Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare UTAN kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Paulina! Inte säger du till en författare-vilken fin bok du skrivit-vad har du för dator(skrivmaskin) ?

Om du tror att prislappen på kameran avgör om dina bilder blir fina,då kommer du att bli grymt besviken-och vad är utöver det vanliga?

Mitt förslag-köp en standard systemdigital kamera,för det är väl det du åsyftar,och satsa på en fotokurs,så du inte "flippar" ut sensorn i förtid i jakten på dom fina bilderna.
 
Re: 350D

Paulina_86 skrev:
verkar som dom flesta tycker att jag ska skaffa en 350D? Eller?
Har den bildstabilisering, vad det nu är bra för? =)
Jag har inte tänkt att fota saker i rörelse.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=47680
kan jag få för 4000, men då ingår inget objektiv.
Vad kostar ett sånt? Är dom billiga, begagnade bra?
Vad kan man åstadkomma med ett sånt? Alltså, vad för typ av bilder kan man ta?

Måste man ha flera olika objektiv beroende på om jag vill fota på avstånd eller om jag vill fota macro?

å så det här med garanti.... =/

Ska gå raka vägen till bibleoteket imorgon!

För att enkalst se vad kameran presterar kan du titta nedan.

Alla dessa bilder är tagna med en Canon 350D+valfritt objektiv
http://www.fotosidan.se/gallery/lis...cation=&sort=ptime+desc&maxrows=200&limit=100

Alla dessa bilder är tagna med en Canon 350D+18-55 objektivet
http://www.fotosidan.se/gallery/lis...cation=&sort=ptime+desc&maxrows=200&limit=100


Ang stabilisering så är et om du vill använda längre slutartider på din kamera så stabiliserar kameran eller objektivet så att du kan använda längre tider utan att dina skakningar på handen påverkar så bilden blir suddig.

Om du köper ett sk fast objektiv så har du bara en brännvidd, alltså det är samma avstånd hela tiden. Vill du komma närmare eller zooma in så får du springa med benen.

Köper du ett zoom objektiv så kandu zooma till en viss gräns, det styrs av brännvidds omfånget. Kitobjektivet 18-55 är alltså ett zoom objektiv med omfånget mellan 18-55 mm.

För mer information så läs Fotosidans fotoskola!

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/
Gratis och tillräckligt bra för att komma igång själv
 
Paulina, nu ska jag gøra detta vældigt enkelt før dig.

Køp en Canon Eos 350d begangnad. Betala inte mer æn 4000sek.

Førsøk att få den tillsammans med "Kit objektivet"/"Bundle Objektivet" .

Tænk på att du behøver ett minneskort också, så som alla andra digital kameror.

Nær du får kameran så læser du genom manualen nogrannt.

Sen kan du tex låna nybørjar bøcker på bibloteket, kolla hær på fotosidan under "artiklar" - > Fotoskola.

Hoppas allt går bra,och gløm inte att man alltid kan vænda sig till forumet :)
 
wico skrev:
Jag säger inte att Pentar gör dåliga kameror, Men jag skulle inte våga satsa på Pentax.

Man satsar på ett system och det är betydligt tryggare att satsa på antingen Canon eller Nikon, som ung så har man oftast begränsad ekonomi och begagnat utbudet är så mycket större hos Canon & nikon,


Och det har du några som helst belägg för? Är du möjligen företaganalytiker med mulitnationella företag som speciallite?

Du anser alltås att hon skall välja en dyrare kamera med genomgående sämre funtionalitet med motiveringen att begagnatutbudet är bättre?

När hon sedan kanske vill ha stabiliserad normalzoom så är det smart att den kommer att kosta typ 5000 kr mer?

Om hon skulle vilja ha ett 14/2.8 så blir det en nätt merkostnad på 14.000 med Canon, ett smart val?

Många säljer sina Canon och Nikonprylar nu för att gå över till Pentax,varför tror du?
 
Re: 350D

Paulina_86 skrev:
verkar som dom flesta tycker att jag ska skaffa en 350D? Eller?
Har den bildstabilisering, vad det nu är bra för? =)
Jag har inte tänkt att fota saker i rörelse.


Ja det brukar bli så då det är många som har just 350D och verkar ha lite svårt att förhålla sig neutrala när de skall föreslå en kamera.

Nej Canon och Nikon har inte bildstabilisering i något av sina kamerahus. Man kan köpa till obektiv med denna funktion men det kostar rejält mycket extra.

Alla kameror tar iaf bra bilder i händerna på en bra fotograf så det är ialla fall inget att oroa sig över, vad du än väljer!
 
papi skrev:
Många säljer sina Canon och Nikonprylar nu för att gå över till Pentax,varför tror du?
"Och det har du några som helst belägg för? Är du möjligen företaganalytiker med mulitnationella företag som speciallite?"
Ursäkta att jag använder dina ord(men jag tyckte det var lite lustigt:), men jag undrar vad du grundar det på(jag funderar själv i de banorna nästan).
Är det många i Sverige som byter eller vilka länder är det s i?
 
bEPH skrev:
"Och det har du några som helst belägg för? Är du möjligen företaganalytiker med mulitnationella företag som speciallite?"
Ursäkta att jag använder dina ord(men jag tyckte det var lite lustigt:), men jag undrar vad du grundar det på(jag funderar själv i de banorna nästan).
Är det många i Sverige som byter eller vilka länder är det s i?


Min kommentar var ett svar på påståendet att man inte bör välja en Pentaxkamera därför att man inte vet var Pentax är om 3 år. Det tycker jag var ett lustigt påstående :)

Som medlem i Pentaxforumet på DPreview har vi efter lanseringen av K10D översvämmats av frågor om Pentaxsystemet från nya användare. En hel del av dessa har redan system som de antingen lämnar eller till en början kompletterar med k10D.

Någon statistik från vilka länder de kommer ifrån har jag av naturliga skäl inte :)
 
Som nuvarande Nikonägare hade jag valt Pentax... Eller vänta nu, jag ska ju rekommendera mitt "eget" märke, som alla andra gör? :-D Nä, faktiskt inte. Pentax verkar helt klart intressantast i dagsläget. K100D är snorbillig, ligger mycket bra i handen, känns väldigt gedigen, har bildstabilisering, stor sökare... Enda nackdelen jag kan se är att den går på AA-batterier, men sådana finns laddningsbara billigt, och de tar ingen plats att ta med sig.

Både Nikon D50/70 och Canon EOS 350/400D har fånigt små sökare. Det är inget man tänker på, tills man tittat i en större sökare. Det är rätt trevligt att se vad det är man fotograferar, eller hur? ;-)
 
Mitt val i samma situation våren 2006

Efter att under våren investerat i en ny digital utrustning med många objektiv vilka jag testat, några har sålts, så blir min rekommendation:
Kamera: Nikon D80 eller D70s (jag vaklde Nikon pga deras enkla handhavande och ergonomi efter att provat "allt" Nikon och Canon till SEK 20.000.) Själv har jag nu D70, D70s o D200. D70s är favorit för enkelheten. D80:an bör bli en superkamera se testerna av D80.
Objektiv: 18-70 kitobjektiv. Alternativt obj. med VR och snabb AFS
t.ex. 24-120 VR. Senare föreslås 70-200/2,8 VR - suveränt. Kostar en del men vilka bilder!
Kanske några fasta 20/24/30/35mm ljusstarka begagnade.
För macro rekommenderas Nikon 105/2,8 VR - sagolikt.
Denna utrustning gav mig nytändning efter 15 år utan att ha använt min analoga Canon A1 Canon var mitt förstaval när jag började leta digital systemkamera men ergonomin och handhavandet resulterade i Nikon.
På objektivsidan finns mycket både begagnat och nytt. Men pedagogik och ergonomi = Nikon
Lycka till!!
 
Hej Paulina,

jag har bara ett råd till dig. Försök låna kameran som du vill köpa, eller känn ordentligt på den i en fotoaffär. Då kan du bli säker på att du verkligen gillar den innan du köper den.

Själv gillar jag en kameramodell som är 25 år gammal, men det är bara jag...
 
låna..

jag känner ingen som jag kan låna av.

Såg bilderna som är tagna av canon 350D.
Är inte många av dom fixade i Photoshop?
Hänger inte mycket i bilderna på vad man kan åstadkomma i ett dataprogram? Eller?
 
Re: låna..

Paulina_86 skrev:
jag känner ingen som jag kan låna av.

Såg bilderna som är tagna av canon 350D.
Är inte många av dom fixade i Photoshop?
Hänger inte mycket i bilderna på vad man kan åstadkomma i ett dataprogram? Eller?

Alla digitala kameror, framförallt systemkameror behöver viss typ av efter arbetning i form av skärpning. Det sitter ett filter på kameran som gör alla bilder något suddiga och du tar bort det i ett program som tex Adobe Elements eller Adobe Photoshop. Man kan välja att öka skärpan direkt i kameran om man vill, men resultatet blir sällan så bra som i ett externt program.

Nu ahr jag inte själv tittat på dessa bilder som visades i länkarna, jag tog bara fram dom. Men det är nog inte otänkbart att många bilder har passerat igenom Photoshop. Det ärhelt upp till dig som fotograf hur du vill göra, ta perfekta bilder i kameran oc hsedan inte göra mera eller fortsätta arbetet i ett bildhanteringsprogram.

Fotograferar du sedan i RAW vilket ger bäst kvalitet om man hanterar det riktigt så MÅSTE du efterbehandla bilderna i ett externt program.
 
canon 350D

Kit-objektivet som man kan köpa för ett par hundralappar begagnat är ju tydligen inte så bra, men kanske tillräckligt för mig?
Om jag vill köpa snäppet bättre på en gång istället, vad kan ett sånt gå på? och vad heter det, så jag vet vad jag ska söka på?! =)

TACK FÖR ALLA SVAR!!!
 
Re: Re: låna..

Kalle_B skrev:
Fotograferar du sedan i RAW vilket ger bäst kvalitet om man hanterar det riktigt så MÅSTE du efterbehandla bilderna i ett externt program.

Inte med Pentax K10D. Där kan du plåta i RAW, justera bilden i kameran och sedan konvertera till JPEG direkt i kameran ;)
 
Re: Re: Re: låna..

papi skrev:
Inte med Pentax K10D. Där kan du plåta i RAW, justera bilden i kameran och sedan konvertera till JPEG direkt i kameran ;)

Jao.. men ajg har inga Jpeg bilder i min dator och jag skulle aldrig göra en RAW till Jpeg, enbart TIFF :)
 
Re: canon 350D

Paulina_86 skrev:
Kit-objektivet som man kan köpa för ett par hundralappar begagnat är ju tydligen inte så bra, men kanske tillräckligt för mig?
Om jag vill köpa snäppet bättre på en gång istället, vad kan ett sånt gå på? och vad heter det, så jag vet vad jag ska söka på?! =)

TACK FÖR ALLA SVAR!!!

18-55mm kitobjektivet är ingen värsting direkt men fungerar säkerligen bra att börja med och lära sig på. Vi kan dela in objektiven för enkelhets skull i prisklasser...

D: 0-1500:-
C: 1500 - 3000:-
B: 4000-10 000:-
A: 10 000 - 1 000 000:-

Kitobjektivet är isåfall ett D objektiv. Dessa klasser är enbart mina egna funderingar alltså inget du kan gå till en affär och be om ett B objektiv.
 
Re: canon 350D

Paulina_86 skrev:
Kit-objektivet som man kan köpa för ett par hundralappar begagnat är ju tydligen inte så bra, men kanske tillräckligt för mig?
Om jag vill köpa snäppet bättre på en gång istället, vad kan ett sånt gå på? och vad heter det, så jag vet vad jag ska söka på?! =)

TACK FÖR ALLA SVAR!!!

Det skulle nog vara EF-S 17-85/4,0-5,6 Is Usm
Finns i kit med 350D. Objektivet kostar nytt ca 6000:-. Det bör nämnas att den har bildstabilisering.
 
hur många kameror finns egentligen?

http://www.blocket.se/vi/9438817.htm?ca=11_s

om jag köper en begagnad 350D för 4000 kr, och köper till 18-55 mm för ett par hundralappar, är det ett bättre val än att få den där kameran (länken) för ungefär samma pris? kameran som är till salu där, 300D, har väl ett bättre objektiv som följer med lr?
ååhhh alla dessa siffor och bokstäver, jag blir snurrig!!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.