Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare, vilken kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Förslag D50

-big kahuna- skrev:
Knappast... var har du fått det ifrån?

Kan väl vara osagt vilken som har minst brus, det var inte det som var poängen. Poängen var att det finns knappt 5000kr över att handla objektiv för. Tex. en begagnad Nikon 80-200 2,8.
 
Re: Re: Re: Förslag D50

filip_nilsson skrev:
Kan väl vara osagt vilken som har minst brus, det var inte det som var poängen. Poängen var att det finns knappt 5000kr över att handla objektiv för. Tex. en begagnad Nikon 80-200 2,8.

Jar resonerar som du, det var därför jag köpte D80 istf D200 så jag fick mer över till bra optik =)
 
Köp en D50 på ScandinavianPhoto för 4 600:-, bara huset, och sedan en 18-70 begagnad. På telesidan kan man hitta något bra begagnat eller som jag köpa en 70-300 VR för 6 000:- på samma ställe.

Som allt finns D50 med 18-55 för 400:- mer, vilket är väldigt prisvärt. Denna optik är lite plastigare än 18-70 men duger optiskt bra särkilt om man jämför de andras kit-optik.
Den har en hyfsad närgräns som ett extra +.
 
K10 är ingen egentlig nybörjarkamera. Förmodligen skulle en kamera som tex K100D räcka lång till de flesta förstagångsköparna och om intresset håller i sig är det ju lätt att byta upp sig.

Att K10 är den vassaste kameran av de du funderar på tyckar jag är helt klart, men om den är bäst för dig kan bara du bedömma.
 
loyalistsoldier skrev:
Då vinner Pentax system i mitt tycke. Kombinationen av inbygd antiskak - som även kompenserar för rotationen som uppstår när man trycker ner knappen - och mycket billigare objektiv gör den mer lämpad än Canon och Nikon.

Rotation?? Hur hårt trycker ni Pentaxägare egentligen? Det är normalt lättare att trycka av en kamera än en bokstav på ett tangentbord. Eller är det på grund av avtryckningen som Pentax valt att lägga antiskaket i huset, där det gör mest nytta?

Så återigen, känn in dig på dem. Det är nästan viktigare än tekniska specs och prislappar.

Håller med. Ofta kan man få höra omdömen som "plastig" om kameraprylar, men plast är i alla fall inget som stör mig.
 
Det är väl klart inte viktigare hur kameran "känns i handen" än vad den "kan och kostar" En kamera bör man nog köpa med huvudet och inte med händerna.
 
Kijana skrev:
Rotation?? Hur hårt trycker ni Pentaxägare egentligen? Det är normalt lättare att trycka av en kamera än en bokstav på ett tangentbord. Eller är det på grund av avtryckningen som Pentax valt att lägga antiskaket i huset, där det gör mest nytta?



Håller med. Ofta kan man få höra omdömen som "plastig" om kameraprylar, men plast är i alla fall inget som stör mig.



För det första är jag Canonägare, och vi vet ju alla att Canon har det bästa SNR bland alla märken ;-)

För det andra så rör sig kameran lite när man trycker på knappen. Ju längre brännvidd, desto större effekt har rörelsen uppenbarligen på bilden.

Jag antar att det inte var överväldigande svårt att kompensera för rörelser i fler led än som är möjligt med IS i objektiv när de placerade tekniken i kamerahuset.

Att placera bildstabiliseringen i kamerahuset är rationellt. Det gör hela systemet billigare att konstruera och köpa. Gamla objektiv behöver inte designas om på produktionssidan, och inte bytas ut i konsumentledet. Det skall dock sägas att det är för tidigt att göra en större utvärdering av systemet än.
 
K10D med 16-45/4 mot D80 18-70DX. Pentaxen är lite dyrare, men då får du även ganska mycket mer vidvinkel, bildstabilisering och vädertätning. Ronden till Pentax enligt mig.

Till porträtt köper du 50/1.4 till pentax och 50/1.8 på Nikon. Pentax vinner på pris och antiskak.

Sigma har 10-20 vidvinkeln till både Nikon och pentax, dött lopp där, om man bortser från antiskak.

Teleobjektiv finns billigare till Nikon, 80-200 och fast 300/4 finns nästan alltid till salu omkring 4-6000kr. Är du verkligen intresserad av naturfoto och är villig att lägga de pengarna och den tiden som det tar?
Pentax har inget att erbjuda här, nya objektiv är på g, men ingen vet hur dyra de blir. Du får handla pirat: Sigma 100-300/4 eller liknande. Du får antiskak. Nikon vinner denna rond för här bör du ändå ha en monopod som delvis ersätter antiskak.

Många klagar på Pentax antiskak, men även om den bara ger ett steg så är det bättre än inget. Nikon har inga billiga och riktigt bra VR-objektiv. 70-200VR är enda bra VR objektivet. Jag skulle kunna döda för ett välbyggt 16-45/4 med halvbra VR, men det finns inte. 18-200VR kan de behålla.

Canon är också bra, men det blir ett problem att hitta något som motsvarar 16-45/4 till det priset och med antiskak. 400D huset har sämst känsla av dessa 10mpix hus. 50mm finns och även en hel del beggade teleobjektiv. Gör en snabb kalkyl och se vad du har för budget och vad som finns att köpa. Cyberphotos hemsida och annonserna här ger en bra vägledning om utbudet.
 
Senast ändrad:
Nikon har ju börjat med VR på sina instegsmodeller, så jag tror att konkurrensfördelen med antiskak i kamerahuset bara kommer bli mindre med tiden. Ger pentax antiskak bara ett steg? VR:en på mitt 80-400 ger 4 steg (eller 3, har fått olika information) Okej att den linsen kostar 15000 kr i sverige, men som sagt, det finns ju VR på betydligt billigare optik också nu mer, både 55-200 och 70-300 har VR. Sen är det ju inte så att det bara är VR:en som gör 80-400:an dyr, det är ju "rätt" bra optiskt också ;). Hade jag inte varit så kräsen när det gäller optiska prestanda hade jag antagligen valt 70-300 för 6000 kr, dock tror jag inte att jag hade gått ner till 55-200 för 2900 pga de optiska prestandana.
 
papi skrev:
Det är väl klart inte viktigare hur kameran "känns i handen" än vad den "kan och kostar" En kamera bör man nog köpa med huvudet och inte med händerna.
Byt händerna mot hjärtat. För mig är det ytterst viktigt med en kamera som jag gillar känslomässigt, inte bara en som ger bästa möjliga bildkvalitet.
 
Javisst, ganska självklart för de allra flesta fotografer, - "hur kameran känns i handen" ingenting annat, ligger som första krav!

Eftersom de alla D-SLR, som nu finns inom konsumentledet, ger lika perfekta bildresultat, är det känslomässiga viktigt, skönt grepp, kompakt kamerahus, - framför alla bra/mindre bra finesser.
AS i huset anser jag vara en riktigt stor fördel, vädertätning, ja, det kan väl inte vara avgörande för val av kamera.

Pentax K10D är klart vass, men i mitt tycke, för stort kamerahus.
Pentax K100D tillräcklig för de flesta.
Nikon och Canon har inte AS i sina kamerahus, alltså inte intressanta., ännu, de kommer med AS i kamerahusen under 2008 ...
Mitt val, eftersom jag själv har kameran, rekommenderar liksom alla andra min egen kamera, Sony A100, jag hade tidigare Minolta optik, valet var alltså lätt!
Sony lanserar under 2007-2008 två nya D-SLR!

Mem, vilken kamera nybörjaren än väljer, kvarstår alltid, fotografens kunskaper är viktigare, samt en otymplig och kompliserad kamera blir till slut kvar hemma i garderoben.

De personer som ständigt väger för och emot olika kameror, här på FS Forum, kan inte ha det lätt, när det kommer ständigt nya kameror ...
Blir det då tid över för fotografering, är det inte det kameran är tänkt för? :), :), :)
 
Att alla kameror ger bra bilder är inget jag ifrågasätter men vilka funktioner/kvalité man får för pengarna skiljer en hel del. Likaså vad prylarna kostar och vilka tillbehör som finns.
Vad spelar det för roll om kameran känns bra i handen om du tex saknar en funktion som tätning, stabilisering eller spotmätning för att kunna ta bilden. Sedan är det så att man tids nog lär sig hitta alla reglage och hur man bäst håller utrustningen.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.