brister.
Ju dyrare (femsiffrigt) de är = generellt sett mindre brister.
Försök istället att fundera på vad det är du gillar att fotografera och bestycka dig med optik som passar för dina motivval. Du klarar dig förvånansvärt långt med bara tre gluggar (t ex 35mm, 50mm, 105mm). Att köpa vettig optik innebär en investering men du bör också se kamerautrustningen som en långtidsinvestering. Du behöver inte ha allt från början!

Pentax är ett annat alternativ.

KX, K2, K2 DMD, KM, MX är alla bra manuella kameror som är billiga begagnat.

Fördelen med Pentax är tillgången på billiga bra begagnade objektiv.

Nackdelen är att Pentax inte har en Proffessionell autofokuskamera av samma klass som Nikon F5 och Canon Eos 1v om du skulle vilja uppgradera till något sådant senare samt att Pentaxutrustning måste lämnas till Pentax för auktoriserad service

Det finns även flera konkurrerande märken som med all säkerhet är likvärdiga med ett undantag (Nikons senaste proffskamera hanterar fortvarande det mesta i optikväg som tillverkats av Nikon sedan 60-talet och framåt (något som inte konkurrenterna gör))

Pentax nya systemkameror hanterar alla tidigare objektiv med bajonettfattning.
De gamla objektiven med skruvfattning kan användas med adapter samt objektiven från mellanformatskamerorna 645 och 67(också med adapter) Fler pirattillverkare har gjort objektiv till Pentax än till Nikon och Canon.
De äldsta SMC-objektiven kan byggas om så att de funkar med modern matrixmätning.

Nikon e inte ens i närheten....

När du tittar på optik, undvik zoomar! Zoomoptiken är en nybörjarmiss många gör. Det finns inga mirakelzoomar, de flesta har större eller mindre brister.

Stämmer inte helt. Många zoomar idag är minst lika bra som fasta brännvidder. I synnerhet tele-zoomar.
Sigmas 100-300/4 är ett bra exempel. Skärpan i det objektivet är näst intill Leica-klass enligt flera tester.

När det gäller den sk normalzoomen (vidvinkel till tele) så håller jag med om att fasta brännvidder är ett bättre alternativ.

Det allra bästa är att bara köpa en 50:a till att börja med och sen komma fram till vad man har för behov.

Bobbo V skrev:
Det allra bästa är att bara köpa en 50:a till att börja med och sen komma fram till vad man har för behov.

Håller inte med!

Visst, min 50'a är den gluggen jag använder mest, men jag tror att ett visst brännviddsomfång är bra när man är totalt färsk!
"Zooma med fötterna" är enligt mig skitsnack! Att byta kameraposition är att byta perspektiv, det är INTE samma sak som att byta brännvidd.

Zoomar är bra, dels om man inte har råd att köpa ett flertal fasta gluggar, dels om man helt enkelt inte har tid att byta glugg stup i ett.

Nyare dyrare zoomar håller mycket bra kvalitet.

Bobbo V skrev:
...Många zoomar idag är minst lika bra som fasta brännvidder. I synnerhet tele-zoomar.
Sigmas 100-300/4 är ett bra exempel. Skärpan i det objektivet är näst intill Leica-klass enligt flera tester.

Ursprungsfrågan gällde en billig lösning, inte gluggar för femsiffriga belopp...
Jag vill minnas att jag skrev något om att ju dyrare, desto färre brister.. gluggar för femsiffriga belopp tenderar att vara hyffsat bra.

Nikons 80-200 ED f2,8 är ju riktigt bra, så jag betvivlar inte att en Sigma 100-300 f 4,0 skulle kunna vara helt ok.

Jag tackar enormt för hjälpen, kommer komma långt på det. Ska med en gång bege mig mot köp och sälj sektionen på hemsidan och försöka nosa mig till ovanstående. Funderar starkt på något ur nikons sortiment eftersom jag hört bra om det märket från annat håll också.

Zoomar är inte ens att tänka på för mig. Jag har tänkt mig porträtt fotografi och liknande.
Zoom krävs väl ändå inte för det?

För att krångla till det ännu mer så lägger jag till ännu ett system, Olympus.

Olympus tillverkar inte längre några SLR-kameror men det finns hur mycket som helst begagnat både vad det gäller kamerahus & optik, dessutom så var det knappt ett år sedan dom lade ner tillverkningen vilket borgar för att det finns ny optik på lager.

Prismässigt så ligger systemet under Nikon & Canon men kanske i nivå med Pentax & Minolta.

