Annons

Nybörjare: Vad för inställningar i olika situationer

Produkter
(logga in för att koppla)

rajjejosefsson

Aktiv medlem
Hej, är rätt ny vad det gäller fota. och ska snart iväg till thailand och vill veta mer riktlinjer på vilka inställningar man skall använda. tänker på bländarvärde/slutartid samt undrar ja över spot osv som man kan ändra också. och vad för AF tror ja vet hur det går till men är osäker på djur som rör sig lite lätt dock.

Kamera jag använder: Nikon d7000 + Nikon Nikkor 18-105 VR

När man fotar

Djur: Som rör sig lite

Naturbilder

Landskapsbilder

Porträtt med landskap

Det finns inga korta svar på dina frågor. Saknar man grundläggande kunskap om fotografering så är mitt råd att sätta sig och kolla på tuben + dammsuga internet på information. Det finns otroligt mkt information där ute att ta del av, gratis. Parallellt får du ge dig ut och öva för du kommer snubbla på nya frågeställningar som du önskar svar på.

Hej, är rätt ny vad det gäller fota. och ska snart iväg till thailand och vill veta mer riktlinjer på vilka inställningar man skall använda. tänker på bländarvärde/slutartid samt undrar ja över spot osv som man kan ändra också. och vad för AF tror ja vet hur det går till men är osäker på djur som rör sig lite lätt dock.

Det finns inga enkla svar på de frågorna, det beror mycket på tycke och smak. När det gäller just bländare och slutartid så beror de väldigt mycket på hur ljust det är, så där går det nästan inte att ge några råd.
Här är dock de inställningar som jag brukar använda:

* Djur som rör sig
Läge P eller läge A med största bländare. 3D-följande kontinuerlig (AF-C) autofokus. För djur som rör sig mycket (typ hoppande hästar eller springande hundar) skulle jag överväga läge P med tillräcklig kort slutartid för att nästan frysa rörelsen. Auto-ISO.

* Landskapsbilder
Läge A med bländare 11 eller däromkring för att få stort skärpedjup. Oftast automatiskt AF-område och AF-S. Ibland enpunkts-AF på det närmaste objektet. ISO 100. Blir slutartiden för lång så är det bättre att plocka fram ett stativ än att öka bländaren eller ISO. Bildprogram "Landscape" eller "Vivid colours".

* Porträtt
Läge A med största möjliga bländare (nåja f/2 brukar räcka). Mindre bländare om man vill ha skarpare bakgrund. Enpunkts-fokusområde. Flytta runt fokuspunkten så att den hamnar i ansiktet om man tar halvkropps- eller helkroppsporträtt. På ena ögat om man tar ansiktsporträtt. Ansiktsigenkännande AF är också rätt användbart men fungerar bara i LiveView. Kontinuerlig fokus (AF-C) eftersom folk nästan aldrig kan stå helt still. Bildprogram "Portrait" (Vivid colours ser hemskt ut)

Exponeringsmätarens olika lägen brukar jag inte bry mig om. Jag kör i stort sett alltid med matrismätning och automatisk gaffling. Om exponeringsmätaren mäter fel så blir det sällan så mycket att det inte täcks in av gafflingen.

Sedan har ju D7000 förinställda program för porträtt, landskap m.m under SCENE på programmratten. De producerar oftast väldigt bra resultat.

Det finns inga enkla svar på de frågorna, det beror mycket på tycke och smak. När det gäller just bländare och slutartid så beror de väldigt mycket på hur ljust det är, så där går det nästan inte att ge några råd.
Här är dock de inställningar som jag brukar använda:

* Djur som rör sig
Läge P eller läge A med största bländare. 3D-följande kontinuerlig (AF-C) autofokus. För djur som rör sig mycket (typ hoppande hästar eller springande hundar) skulle jag överväga läge P med tillräcklig kort slutartid för att nästan frysa rörelsen. Auto-ISO.

* Landskapsbilder
Läge A med bländare 11 eller däromkring för att få stort skärpedjup. Oftast automatiskt AF-område och AF-S. Ibland enpunkts-AF på det närmaste objektet. ISO 100. Blir slutartiden för lång så är det bättre att plocka fram ett stativ än att öka bländaren eller ISO. Bildprogram "Landscape" eller "Vivid colours".

* Porträtt
Läge A med största möjliga bländare (nåja f/2 brukar räcka). Mindre bländare om man vill ha skarpare bakgrund. Enpunkts-fokusområde. Flytta runt fokuspunkten så att den hamnar i ansiktet om man tar halvkropps- eller helkroppsporträtt. På ena ögat om man tar ansiktsporträtt. Ansiktsigenkännande AF är också rätt användbart men fungerar bara i LiveView. Kontinuerlig fokus (AF-C) eftersom folk nästan aldrig kan stå helt still. Bildprogram "Portrait" (Vivid colours ser hemskt ut)

Exponeringsmätarens olika lägen brukar jag inte bry mig om. Jag kör i stort sett alltid med matrismätning och automatisk gaffling. Om exponeringsmätaren mäter fel så blir det sällan så mycket att det inte täcks in av gafflingen.

Sedan har ju D7000 förinställda program för porträtt, landskap m.m under SCENE på programmratten. De producerar oftast väldigt bra resultat.

Bildprogram visste ja inte om äns fanns, men går de lika bra å redigera sedan i aperture/lightrooom om man nu inte får till rätt läge? har kört standard hela tiden.

Sen lite annat ja undrar snabbt inne i inställningar som ja inte vart inne på sen ja börja så undrar om de är rätt inställt

Bildkvalite: Raw
Spara i nef (raw) 14bit
Vitbalans auto1
färgrymd sRGB
Iso-känslighet 800

Senast ändrad:
Som sagt, om du läser på lite mer grundläggande kring fotografering kommer du att få svaren.
När det gäller ISO eller ljuskänsligheten så kan du skruva ner den. Normalt kör man alltid på lägsta ISO (ljuskänsligheten), 100 eller 200 beroende på modell, och höjer den vid behov. På en ny normal kamera är ISO 800 numera inget problem, dock ökar alltid bruset med högre inställd ljuskänslighet. Kan vara bra att komma ihåg.

Som sagt, om du läser på lite mer grundläggande kring fotografering kommer du att få svaren.
När det gäller ISO eller ljuskänsligheten så kan du skruva ner den. Normalt kör man alltid på lägsta ISO (ljuskänsligheten), 100 eller 200 beroende på modell, och höjer den vid behov. På en ny normal kamera är ISO 800 numera inget problem, dock ökar alltid bruset med högre inställd ljuskänslighet. Kan vara bra att komma ihåg.

aha trodde de var nått annat med iso att göra då de var inne i meny inställningarna, hehe.
då är min undran det dära med landscape mode och vivid, är detta saker som man lätt fixar med bildbehandlingprogram om man kör standard. tycker kameran plåtar redan shysst men ska prova detta med.

Hej
Du skriver själv att du är nybörjare och det framgår också lite av de frågor du ställer. För att inte riskera att missa en massa fina semesterbilder skulle jag vilja ge dig dessa råd. (Det är ju inte så lätt eller billigt att åka dit igen för att ta nya bilder:)

Ställ väljarratten på (grön ruta), d v s "Auto". Det blir ofta bäst om man inte är säker på vad man "pillar"med.

Vill du experimentera lite så ställ väljarratten på "Scene" och snurra på tumhjulet. Du ser då de olika alternativen på stora displayen på kamerans baksida. Välj lämpligt alternativ, t ex barn, porträtt, lanndskap etc.

Är du osäker på hur du ställer in fokus (avståndet) så ställ in det på AF-C eller i nödfall på AF-A. Men helst - läs på i bruksanvisningen hur de olika fokusalternativen fungerar.

Och framför allt -när du kommer hem igen så lägg krut på att lära dig kameran ordentligt. Det blir ännu roligare att fotografera när man vet hur det funkar. Instruktionsboken är bra och det finns massor av bra tutorials på youtube.
Trevlig resa och ta många bra bilder!

Om du är helt nybörjare tycker jag du kan köra på autoläget och koncentrera dej helt dej på motiv och komposition. Oftast blir det bra exponerat. Det ser du i displayen. Blir det fel kan du justera och kanske ta om bilden. Kolla vilka värden kameran valde varje gång då lär du dej hur det funkar.

[/LIST]Ställ väljarratten på (grön ruta), d v s "Auto". Det blir ofta bäst om man inte är säker på vad man "pillar"med.
Att använda grön ruta är ingen bra idé, eftersom man då inte ens kan bestämma var kameran ska fokusera.

Välj P istället och auto-iso, samt läs på så mycket att du kan välja fokuspunkt.

Skit snällt av er att hjälpa mig.

Har läst igenom lite nu.
Vet hur bländare och slutar tid funkar i stort sett
är mest inne på fokuspunkt hur det funkar som ja inte kan helt 100.

Om ja nu fotar landskap. AF-A eller AF-S ställer in på A kör på f11 för att få skärpedjup hur använder jag mig utav en af enpunkts i detta fallet? ska ja placera punkten i 1/3 in i bilden i sökaren? och vid dynamisk så väljer den åt mig själv då jag endast komponerar bilden själv med förgrund mellangrund å bakgrund?

fattar hur enpunkts funkar om ja kör exempel f5.6 och har zoomat in ett objekt å kör af-s då objektet inte rör sig å sätter punkten i början eller mitten eller slutet av objektet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar