Det finns inga enkla svar på de frågorna, det beror mycket på tycke och smak. När det gäller just bländare och slutartid så beror de väldigt mycket på hur ljust det är, så där går det nästan inte att ge några råd.
Här är dock de inställningar som jag brukar använda:
* Djur som rör sig
Läge P eller läge A med största bländare. 3D-följande kontinuerlig (AF-C) autofokus. För djur som rör sig mycket (typ hoppande hästar eller springande hundar) skulle jag överväga läge P med tillräcklig kort slutartid för att nästan frysa rörelsen. Auto-ISO.
* Landskapsbilder
Läge A med bländare 11 eller däromkring för att få stort skärpedjup. Oftast automatiskt AF-område och AF-S. Ibland enpunkts-AF på det närmaste objektet. ISO 100. Blir slutartiden för lång så är det bättre att plocka fram ett stativ än att öka bländaren eller ISO. Bildprogram "Landscape" eller "Vivid colours".
* Porträtt
Läge A med största möjliga bländare (nåja f/2 brukar räcka). Mindre bländare om man vill ha skarpare bakgrund. Enpunkts-fokusområde. Flytta runt fokuspunkten så att den hamnar i ansiktet om man tar halvkropps- eller helkroppsporträtt. På ena ögat om man tar ansiktsporträtt. Ansiktsigenkännande AF är också rätt användbart men fungerar bara i LiveView. Kontinuerlig fokus (AF-C) eftersom folk nästan aldrig kan stå helt still. Bildprogram "Portrait" (Vivid colours ser hemskt ut)
Exponeringsmätarens olika lägen brukar jag inte bry mig om. Jag kör i stort sett alltid med matrismätning och automatisk gaffling. Om exponeringsmätaren mäter fel så blir det sällan så mycket att det inte täcks in av gafflingen.
Sedan har ju D7000 förinställda program för porträtt, landskap m.m under SCENE på programmratten. De producerar oftast väldigt bra resultat.