Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare UTAN kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: canon 350D

Paulina_86 skrev:
Kit-objektivet som man kan köpa för ett par hundralappar begagnat är ju tydligen inte så bra, men kanske tillräckligt för mig?

Nu ska du nog tänka på att du har ställt en fråga om "bra grejor" här på Fotosidan. Det finns olika åsikter om vad som är "bra"... Jag har beställt kopior i A4-format från en gammal digitalkompakt och fått knivskarpa bilder. Du lär få minst lika bra kvalitet oavsett vad du väljer av de vanligaste kamerorna och objektiven. Ifall det blir lite suddigt när man gör förstoringar på en halv kvadratmeter kanske det inte stör dig? Sådan "dålig" kvalitet tål åtminstone jag...

För du tyckte väl inte att ALLA bilderna som Kalle gav en länk till verkade kass? :)

Sedan är det med kameror som med bildbehandlingsprogram: Den man tycker om och trivs med, den lär man sig. Och då blir det bra.
 
Som jag ser det, 350D är et bättre val.
Tittade mycke på 350D när jag skulle köpa kamera, tyckte dock den var för liten och plastig.
Men du har kanske mindre händer å tycker den passar perfekt.

Ut å känn på olika kameror.
Personalen på ScandinavianPhoto är kanon, åk dit.
Prata, fika och testa kameror!
 
prylar..

om jag vill köpa nya prylar, macro filter och objektiv tex, men är en rätt fattig student, är det inte vettigare att köpa en billigare kamera tex konica minolta, eller pentax, de lär väl ha billigare tillbehör?

många säger att en 350d är värd att satsa på, så det känns ju som ett säkert kort, synd bara att allt man ska ha till är så fruktansvärt dyrt.
 
Mitt råd till Dig Paulina

Jag återkommer nu när jag läser Dina svar och kommentarer. Eftersom Du verkar vara mycket av en novis så råder jag Dig (om jag får som "gammal" man) att gå till en välrenomerad fotoaffär i Dina hemtrakter, känn på de olika kamerorna. Det är mycket känsla i hur man upplever olika kameror, deras ergonomi, lätthanterlighet etc.. Kan Du köpa nära Dig får Du också hjälp framöver i en välrenomerad och serviceinriktad affär. Kanske lite dyrare vid köpet men Du har igen det när Du behöver lite hjälp framöver.
I all välmening!
 
Nej, det är samma, möjligen sämre, kvalitetsklass och ett för digitalkameror sämre brännviddsomfång om man skall ha det som allroundobjektiv.
 
Jag skulle nog rekomendera dej att läsa på lite fototermer och så innan du väljer kamera. Du kan säkert hitta någon du eller dina föräldrar känner som har en analog eller digital systemkamera du kan låna. Då kan du sätta dej med en bok om grunderna och sen kolla på kameran hur de olika finesserna funmgerar.

Jag har inte en aning om hur mycket/litet du kan,. Men detta bör du läsa på lite om:
Bländare
Slutartid
Brännvidd
ISO-tal

Du kanske skulle köpa en begagnad analog systemkamera först? en sån får du för en tusenlapp. Med den kan du lära dej grunderna sen sälja den för nästan samma pengar ett år senare.

/petter
 
Det var det tråkigaste råd jag hört idag, Vill man köpa en kamera nu så vill man inte sitta och läsa på ett halvår innan och hinna lessna! Köp & kör på Trial & Error. Man lär sig bäst genom att testa och leka.
 
analog systemkamera

Är det inte jobbigt att fota på måfå och sen framkalla och kanske betala för en massa misslyckade foton.
det känns som att man lättare lär sig om man har en digital så man kan fota i mängder..
 
analog systemkamera

Min pappa har en analog systemkamera, med en hel del objektiv å grejer..

då tänker väl ni att han kan lära mig, men han gick bort för ett tag sen...å prylarna ligger bara här, en kamera av märket olympia och så objektiv av bland annat märket tokina.

Kan man använda det till en 350d digital kamera? *HOPPAS*

skulle kunna börja använda hans gamla kamera, men jag gillar inte att man inte får se det man fotar på en gång =)
 
Nä har man pengar är det bara att handla.

Har man inte massvis med pengar kan det faktiskt vara en bra idé att lära sej med lånade grejer och en bok för att sen köpa en kamera man kan ha några år.

Men som du säger Paulina, så är det ju bättre att kunna se resultatet på en gång.
 
Vad det gäller Canon skulle jag säga att en 300d är värd 50% av en 350d. 350d är en senare modell med många små saker förbättrade som gör den till en hel del bättre kamera.
En 350d för 4kkr tycker jag låter som en bra deal.
köp till kitzoomen(den där 18-55) för 2-500 kr så kan du testa en hel del.
Jag tycker att du kan börja där, fotografering är trots allt en väg som tar ett tag att vandra och många olika saker kommer att upptäckas.

Om du INTE gillar canonen så kan du sälja den för ungefär samma pris som du köpte den och byta kamera, även om du går 500kr back så har du lärt dig mycket.

Köper du en ny kamera får du räkna med att den sjunker 1000kr när du öppnar lådan, om du sedan vill byta kamera efter ett par månader så får du nog räkna med 2000kr i värdeminskning.
 
Re: analog systemkamera

Paulina_86 skrev:
Är det inte jobbigt att fota på måfå och sen framkalla och kanske betala för en massa misslyckade foton.
det känns som att man lättare lär sig om man har en digital så man kan fota i mängder..

Jo! Helt rätt tänkt! Köp absolut inte en analog!

Jag började lära mig med en analog eftersom de digitala systemkamerorna fortfarande var alldeles för dyra när jag började. Men i vintras köpte jag en digital (Minolta Dynax 5D) och jag har lärt mig ungefär hundra gånger mer det senaste året än på de tre åren innan. Det är MYCKET bättre att lära sig med en digital!

Men samtidigt är det klart att om du nu har en analog kamera som du kan använda så finns det ju ingen anledning att inte börja med den medan du letar efter en digital. Kolla om den verkar funka (batterierna kan vara slut), köp en rulle film eller två och gå ut på stan och fota!

Vad gäller vilken kamera/vilket märke så måste jag bara säga att lyssna inte på de som säger att det ena är bättre än det andra. Visst, det kanske finns fler begagnade objektiv för Canon på blocket, men det är många fler som vill köpa dem också... Jag har aldrig haft nåt problem att hitta det jag vill ha till min Minolta. Köp den kamera som du gillar bäst och som passar i pris, alla digitala systemkameror är bra.

Sen så såg jag att det är några av dina frågor som du inte fått några svar på än:

Bildstabilisering: Det är en funktion som stabiliserar sensorn i Minoltas och Pentax kameror. Det gör att du kan använda längre slutartider när du fotar utan stativ, utan att det blir oskärpa på grund av att dina händer skakar. Det är alltså inte till för att få skärpa när du fotar något som rör sig, utan för att eliminera dina egna skakningar. Funkar jättebra på min kamera.
Canon och Nikon har vissa objektiv som har en liknande funktion, men dessa är väldigt dyra. På Minolta (Sony nu då) och Pentax K100D är det inbyggt i huset och fungerar alltså oavsett vilket objektiv du har.

Måste man ha flera olika objektiv för långt avstånd och makro:
Jo, det behöver man. Men inte till att börja med. Om du köper en kamera med en "kit-zoom" så får du ett objektiv att testa olika saker med. Sen när du märker att du inte kan åstadkomma det du vill med det objektivet, DÅ är det dags för ett annat. Men vad det ska vara är omöjligt att veta redan nu! Och då kan du alltid komma tillbaka hit och fråga mer! :)


/Pia
 
Re: analog systemkamera

Paulina_86 skrev:
då tänker väl ni att han kan lära mig, men han gick bort för ett tag sen...
Jag beklagar sorgen.
å prylarna ligger bara här, en kamera av märket olympia och så objektiv av bland annat märket tokina.

Kan man använda det till en 350d digital kamera? *HOPPAS*

skulle kunna börja använda hans gamla kamera, men jag gillar inte att man inte får se det man fotar på en gång =)
Det är inte alls omöjligt att hans gamla objektiv passar till nyare kameror mha. adaptrar.
Kan du ger oss mer info om kameran & objektiven?
 
Re: Re: analog systemkamera

bEPH skrev:
Det är inte alls omöjligt att hans gamla objektiv passar till nyare kameror mha. adaptrar.
Kan du ger oss mer info om kameran & objektiven?
Med tanke på sökarens litenhet i en 350D så är det helt värdelöst med objektiv utan AF. Det går ju inte att fokusera manuellt, så det spelar ingen roll om det passar eller inte utan AF.

Sen förstår jag inte riktigt inriktningen på just 350D om nu pengar är ett problem. Det finns flertalet kameror som är billigare, där du istället har råd med lite bättre objektiv. Upplösning är det sista man behöver fundera på.
 
Hej nybörjare.
Jag skulle rekommendera att du köper en liten kamera (ej systemkamera) till att börja med så att du får in känslan för fotografering och redigering och allt annat som man behöver veta. Om du skaffar en som har manuella funktioner kan du nästan göra allt som en systemkamera kan fast den är lättare att ha med sig hela tiden. Nästan alla som har en systemkamera har även en liten kamera för den är så lätt att ta med sig och tar oftast hyfsat bra bilder, så det är inte bortkastade pengar.
några förslag
Canon Powershot A610, 620 eller A700/710 har manuella funktioner.
Sen finns både Nikon, Fuji etc.
Det är viktigt att känna och kontrollera för att finna en som passar.
MVH Per-Åke
 
Jag glömde att säga att systemkamera kommer du själv att känna när det är läge att köpa.
Ju mer man lär sig ju lättare är det att veta vad man skall köpa.

MVH Per-Åke
 
Paulina,

ta fram Olympus-kameran och köp ett par rullar film. Fuji färgnegativ iso 400 brukar jag använda själv, men de flesta sorter är bra.

Om du provar dig fram lite med den gamla kameran, så blir det lättare att komma på vilken slags kamera du vill köpa ny. Det första steget är att komma på vad du vill fotografera - porträtt, natur, gatufoto, fåglar och andra djur, reportage etc, etc.

De här sakerna ställer väldigt olika krav på utrustningen. Vissa tycker tex att det är viktigt med skakningsreducering, andra har inte så stort behov av det. Det beror helt enkelt på vad man vill fotografera. Så det är det du först ska komma på!

Erik
 
Alla människor oavsett ålder tar bättre bilder med en digitalsystemkamera, den enkla anledningen är att kameran är så mycket smartare än sina kompakta kollegor.

Jojo med skärpan är sällan hellre något problem, vissa är dock bättre. Testa själv.

Snabbheten är helt överlägsen.

Motivera varför jag skall köpa en kompakt för 3-4000kr, när jag kan komma åt en ny DSLR under 6500kr (D50). Skillnaden i bild och prestanda är långt över priskillnaden.

Det du däremot skall kolla är hur duktiga de är att exponera = framhålla information = ännu bättre bilder. En dåligt exponerad bild är svårt att göra något åt.

Ja, jag gillar Nikon, men jag tror ändå att många håller med mig med ovanstående.

Titta hur skillnaden är, här är t.ex. Cyberphoto test av två kameror, gjorda vid samma tillfälle.
Den ena kameran blir "rädd" av den vita lastbilen och bländar ner, vilket får tillföljd av att på ena bilden blir skogen och husväggen alldeles för mörk. Bilden blir också mer brusig. Medans den andra kameran inte låter sig luras utan behåller ljus och gör en bättre exponering.

Samma sak med bilen, det svarta i däcket samt den svart lacken försvinner, medans den andra kameran behåller informationen.
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/400d/IMG_1837.JPG
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/d80/DSC_0013.JPG
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/400d/IMG_1842.JPG
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/d80/DSC_0012.JPG

Sedan var det någon som sade att Canon var marknadsledare - var har han sett det någonstans. Enligt GFK så var Nikon större förra året, och i år så är det mer tillgången som gör vem som är marknadsledare. Ena månaden är det Nikon och andra Canon, de andra märkena delar på 15%.

Hälsningar

Adam
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.