ANNONS
Annons

Nybörjare UTAN kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Paulina_86

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är helt ny, och känner mig väldigt vilse i allt man ska lära sig och allt man kan välja.

Det finns ju en uppsjö av kameror, både nya och begagnade. Hur vet jag att jag köper rätt? Vad behöver jag, vad behöver jag inte? Hade ju tänkt mig nått utöver det vanliga, alltså ingen vanlig digitalkamera för 2000 spänn som man inte kan göra något med.
Beror kameraval på VAD jag vill fota?
Behöver jag lära mig något dataprogram?
Har någon tips på nybörjarkurs HELT från grunden på kvällstid? Finns det nån vettig bok jag bör läsa?
Nån affär i Stockholm dit jag kan gå för att få hjälp, osv osv osv...

Jag behöver veta ALLT! Snälla hjälpa mig, jag vill så gärna komma igång.
Tack!
 
Jadu, du kommer nog få många olika svar här...
Om jag ser bakåt på hur jag fastnade för det här så kan jag inte annat göra än be dig skaffa en systemkamera. Titta på någon begagnad Canon 300D eller 350D med "kitobjektivet". Det finns säkert lika bra kameror från Nikon eller Sony också är väl bäst att tillägga... ;)
Det går inte att komma ifrån att det är bättre bildkvalitét på en systemkamera jämfört med en kompakt. Du kan börja ta kort direkt med kameran inställd på full automatik. När du känner dig lite varmare i kläderna vill du säkert testa att ändra på bländaren eller slutaren lite, sedan går det av bara farten!
Jag började med en Canon 350D och känner inget behov av att byta än på länge. Det jag gör är att skaffa tillbehör istället, mer objektiv, blixt osv. Men det räcker gott med ett objektiv i början.
Det finns en 350D som bara är 6 månader på Blocket för 5500 kr, går säkert att pruta ner någon tusenlapp.
 
Jag tycker systemkamerorna i annonserna ligger väl högt i pris. I senaste nummret av Kamera&Bild testas nya Pentax K100D. Kameran får omdömmet "Bästa köp för nybörjaren" och "Mest kamera för pengarna" Man kan inte annat än att hålla med om det.

Köper du en systemkamera så tycker jag också att du bör gå en kurs eller kanske börja med att läsa de läsvärda "fotoartiklarna" här på fotosidan.
 
Jag skulle satsat på Canon eller Nikon, och inte på Pentax, även om den nya kameran verkar lovande, men vem vet vad som hänt med Pentax om 3 år? Vill du vara framtidssäker satsa på någon av de 2 stora. Du har även betydligt lättare att finna begagnade objektiv till både Canon & Nikon, och det är även betydligt lättare att få sålt till ganska bra pengar den dagen du vill byta upp dig.
 
ja, vad är det bra början?

kan man gå lägre än 5000?
Jag vill ju inte köpa en väldigt billig och sen bli besviken på bilderna.
Jag vill ju ha nått utöver det vanliga folk köper.
 
Håller med dom övriga ang köp tipsen.

Vill du satsa eriöst på fotografering så köp en digital systemkamera. Den är optimerad för att fotograen skall kunna sköta allt på ett smidigt sätt och ge dig full kontroll, om du vill. Värt att notera är att du kan köra på full automatik och den blir då som vilken kompaktkamer som helst.

den tekniska kavliten är oftast bättre med det hänger mycket på objektivvalet.

Ang lära sig så börja läs fotosidans egna kurser, mycket givande om du är ny. Sedan vaarvar du läsandet med mycket praktiska övningar genom att plåta som en idiot. Fråga lite fråfor i forumet och ut o plåta igen!

Sedan tycker jag en outstanding sak är alla fototräffar som anordnas. Du bor i Stockholm och är gansak ung. det kanske inte känns så himla ballt att springa runt med massa 30-40+ åringar, men om du skiter i det och vill lära dig så är det både gratis, roligt och förbaskat givande!

På fotosidan komemr du märka att det finns ofantligt många duktiga fotografer som mer än gärna hjälper till om det kniper, ta rygg på dom när det anordnas lite träffar i stockholm och fråga dom tillsdom slänger ner dig i slussen!

Träffar i stockholm tycker jag verkar anordnas stup i kvarten.
 
seriöst.

jag hade ju inte tänkt att börja arbeta med det, men ha det som hobby och utvecklas.

Vad rekomenderar du för digital systemkamera i så fall för mig?
någon av dom som fanns på blocket?
 
:) Man kan vara seriös fotograf utan att bli yrkesfotograf :)

Ang kamera val: Min första digitala systemkamera var en EOS 350D en otroligt bra kamera som man kan växa i otroligt mycket, otroligt bra bildkvalitet, marknadens absolut bästa brushantering vid högre ISO tal i den prisklassen och även bland betydligt dyrare kameror.

Så köper du en EOS 350D så får du en mycket bra kamera och Canon är även marknadsledande på kameror vilket i sin tur betyder trygghet.

Det finns givetvis andra märken,
Nikon D50, Nikon D70, Nikon D80 (ny)
Konica Minoltas kameror 5D, 7D tror jag dom heter, men Konica Minolta finns inte längre, är uppköpta av Sony. Du har Olympus och Sony. Ingen av dessa gör dåliga kameror men eftersom jag inte har någon erfarenhet av dessa så kan jag itne uttala mig om dom heller.

Helt klart är att en 350D är bland de bästa ialla fall.
 
Du kan få en Canon 300D systemkamera som är jäkligt bra för 3000kr inklussive ett standardobjektiv (18-55mm) och ett minneskort som rymmer 150 till 300 (raw eller jpeg) bilder i högsta kvalitet. Kommer du inte att fota sport och behöver följa snabba rörliga objekt, så behöver du i princip aldrig byta ut den kameran.

Annars finns Canon 10D, för runt 3500-4000kr och du får köpa till ett beggat 18-55 för 400kr (modifiering av objektivet kan nån här på fotosidan fixa mot ett paket glass, typ). Den kameran är lite bättre än 300D, men ser och känns mycket proffsigare.

När du sedan vet vad du vill fota och vilka andra objektiv du vill ha, då kan du bara köpa till dessa senare: extremvidvinkel, macro, porträtt, tele etc.)


Du kan även köpa 350D med 18-55mm och minneskort på 1G för 6000kr (med garanti kvar!), men jag tycker att du klarar dig lika bra med 300D och har 3000kr över till köp av objektiv.

Nikon D70 med 18-70mm är också ett bra alternativ, då endast beggat för 6000kr. Nikons 18-70 är enligt många överlägsen Canons 18-55 och ett objektiv som endast de kräsnaste amatörerna behöver byta ut.

Hursomhelst, det är alltid en fråga om ekonomi, hur mycket du kan investera nu och inom en snar framtid. Köper du beggat kan du räkna med en eventuell reparation på 2-3000kr om slutaren går sönder, resten brukar hålla i många år! Satsa inte för mycket nu i början, du kanske inser att foto är trist och du vill bara ha en vanlig semester-kamera, då är det inte kul att sälja med förlust på tusentals kronor.
 
Senast ändrad:
Lyssna inte på den som säger att du ska köpa ett speciellt märke och säger att det ena märket är en bättre investering än det andra. Det du ska göra är att i lugn och ro besöka fotoaffärer och känna på kamerorna. Den du tycker känns skönast att hålla i och vars sökare känns bäst ska du välja. Du kan också kolla efter den billigaste digitala systemkameran, det är nästan ingen skillnad på bildkvaliten mellan märkena, ingen som man inte ser utan lupp i alla fall. Det är viktigare att kameran känns bra att använda. Det är inte heller fel att låta plånboken bestämma.

Tro inte på folk som pushar för ett speciellt märke, alla som tillverkar digitala systemkameror tillverkar lika bra kameror.

Att köpa en begagnad 350d för 5000:- tror inte jag på, köp hellre en ny nikon d50 eller pentax K100. Lika mycket kamera, lite dyrare, men med garanti. Något som kan vara väldigt trevligt när det är så pass dyra saker. En begagnad 300d för 2500-3000 är då nästan ett bättre köp.

Det räcker med det zoomobjektiv som följer med kameran, vanligtvis ett 18-55 eller 18-70. Köp fler objektiv först när du upptäcker att du behöver det. När det gäller minneskort, satsa på minst 1gb, då slipper du tömma kameran så ofta.

Läs nybörjarartiklarna här på fotosidan och låna böcker på biblioteket. Böcker som gäller foto med film kan lära dig mycket, då många saker är gemensamma med digitalfoto. Så var inte rädd för sådana om det inte finns någon bra om digitalfoto. Fråga mycket här på fotosidan.

Till sist måste jag upprepa; låt inte andras förkärlek för vissa märken avgöra vilken kamera du väljer. Gå till fotoaffärerna, känn på systemkamerorna och beställ sen den du tycker bäst om från en pålitlig onlinehandlare om du vill spara pengar.
 
wico skrev:
Jag skulle satsat på Canon eller Nikon, och inte på Pentax, även om den nya kameran verkar lovande, men vem vet vad som hänt med Pentax om 3 år? Vill du vara framtidssäker satsa på någon av de 2 stora. Du har även betydligt lättare att finna begagnade objektiv till både Canon & Nikon, och det är även betydligt lättare att få sålt till ganska bra pengar den dagen du vill byta upp dig.

Som det ser ut nu skulle jag lika gärna kunna påstå att det är precis tvärt om.


Man skall ha rätt goda skäl att INTE välja en systemkamera med bildstabilisering i huset då detta är en sådan uppenbar fördel och kostar mycket att köpa till i objektiven.
 
Håller med Björn om kameraval och objektiv. Däremot måste jag nog pusha lite för Nikon och Canon pga. att
de två märkena har överlägset störst beg. alternativ.
Beg. eller nytt beror på hu mycket du har råd med, men garanti är viktigt om kameran går sönder, OM finns ju alltid.
 
papi skrev:
Som det ser ut nu skulle jag lika gärna kunna påstå att det är precis tvärt om.


Man skall ha rätt goda skäl att INTE välja en systemkamera med bildstabilisering i huset då detta är en sådan uppenbar fördel och kostar mycket att köpa till i objektiven.

Jag säger inte att Pentar gör dåliga kameror, Men jag skulle inte våga satsa på Pentax.

Man satsar på ett system och det är betydligt tryggare att satsa på antingen Canon eller Nikon, som ung så har man oftast begränsad ekonomi och begagnat utbudet är så mycket större hos Canon & nikon, Om hon tröttnar på fotografering så är det så mycket enklare att få sålt prylarna till ett bra pris, än ett udda märke som Pentax där man får vara beredd på att ta en fet ekonomisk smäll.

När jag själv köpte min första systemkamera så visste jag inte speciellt mycket, mitt undermedvetna sa mig att Nikon var det bästa, Canon var bra på kompakter men inte top of the line, som tur var valde jag trots allt Canon efter att ha besökt ett par kamera butiker, Det känns väldigt tryggt att ha satsat mina pengar i ett canon system, både min 20D som jag sålde inom 1år och de objektiv jag sålt har jag fått snuskigt bra betalt för jämfört med vad jag betalt för prylarna i butik, Så bra andrahandsvärde har jag svårt att tro att man får på någon annan beg. marknad.
 
Mitt råd till dig Paulina är att läsa in dig på foto innan du skaffar kamera, mest för att när du väl har kameran så vill du kanske fota och inte läsa:)
 
Jaha, så har en enkel fråga från en nybörjare skapat en massa svar om detaljer, val av märke, priser någon hundralapp hit eller dit...

Om du verkligen är intresserad av foto, och inte har något emot att bära på lite klumpigare utrustning, så tycker jag att du ska köpa en digital systemkamera med åtminstone ett objektiv. Alla märken har någon "kitzoom", alltså ett zoomobjektiv som brukar följa med själva kamerahuset i ett paket. Det duger gott ganska länge.

Nytt eller begagnat, val av märke, pris... sådant fixar du säkert själv. På http://www.steves-digicams.com/ och http://www.dpreview.com/ finns massor av recensioner. Speciellt kan man titta efter vilket år en modell kom. Utvecklingen går snabbt, och generellt sett så är gamla kameramodeller sämre. (Fast en gammal svindyr proffsmodell är ju också bra)

"Beror kameraval på VAD jag vill fota?"
Nja... en enkel "titta-och-tryck-modell" har ju begränsningar. Med en systemkamera går det att köpa till tillbehör för vilket specialområde som helst: extrema närbilder, porträtt, blixtar osv. En annan viktig skillnad är bildsensorn. En analog kamera med "vanlig film" har negativ på 24x36 millimeter, både analog "titta-och-tryck" och analog systemkamera. Många digitala systemkameror har bildsensorer på 16x24 millimeter, digitala "titta-och-tryck" 8x6 millimeter. Det är skillnad på 48 kvadratmillimeter och 384 kvadratmillimeter - bildkvaliteten blir olika. Systemkameror är klumpigare och dyrare men oftast bättre.

"Behöver jag lära mig något dataprogram?"
Svar ja. Du kan ta hand om bilden direkt från kameran om du vill, men kan/bör/vill/måste kanske fixa till den i ett bildbehandlingsprogram. Det finns många olika. Många använder Photoshop Elements från Adobe.

"Har någon tips på nybörjarkurs HELT från grunden på kvällstid? Finns det nån vettig bok jag bör läsa?"
För att fotografera kan du läsa fotoböcker, även gamla. Titta på biblioteket eller i antikvariat. Det mesta av kameran fungerar likadant nu som för femtio år sedan...
Fotoskolan: http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

"Jag behöver veta ALLT!"
Nja... Låna en kamera eller flera och prova dig fram lite. Låna lite fotoböcker på biblioteket. Ta det lugnt och ha roligt.
 
350D

verkar som dom flesta tycker att jag ska skaffa en 350D? Eller?
Har den bildstabilisering, vad det nu är bra för? =)
Jag har inte tänkt att fota saker i rörelse.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=47680
kan jag få för 4000, men då ingår inget objektiv.
Vad kostar ett sånt? Är dom billiga, begagnade bra?
Vad kan man åstadkomma med ett sånt? Alltså, vad för typ av bilder kan man ta?

Måste man ha flera olika objektiv beroende på om jag vill fota på avstånd eller om jag vill fota macro?

å så det här med garanti.... =/

Ska gå raka vägen till bibleoteket imorgon!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.