Som flera skrivit så bör du hålla dig ifrån Zoomarna, av dom Zoomar som byggts till Olympus så vet jag bara en som varit bra, dessutom så lär du dig mer med fast optik.

Jag sålde för några veckor sedan en OM-1 med 5 objektiv för 2000 kronor, den hade varit perfekt för dig, ett OM-1hus kan du annars hitta för ca 800-1200 kronor, Köp sedan standardoptik som är förhållamdevis billig. Vill man ha hög ljusstyrka så kostar det & det är inte nödvändigt för dig (om du inte har råd förstås). Fast standardoptik har ändå så pass hög ljusstyrka jämfört med fina zoomar av idag.

Lycka till, Larsa

Det var så lite...
lycka till..

För porträtt om det är vad du är intresserad av kan det underlätta med ett kort teleobjektiv. Vissa förordar brännvidd på 85mm, andra (mig själv inkluderad) 105mm, somliga 135mm, och ytterligare några andra 180mm.

Begagnade 105mm f2,5 hittar du från 1500kr och uppåt. Skillnaden mellan Ai och Ais är liten, den för de flesta mest märkbara är att det finns ett litet motljusskydd fastmonterat på objektivet på Ais-modellen.

Man kan absolut ta porträtt med en 50mm men den ger inte riktigt samma möjlighet att komma nära som t ex 105mm eller längre tele.

För porträtt, försök leta efter en så ljusstark glugg du kan få tag på (f2,5 räcker utmärkt om det är t ex en 105mm).

Om du är intresserad av att fånga människor i miljöer kan jag också rekommendera en 35mm som enligt mitt tycke är en väldigt behändig och lättarbetad vidvinkel.

Och sist men inte minst, om du ska köpa begagnat och därmed äldre kameror.
Leta efter information om de olika kamerorna/gluggarna som du tittar på, det finns massor med förståsigpåare ute på nätet, och om du tar dig tid att jämföra några olika källor så kommer du kanske närmare någon objektiv sanning.

Senast ändrad:
Jag ser att det kan bli lite förvirrande för dig med alla system & vill tillägga följande.

Nikon är bra, har själv använt FE2 under många år, tycker dock att du ska veta att Nikon är dyrt begagnat jämfört med Minolta Pentax & Olympus, jag vill dock säga att systemen är kvalitetsmässigt förhållandevis likvärdiga.

Lite beroende på din ekonomi så kan du beakta detta & fundera över ditt val.

Larsa.

Tackar årerigen och vill tillfoga att priset inte har allt för stor betydelse. Runt två tre tusen, begagnad låter precis lagom. Behöver helt enkelt en inte för avancerad kamera. Det här låter hel trassligt för mig som är helt och hållet oerfaren. Jag är rädd för att jag kastar mig in och köper någon som verkar hyffsat billig och reko men får ångra det i efterhand, och tvingas lägga ner dubbelt så mycket på en till. Men som sagt, får lägga ner tid på det och jämföra olika källor.

Jag tycker du skall satsa på en begagnad Nikon-kamera ex: FM2 eller FM2 n, FE2. De kamerorna är kända för att hålla i en evighet plus att många av de är gjorda under nittio-talet. De har också gemensamt att de är bra kameror om man vill lära sig fota från grunden. Kanske FE2 är allra bäst med sitt följevisar-system. En normal-zoom 35-70(nikons egna) borde vara ett bra nybörjarobjektiv. Det har ett mycket gott rykte samt en bra macrofunktion. Du borde kunna få de här prylarna i hyfsat schick för c:a 4000-5000 kr. Lycka till

Det finns mycket att välja på, det allra billigaste är Pentax Spotmatic från 60-talet, både kameror och optik är skamligt billiga och det går att få till en riktigt fin uppsättning för tämligen blygsamma pengar (optiken ligger normalt på 500-800 spänn). Finns t.o.m nyare kameror som tar samma optik (Voigtländer Bessaflex).

Det största manuella systemet, är Pentax K-fattning. Det finns kameror både från Pentax och från andra tillverkare och mängder med optik på begagnatmarknaden. Pentax egen optik håller mycket hög klass, kanske framförallt därför att Pentax var föregångare när det gäller antireflexbehandling (till viss del tillsammans med Zeiss, grundtekniken forskade de fram tillsammans). Pentax optik har tack vare detta genrellt mindre problem med ströljus än konkurrenterna, vilket ökar färgbriljansen och detaljupplösningen i bilden.

Mekaniskt så håller optiken mycket fin klass och även kamerorna har gott rykte. Pentax Super A är en trevlig och solid kamera som blev årets kamera 1982 (eller var det 1981?). Den har både manuella som automatiska möjligheter. En klassisk "skolkamera" är K1000, som tillverkades långt in på senare hälften av 90-talet. En robust och pålitlig mekanisk kamera som länge tillhörde de mest sålda kamerorna till fotoelever.

Det fina med Pentax är att AF optiken passar äldre kameror och den äldre optiken passar nya kameror, vilket man inte kan säga om Nikon där endast de dyraste AF kamerorna har full bakåtkompatibilitet. Pentax bakåtkompatibilitet finns även i de prisbilligare AF husen (med visst undantag för den allra billigaste).

Pentax är ett bra val för framtiden, vilket den nya digitala systemkameran *ist D visar. Pentax MZ-S är en professionell systemkamera, och även om den inte har samma höga hastighet på motorframmatningen eller lika många AF punkter som Nikon F5 och Canon EOS 1V, så har den fullt professionell byggkvalite och prestanda. En modell över MZ-S lär dessutom vara på gång.

Med vänlig hälsning
Roland

Nikon FM2n och FE2 är båda mycket bra, men man betalar ganska mycket för att få 1/4000 som snabbaste slutartid och lite snabbare synktid med blixt, jämför med FM/FE. Får man jämt 1/2000-1/4000 borde man kanske fundera över sitt filmval. Jag har haft både FM och FM2 och föredrar faktiskt FM:an. FE2 har en mycket känslig slutare jämfört med FE.

Angående zoomobjektiv så använder jag nu bara en zoom, Tokina AT-X 100-300/4, som liksom Sigmas motsvarighet är skarp. Fasta brännvidder brukar annars vara våde skarpare och ljusstarkare. Dock finns det en poäng med att börja med en billig begagnad zoom, för att få en känsla för vilka fasta brännvidder man behöver. När jag hade en 35-70 zoom trivdes jag bäst med 35mm eller så valde jag 70mm och ville ha mer. Därför blev det fasta 35+90mm till slut. Zoom kan också vara bra om man tar mycket bilder av reportagetyp. För porträtt är det meningslöst. Det är mycket bättre med en ljusstark 85mm så att man för kort skärpedjup och kan isolera motivet, i det här fallet personen.

Nikon har ett enormt utbud av tillbehör och det är lätt att hitta begagnat. Problemet är att många letar efter samma prylar och priserna går upp. Pentax och Olympus är båda mycket bra, men underskattade, vilket leder till låga priser. Problemet med Canon är att de bytte fattning och att man därför måste välja antingen det gamla eller nya systemet. Dock börjar Nikon och tulla på bakåtkompatibiliteten. Jag kan inte använda mina objektiv på en Nikon 100D t ex.

/Pontus

Mera krångel att tänka på. När du väljer kamera så rekommenderar jag att du väljer en som har s.k. spot-mätning av ljus, dvs att du kan mäta ljuset enbart i ett litet utsnitt av bilden. Detta är ovärderligt för att få en bra känsla för exponering och kontraster i bilden och en funktion som de flesta lite mer erfarna fotografer uppskattar (separat ljusmätare är också ett bra komplement vid porträttfoto, förtståss...).

/Petsan

Petsan skrev:
Mera krångel att tänka på. När du väljer kamera så rekommenderar jag att du väljer en som har s.k. spot-mätning av ljus, dvs att du kan mäta ljuset enbart i ett litet utsnitt av bilden. Detta är ovärderligt för att få en bra känsla för exponering och kontraster i bilden och en funktion som de flesta lite mer erfarna fotografer uppskattar (separat ljusmätare är också ett bra komplement vid porträttfoto, förtståss...).

/Petsan

Få billiga och eller manuella kameror har spotmätning och ingen SLR har verklig spotmätning. Nikon har generellt sett snävare mätområden än Canon på sina spottar.

Mitt råd, satsa på den manuella kameran, det centrumvägda fungerar tillfresställande bra. Köp riktig ljusmätare senare istället.

Köp en begagnad kamera med K-bajonett. Kameror med K-bajonett är t.ex Chinon, Pentax, Ricoh. Köp sedan lite nyare Pentax-optik. Då kan du bygga upp en kanonutrustning för en mycket rimlig peng.

När du köper begagnat, glöm INTE att kontrollera att det finns batterier att köpa till kameran. Flera äldre kameror använder, idag förbjudna kvicksilvercell, som inte går att köpa numera.

/Pingo

Vet inte om någon nämnt att det måste finnas möjlighet att blända ner så man ser skärpedjupet i sökaren. Och vidvinkel 28 mm, ger ju lite mer, 35 mm får man oftast nöja sig med i zoomen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar