Hej, Erik
Välkommen till fotonördarnas paradis här på Fotosidan
Lägg till Olympus, Panasonic och Fujifilm till din lista och förvirringen ökar … Sorry …
Jag kan inte ge ett direkt konkret råd ”köp det och det märket”, jag vill påstå att du blir nöjd oavsett vilket av dessa märken du väljer. Bra att du väljer spegellöst redan från början.
Är storleken och vikten på kamerahuset viktigt?
Om Ja, tycker jag att du skall titta på Olympus/Panasonic och Fujifilm men det kommer säkert andra förslag från Fotosidans kloka och erfarna medlemmar.
Om Nej, finns det en uppsjö av äldre Nikon AFS och Canon EF objektiv som kan användas på deras nya spegellösa med rätt adapter och autofokus fungerar också. Priset på dessa objektiv sjunker stadigt iom att utbudet ökar då folk går över till spegellöst mer och mer. Att beakta - vi pratar om äldre objektiv som inte alltid är lika bra som de nya som är konstruerade för spegellösa kameror. Samtidigt är de nya objektiven inte alltid mindre och lättare.
Är mycket snabb autofokus viktig?
Ta en titt på Olympus resp Panasonic. Återigen, du kommer att få andra förslag från medlemmarna här.
Jag vet, det är inte lätt att välja.
Vill du jämföra exvis storlek och vikt på kamerahus skall du gå till apotelyt.com. Mycket bra sajt som gett mig nyttig information.
Dpreview.com har mycket utförliga tester av både kamerahus och objektiv. Själv gillar jag dpreview.
Det finns mycket information även här på Fotosidan, många har recenserat sina grejor på Prylar.
Själv är jag en sucker för Nikon Z och Leica med en liten dragning åt Fujifilms första release av Xtrans-sensorn. Men det är jag med mina preferenser. Jag gillar att fokusera manuellt, jag har faktiskt bara två autofokusobjektiv, så snabb autofokus står långt med på min lista men för andra är det jätteviktigt.
Till sist ett råd, stirra dig inte blind på teknik och antalet megapixlar. Dock vill jag säga att 16-20 mp torde vara minimum idag. Handhavandet är minst lika viktigt. Vilken nytta har man av 700 mp (en överdrift men …) om man hela tiden retar sig på hur vissa knappar sitter illa till. Grrr, säger i alla fall jag.
Jag vet, svårt för en nybörjare att bedöma handhavande.
Om du har möjlighet, åk till fotobutiker och prova lite. Kolla menysystemet, hur kameran ligger i handen, hur knapparna ligger till, hur funkar sökaren för dig, vad säger magkänslan, mm.
Sorry om jag gett dig ännu fler myror i huvudet men så brukar det vara till en början. Man får mer information än man tänkt sig och ibland även motsägelsefull information. Man får sålla, helt enkelt. Du kommer också att hitta ”ditt” kameramärke.
Stort lycka till och du får gärna ge återkoppling på vad du har valt och varför.