Annons

Nybörjare, vilket märke?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sickan90

Medlem
Hej,
Jag skulle vilja börja fotografera på amatörsnivå (till att börja) och sitter och läser på om olika märken. Förstår att man låser in sig på ett ekosystem med objektiven som man köper. Så vilket märke är just nu det man bör satsa på för en som vill börja fota och idag inte äger något: Canon, Sony eller Nikon? (annan?)

Det som jag främst vill fota är mitt barn och familj.

Lite andra krav (som inte är satta i sten):
* Spegellöst - för att framtidssäkra
* Bra andrahands marknad i Sverige
* Inte för dyra objektiv

Har inga problem att köpa begagnat

Senast ändrad:
Hej, Erik

Välkommen till fotonördarnas paradis här på Fotosidan 😀

Lägg till Olympus, Panasonic och Fujifilm till din lista och förvirringen ökar … Sorry …

Jag kan inte ge ett direkt konkret råd ”köp det och det märket”, jag vill påstå att du blir nöjd oavsett vilket av dessa märken du väljer. Bra att du väljer spegellöst redan från början.

Är storleken och vikten på kamerahuset viktigt?
Om Ja, tycker jag att du skall titta på Olympus/Panasonic och Fujifilm men det kommer säkert andra förslag från Fotosidans kloka och erfarna medlemmar.
Om Nej, finns det en uppsjö av äldre Nikon AFS och Canon EF objektiv som kan användas på deras nya spegellösa med rätt adapter och autofokus fungerar också. Priset på dessa objektiv sjunker stadigt iom att utbudet ökar då folk går över till spegellöst mer och mer. Att beakta - vi pratar om äldre objektiv som inte alltid är lika bra som de nya som är konstruerade för spegellösa kameror. Samtidigt är de nya objektiven inte alltid mindre och lättare.

Är mycket snabb autofokus viktig?
Ta en titt på Olympus resp Panasonic. Återigen, du kommer att få andra förslag från medlemmarna här.

Jag vet, det är inte lätt att välja.

Vill du jämföra exvis storlek och vikt på kamerahus skall du gå till apotelyt.com. Mycket bra sajt som gett mig nyttig information.

Dpreview.com har mycket utförliga tester av både kamerahus och objektiv. Själv gillar jag dpreview.

Det finns mycket information även här på Fotosidan, många har recenserat sina grejor på Prylar.

Själv är jag en sucker för Nikon Z och Leica med en liten dragning åt Fujifilms första release av Xtrans-sensorn. Men det är jag med mina preferenser. Jag gillar att fokusera manuellt, jag har faktiskt bara två autofokusobjektiv, så snabb autofokus står långt med på min lista men för andra är det jätteviktigt.

Till sist ett råd, stirra dig inte blind på teknik och antalet megapixlar. Dock vill jag säga att 16-20 mp torde vara minimum idag. Handhavandet är minst lika viktigt. Vilken nytta har man av 700 mp (en överdrift men …) om man hela tiden retar sig på hur vissa knappar sitter illa till. Grrr, säger i alla fall jag.
Jag vet, svårt för en nybörjare att bedöma handhavande.
Om du har möjlighet, åk till fotobutiker och prova lite. Kolla menysystemet, hur kameran ligger i handen, hur knapparna ligger till, hur funkar sökaren för dig, vad säger magkänslan, mm.

Sorry om jag gett dig ännu fler myror i huvudet men så brukar det vara till en början. Man får mer information än man tänkt sig och ibland även motsägelsefull information. Man får sålla, helt enkelt. Du kommer också att hitta ”ditt” kameramärke.

Stort lycka till och du får gärna ge återkoppling på vad du har valt och varför.

Tack för svart! Ja, det är inte lätt att välja.

Hur ser begagnadmarknaden ut för dom olika märkena i Sverige? När jag kollar på facebook marketplace så ser det ut att vara mer Canon än annat. Är det så även för dom spegellösa (om man bortser från adaptrar)?

Jag har inte någon som helst koll på facebook marketplace men på Blocket, Tradera och här på Fotosidan Köp&Sälj finns det tillräckligt mycket begagnat från dessa stora märken så det räcker. Spegellöst från Canon och Nikon är ganska nytt så det är inte konstigt om utbudet är begränsat än så länge jämfört med de äldre typerna av kamerahus och objektiv.
Canon är ju traditionellt ett av de största märkena så det är inte konstigt om det finns mest Canongrejor.
Jag tycker inte man skall stirra sig blind på det utan välja ett kamerahus som man trivs med. Det finns alltid tillräckligt stort begagnatutbud över en viss tid. Inte att förglömma butikernas begagnatutbud. Kolla exvis Rajalas Swapit, väldigt stort utbud av begagnat. Mattssons Foto i Lund har en butikssida på Blocket. Cyberphoto i Umeå har också en hel del begagnat och så har även Scandinavian Photo. En del mindre, privata, butiker finns på Tradera.

Jag har både Sony och Canon själv och skulle nog rekommendera antingen Nikon eller Sony. Om du kommer köra porträtt så är fullformat att föredra.
Till Sony finns det massor av objektiv från olika tillverkare men även Nikon ligger bra till här.
Om du väljer Canon och ska köpa begagnat är det mindre utbud OM du nu inte köper de med den äldre EF-fattningen men då blir det med adapter och objektiven blir större.

Vad har du för budget?

Kan du bränna 40 tusen på kamerahuset så är Nikon Z8 en fantastisk kamera. Men som instegskamera kanske Nikon Z50 ii.

Vad har du för budget?

Kan du bränna 40 tusen på kamerahuset så är Nikon Z8 en fantastisk kamera. Men som instegskamera kanske Nikon Z50 ii.
Har inte lagt en budget än riktigt. Vet inte vad det kostar att få ett bra startkit. Men några 40 tusen är det inte tyvärr :p

Skulle gärna vilja komma undan så billigt som möjligt men fortfarande få något "bra". Skulle gissa att det kanske hamnar runt 10000-15000 (då tänker jag köpa begagnat).

Senast ändrad:
Jag har både Sony och Canon själv och skulle nog rekommendera antingen Nikon eller Sony. Om du kommer köra porträtt så är fullformat att föredra.
Till Sony finns det massor av objektiv från olika tillverkare men även Nikon ligger bra till här.
Om du väljer Canon och ska köpa begagnat är det mindre utbud OM du nu inte köper de med den äldre EF-fattningen men då blir det med adapter och objektiven blir större.
Bra input, tror det mest kommer att bli porträtt, men tänker att när man går runt på promenader under pappaledigheten så kanske man fotar lite annat också. Så fullformat är nog att föredra då.

När är icke-fullformat bra? För att få mindre och billigare objektiv?

Generellt sett är en hyfsad kamera med bra objektiv ett bättre val än en bra kamera med hyfsade objektiv. Men det bästa är självfallet både en bra kamera och bra objektiv.

Med hyfsad menar jag lägre prisklass och kvalité, medan bra innebär en lite högre prisklass och förhoppningsvis högre kvalité.

Har själv Fujifilm X-T4 & X-H1 med bra linser från både Fuji och Viltrox (hade tidigare en hel del manuella prisvärda objektiv från 7Artisans till min Fujifilm X-T20).

Kan tillägga att jag har inte köpt nya prylar, utan bra begagnade.

Fujifilm XT2. Fantastisk kamera för ca 4500kr begagnad.
Kit objektivet 18-55mm för ca 3000kr och 35mm1.4 för ca 3000kr beg.
Runt 10000kr så har du en toppen utrustning för proffisionella bilder.
Generellt sett är en hyfsad kamera med bra objektiv ett bättre val än en bra kamera med hyfsade objektiv. Men det bästa är självfallet både en bra kamera och bra objektiv.

Med hyfsad menar jag lägre prisklass och kvalité, medan bra innebär en lite högre prisklass och förhoppningsvis högre kvalité.

Har själv Fujifilm X-T4 & X-H1 med bra linser från både Fuji och Viltrox (hade tidigare en hel del manuella prisvärda objektiv från 7Artisans till min Fujifilm X-T20).

Kan tillägga att jag har inte köpt nya prylar, utan bra begagnade.
Två av er som rekommenderar Fujifilm. Har inte hört talas om det märket innan. Är det ett märke som är etablerat och som man kan växa i?

Bra input, tror det mest kommer att bli porträtt, men tänker att när man går runt på promenader under pappaledigheten så kanske man fotar lite annat också. Så fullformat är nog att föredra då.

När är icke-fullformat bra? För att få mindre och billigare objektiv?
Hej,

Två av er som rekommenderar Fujifilm. Har inte hört talas om det märket innan. Är det ett märke som är etablerat och som man kan växa i?
Hej
Fuji (egentligen Fujifilm) är väletablerat. Dock ej Fullformat, eller FF.

Som du märker får du en massa olika svar och förslag. Oftast är dessa baserade på något okänt. Det är nog så att vi alla mer eller mindre gillar det märker vi själva en gång (av någon anledning) valt. det plus att det är lätt att spendera andras pengar.

Hitills har vi fått två fakta av dig: pappaledighet och porträtt. Har du möjlighet att ge oss fler ledtrådar angående ditt fotointresse?

Storlek på kamera - är det viktigt,
Total vikt på alltihop,
Amatör till att börja med?
Förutom porträtt?
Fotografera för vem? Dig själv, familjen eller publik verksamhet?
Stillbilder bara eller ska det filmas (första stegen och sånt där?) också?

Alla har hitills pratat om digital fotografering enbart och det är rätt vettigt. Om du är en pappaledig hipster som just nu kör barnvagn istället istället för cykel utan växlar kan du berätta det för då har vi en massa idéer om analog fotografering åt dig istället.

Hej,

Hej
Fuji (egentligen Fujifilm) är väletablerat. Dock ej Fullformat, eller FF.

Som du märker får du en massa olika svar och förslag. Oftast är dessa baserade på något okänt. Det är nog så att vi alla mer eller mindre gillar det märker vi själva en gång (av någon anledning) valt. det plus att det är lätt att spendera andras pengar.

Hitills har vi fått två fakta av dig: pappaledighet och porträtt. Har du möjlighet att ge oss fler ledtrådar angående ditt fotointresse?

Storlek på kamera - är det viktigt,
Total vikt på alltihop,
Amatör till att börja med?
Förutom porträtt?
Fotografera för vem? Dig själv, familjen eller publik verksamhet?
Stillbilder bara eller ska det filmas (första stegen och sånt där?) också?

Alla har hitills pratat om digital fotografering enbart och det är rätt vettigt. Om du är en pappaledig hipster som just nu kör barnvagn istället istället för cykel utan växlar kan du berätta det för då har vi en massa idéer om analog fotografering åt dig istället.
Förstår att det kanske krävs lite mer information än det jag gett hittils.

Bilderna är helt och hållet för mig och min sambo, så inga planer på att bli proffs. Men min sambo (som också kommer använda kameran) har haft ett fotointresse för några år sedan som hon nu vill ta upp igen (det är där det började).

Tanken är väl att jag/vi vill fotografera vårat barns uppväxt, så det kommer bli många bilder på henne och andra människor. Men ser mig själv gå runt och underhålla mig lite med all möjlig fotografering i framtiden. Men igen, fokus på människor i lek och rörelse.

Min sambo har väl samma huvudmål, men tyckte microfotografering (?) var kul förr.

Både mitt och min sambos intresse är på amatörnivå. Hon har dock läst en fotokurs förr. När jag säger något att växa i så menar jag snarare att vi skall kunna gå från amatör till entusiast nivå utan att behöva byta ekosystem.

När det kommer till vikt så vill vi inte gå runt med den absolut största kameran och objektiv så man sticker ut för mycket. Den kameran som jag tittat lite på nu, efter lite youtube, är Sony A6000 som en första kamera. Den är liten, men det är inte nödvändigt så liten vi vill ha. Vi har en defekt Canon 600D som vi börjat leka lite med som är en ok storlek.

Hej,
Jag skulle vilja börja fotografera på amatörsnivå (till att börja) och sitter och läser på om olika märken. Förstår att man låser in sig på ett ekosystem med objektiven som man köper. Så vilket märke är just nu det man bör satsa på för en som vill börja fota och idag inte äger något: Canon, Sony eller Nikon? (annan?)

Det som jag främst vill fota är mitt barn och familj.

Lite andra krav (som inte är satta i sten):
* Inte för dyra objektiv

Om du går till fotoaffären och känner på lite olika kameror så väljer du den som känns mest rätt för dig.

Vi har huvudsakligen tre olika storlekar på sensorer i dagens kameror.
OM System, Olympus och Panasonic har en sensor som kallas micro 4/3 och som är en fjärdedel av en FF sensor.
Fuji, Canon, Sony och Nikon har alla kameror med snarlikt stora så kallade APS-C-sensorer. Dessa ligger ungefär mitt emellan micro 4/3 och FF i storlek.
Canon, Sony, Nikon, Leica och Panasonic igen har FF sensorer i flera av sina största och dyraste kameror. Full Frame kallas så eftersom sensorn är lika stor som en bildruta är på en småbildsfilm, typ 24x36mm. I den digitala fotografins barndom var detta en mycket stor storlek och Full Frame blev en fräck marknadsföring.
Därutöver finns lite olika udda grejer i olika storlekar men dessa är inte intressanta just nu.

Dessa storlekar på sensorer påverkar storlek på objektiv, priser och förstås också kamerastorlek. (Lite grovt sett.)

Därutöver styr de också brännvidden på objektiven kan man säga.

För ett helt vanligt normalobjektiv med en (kanske gammaldags) helt vanlig bildvinkel (hur tele- eller vidvinklig optiken är) blir det såhär:
Micro 4/3: 20-25mm
APS-C: 30-35mm
FF: 40-50 mm

Detta i sin tur påverkar pris och möjlighet till att bära långa teleobjektiv (samma bildutsnitt ungefär på mikro 4/3- kameror med 400mm objektiv och en FF-kamera med 800mm-objektiv. Självklart är 800mm större och tyngre. Objektivens ljusstyrka kopplas samman med exponeringstider och skärpedjup och tillsammans med sensorstorlek också brusnivåer på bilder. Låt det där vara överkurs just nu.

Poängen är att alla de tre sensorstorlekarna fungerar utmärkt till det mesta. Det betyder väl också att all denna text till viss del är meningslös... men, sensorns storlek har mycket att göra med priset på grejerna!

Jag kan undra lite om en mikro 4/3 kamera med ett 17mm f/1.8 -objektiv plus en så kallad kit zoom vore bra för er.
Då får ni ett objektiv som kan fungera inomhus med rimliga exponeringstider och en kit zoom (ofta billig, ofta optiskt rätt anständig optik som ofta säljs tillsammans med kameror) på sådär 14-40 eller 14-45mm som kan fungera bra ute i sandlådan, på semestern och promenader. Makroobjektiv till detta finns också, både manuella och automatiska och begagnade eller nya i rimliga prisklasser.

Detta är inte svindyrt, finns begagnat och kan ge en god grund inför en fortsättning.

Så, som Stan och alf109 redan sagt, om det är möjligt gå iväg båda två till en fotoaffär och känn på grejerna. Lycka till!

En premiumkompakt, skulle idag välja Ricos GRiiix. (X modellen har lite längre objektiv som jag anser bättre för ”barnvagnsfoto”) Perfekt barnvagnskamera. Hanteras med en hand. Tryck på knappen så blir det en bild och det finns möjlighet att ställa in det mesta om man vill. Kompakterna har lite slö autofokus, men just GR kamerorna går att ställa in på ett förinställd fokusavstånd som aktiveras om man. Trycker avtryckaren i botten utan att nästa på AF. Video, komplettera med Gopro eller en sån där kamera med inbyggd gimbal.

Bakgrund, jag har tillgång till flera systemkameror, cinematisk videokamera, analogt stor och mellanformat och använder dem då och då…men i vardagen så ger en premiumkompakt och Gopro störst utdelning pga smidighet. Hade Sony Rx 100 version 2 under småbarnsåren den var för långsam, en Ricos GR II som fickkamera idag (snabbare starttid plus finessen med förinställd fokus).

Håller med Jonas.
Skall ni sedan även fota barn som springer rundor runt er, bör ni satsa på Olympus/Panasonic mft (micro for thirds) som Jonas beskrev, då de har mycket snabb autofokus som kan ge er fler ”keepers”. Det blir inte heller så himla dyrt och ryms inom er budget på 10-12k. Storleken är helt ok, kolla på apotelyt.
Olympus (numera OM Systems) har flera serier i olika prisklasser med lite olika men snarlika finesser. 1, 5 och 10. Ju lägre siffra desto mer proffsinriktat med lite överlappning mellan de olika serierna och utförandena.

Canon, Sony eller Nikon? (annan?)

* Inte för dyra objektiv

Det spelar egentligen ingen roll om du väljer Canon, Sony eller Nikon. Du blir förmodligen nöjd med vilket som, om du inte har väldigt speciella önskemål/behov. Canon är det största märket, både globalt och i Sverige, och har därmed bäst begagnatmarknad. Däremot skulle jag vilja påstå att utbudet på (inte alltför dyra) objektiv för spegellösa kameror är bättre hos Nikon och Sony, eftersom Canon varit restriktiv med att släppa in andra tillverkare.

Det där med "hipsterfaktor" var inget dumt inlägg. Tolka det som att du och sambon ska trivas med kameran oavsett dess oeventuellt objektiva jämförelsevärden. Om det nu finns några sådana. Du och sambon ska vara kompisar med den. Tycka om att hålla i den. Att titta i sökaren. Att vrida på rattarna på den. Att byta objektiv. Att öppna luckan till minneskortet. Osv.

Och det finns inget framtidssäkert system. Nikon F kom på sextiotalet, och finns väl fortfarande. Canon EF kom på åttiotalet och finns fortfarande. Men båda är på utdöende när alla vill ha spegelbefriat. Hur länge dagens spegelfria system lever vet ingen.

Köp en kamera att använda nu.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar