Annons

Nybörjare UTAN kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: så...

Paulina_86 skrev:
så..vilken rekommenderar du mig att köpa och varför? =)

Jag rekommenderar inte alls. Du kan köpa precis vilken modell du vill och med all säkerhet vara mycket nöjd mycket länge.

Skulle du gå in på hemsidan hos en motorklubb och fråga "Vad skall jag köpa som min första bil?" så skulle du också få en massa detaljsnack om växellådor, rostproblem i vissa framskärmar, eventuella glapp i styrleder... ja, du fattar. Köp någon halvbillig modell med ett enkelt objektiv, minneskort på sisådär en gigabyte och ett enkelt bildbehandlingsprogram. Sedan har du fullt upp med att lära dig grejorna under ett år, och DÅ kan du fundera på om du vill lägga tiotusentals kronor på toppkvalitet.

www.photofiltre.com är ett enkelt och gratis bildbehandlingsprogram. Det är kul att leka med ett tag. PaintShop Pro, PhotoImpact och PictureWindow Pro är exempel på billiga (under tusenlappen) men bra bildbehandlingsprogram.

Exempel på bra och halvbilliga(?) kameror är... ja, se vad du hittar hos Canon, Nikon, Olympus, Konica Minolta, Pentax... Ingen av de nyare modellerna är direkt kass.
 
Nybörjare

Hej P.
Om jag får ge ngr råd:
Ta det lugnt hasta inte.
Fundera över vad du ska använda kameran till.
Börja inte att titta på märket. Känn och åter känn på kameror i fotobutiker. Prata med fotohandlare/kompisar (som fotar) mm om vad som kan passa för dina intressen.
Läs på nätet om tester av kameror som intresserar dig.
Kolla med din budget.
Köp ngt som du kan växa med.
Framför allt ha kul. Kunskaperna kommer.
Har fotat i nästan sex år och har en ocean kvar att lära mig.
Lycka till
Thomas D50
 
bEPH skrev:
Det enda jag märker är att Canons har högre upplösning, så vilken man köper är ju givet:)
_________________________________________________

Hepp:) Jo pixlarna är ju det viktigaste som finns...Not.

Det är ju kul med upplösning, hur menar du upplösning - menar du det du inte ser?

Hur menar jag? Kolla på högersidan på släpet mellan lövverket på Cyberphotos bilder. 400D har så bra upplösning så man ser ingenting (hepp) - det är ju helt svart....

Tyvärr så är Nikons bilder alltid mjukt skärpta, men det är å andra sidan för att man skall kunna gå in och göra sina ändringar SJÄLV i efterhand. Vill man ha mer skärpa direkt, så är det bara använda den funktionen.

Alla brusnissar blir ju säkert besvikna nu också, kolla på samma ställe fast i skuggorna av den veckade plåten på släpvagnen.

Samtidigt ser man skillnaden på 1,5 eller 1,6 i crop, inte så stor men ändå.

And the story continues:)

Adam
 
Som de senaste tyckarna här kanske har missat, så skapades tråden av en nybörjare som har lite frågor inför köpet av första kameran.

Jag tror att lite allmänna råd utan fanatism och svårbegriplig ironi hjälper henne betydligt mer än diskussioner om vilka lastbilar som skrämmer vilka kameror.
 
Re: så...

Paulina_86 skrev:
så..vilken rekommenderar du mig att köpa och varför? =)

Har försökt följa hela tråden. Tänkte passa på att sticka in med en liten kommentar hur jag gjorde. Jag hade en Canon Powershot a70 (kompakt digital) innan jag bestämde mig för en systemdigitalare.
Tittade runt väldigt mkt. Och vid den tiden (hösten 2004) var det Nikon d70 och nån canon som var "häftigast". Jag och dåvarande flickvännen fastnade för varsin d70 med (tyvärr) sigmapaket.
Gillade inte plastigheten i canonlådan och greppet som kändes för litet.
Min d70 är jag helnöjd med och har slagit till med både stativ och den dåvarande kitgluggen AF-S 18-70 3,5-4,5 ED.

Så jag kan råda dig till att åka till kameradoktorn vid stureplan eller Scandinavian Photo väster om kungsholmstorg, där du kan känna och klämma, o kanske bestämma dig för en variant som du kanske hittar billigt begangnat.

Lycka till!

Kan lägga till att jag inte kunde mkt om fotografering då, och det jag påstår att jag kan har jag lärt mig själv eller genom bekanta. har även gått en kurs på medborgarskolan, Fotografering med digital systemkamera. Visserligen en "sitta innekurs" på 3 tillfällen, men man fick en del idéer.
 
Ja som du ser Paulina får du som förslag att köpa allt mellan en digitalkompakt och en analog system.

Köp inget förhastat som du sedan märker att du växer ur på ett halvår. Fundera igenom och prata gärna med ett par handlare.

Och visst är film gammlat och opraktiskt. Men billiga kameror!
 
BengtJohnsson skrev:
Jag tror att lite allmänna råd utan fanatism och svårbegriplig ironi hjälper henne betydligt mer än diskussioner om vilka lastbilar som skrämmer vilka kameror.
Du har rätt, det var onödigt av mig, men jag har så svårt att låta bli.

petter olsson skrev:
Ja som du ser Paulina får du som förslag att köpa allt mellan en digitalkompakt och en analog system.

Köp inget förhastat som du sedan märker att du växer ur på ett halvår. Fundera igenom och prata gärna med ett par handlare.

Är man helt oerfaren så är det viktigaste en kamera , när man väl har en kamera så ser man åt vilket håll man växer. En del växer till och med bort från fotograferandet och säljer "skiten" efter ett halvår.

Så mitt råd blir det motsatta:)
Köp vad som helst (och kanske förhastat), detta för att lära sig vad man behöver.
Sikta på att den andra kameran ska vara perfekt( eller kanske ingen alls), inte den första.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.