Annons

Nybörjare tips, K10D, K100D, N80

Produkter
(logga in för att koppla)

nicolarsson

Aktiv medlem
Hej!

Att det ska vara så svårt att bestämma sig för vad jag ska bränna 10 lakan på!

Jag är nybörjare och vill köpa en kamera och objektiv för runt 10000.
Jag resonerar så här. Ska jag lägga 10000 på en kamera så vill jag inte köpa något som jag blir missnöjd med om ett år eller två när jag kan lite mer. Jag kan hellre gå upp eller ner några tusen och få något som är ett vettigt köp.

Jag har sett på Pentax k10d, k100d samt Nikon d80.
Det som ska fotograferas är natur, släktträffen och city bilder.

Bildstabilisatorn i Pentaxarna är ju ett stort + för dem med tanke på mina skakiga händer.
Portabilitet är fint, vill inte riskera att kameran blir hemma för att den är för jobbig att ha med. Tele-objektiv får komma senare.

Ska jag köpa ett paket med kitglugg, är objektivet något att ha om ett par månader?
Ska jag satsa på ett billigare hus och sedan köpa dyra objektiv? Vilket objektiv isf?
Har läst k100d recensioner och de hävdar att vitbalansen är undermålig, spelar detta stor roll att det motiverar ett köp av k10d (förutsatt att den presterar vad de påstår)?
Är k10d med kitglugg för ca 9000 det bästa alternativet (jag kan stå ut med väntan)?

Tack för hjälpen på förhand!

Jag tror inte du växer ur K100D på några år och om du satsar på bättre optik så är det en investering som håller lite bättre över tiden. Sigma 17-70 Macro kan vara ett intressant alternativ till kitgluggen eller kanske ett Sigma 18-50/2.8 eller Pentax 16-45/4. Alla bra objektiv men med lite olika fördelar.

Vitbalansen kan man alltid ställa in manuellt för bästa resultat. Alternativt fotografera i raw och ställa in den i efterhand. Tror inte heller man kan räkna med att den automatiska vitbalansen på någon kamera är felfri. Lycka till!

Kan tillägga att enligt tester så verkar K100D ha mindre brus vid höga ISO tal än K10D

En intressant faktor att ta med i beräkningen!

Hade bestämt mig för en K10D men nu vet jag inte längre. Sunkigt att gå och vänta så länge. Dåligt av Pentax att de inte ger leveransbesked.

Vad kommer jag att sakna om jag köper en K100D istället för en K10D? Hade det inte varit för skak reduktionen så hade jag köpt en D80...

nicolarsson skrev:
Hade bestämt mig för en K10D men nu vet jag inte längre. Sunkigt att gå och vänta så länge. Dåligt av Pentax att de inte ger leveransbesked.

Vad kommer jag att sakna om jag köper en K100D istället för en K10D? Hade det inte varit för skak reduktionen så hade jag köpt en D80...

Fart om du behöver det. K10 har snabbare autofocus och bättre seriebildsprestanda. I övrigt är K100:an en rätt så komplett kamera trots priser.

nicolarsson skrev:

Helt ärligt, tror du att bildstabiliseringen gör dig till så mycket bättre fotograf? Bra ljusstark optik är mycket viktigare än bildstab.

Det absolut viktigaste är att kamerans exponeringsteknik och interna bildprocess är utmärkt, utan den ingen bra bild.

Titta på t.ex. bilder mellan D80 och A100 i blandljus/svår belysning, det skiljer ju ljusår i exponeringsteknik, den ena kameran mäter fel - exponerar fel och får på så vis bl.a. långsammare slutartid. DÅ behöver man kanske en bildstab...

Låna en D80, jag garanterar att du blit "kär".

Hälsningar

Adam

Nej jag tror inte att jag blir en bättre fotograf. Men jag är rätt säker på att SR hjälper till och kan rädda en del foton som tas utan blixt med sämre ljusförhållanden. T.ex. familj inomhus.

papi skrev:
Fart om du behöver det. K10 har snabbare autofocus och bättre seriebildsprestanda. I övrigt är K100:an en rätt så komplett kamera trots priser.

Tråden är skert redan död, men jag måste skriva ändå...

Hur vet du att K10D har snabbare AF? Det är ju bara snack - du har ju ingen aning. Nu så här två dgr senare börjar testerna komma ut = det visar sig att den inte är snabbare utan tvärt om, den har också svårt att låsa på rörliga objekt.... Dessutom är det stor skillnad på brusprestandan. Båda tar 3bps...

Jag är för forumen, men någon substans men man bör ju ha "klart bakåt" innan man skriver... Eller hur?

Adam

Tyckaren skrev:

Hur vet du att K10D har snabbare AF? Det är ju bara snack - du har ju ingen aning. Nu så här två dgr senare börjar testerna komma ut = det visar sig att den inte är snabbare utan tvärt om, den har också svårt att låsa på rörliga objekt.... Dessutom är det stor skillnad på brusprestandan. Båda tar 3bps...

Jag är för forumen, men någon substans men man bör ju ha "klart bakåt" innan man skriver... Eller hur?

Adam

Jag rätt övertygad om att han gjorde en jämförelse k10d vs. k100d men det kanske du redan hade koll på, du som har allt "klart bakåt"?

Jag har haft en k100d och fik den stulen, nu väljer jag k10d och dett av den simpla anledning att der bins batterigrep till den, dett är jobbigt att byta batteri på k1ood hela tiden och så är den lite vel liten, men pentax gör underbara kameror och jag lovar du blir kär, också i bildstabiliseringen ( har mycket att säga)

Tyckaren skrev:

Adam

Adam jag tror du blandar ihop D80 med ett inlägg som handlar om K100 och K10. Men du har rätt i att K10 har bättre detlajåtergivning på höga iso än D80 som tyvärr har en rätt utsmetande brusreducering.

Tyckaren skrev:

Adam

Adam jag tror du blandar ihop D80 med ett inlägg som handlar om K100 och K10. Men du har rätt i att K10 har bättre detlajåtergivning på höga iso än D80 som tyvärr har en rätt utsmetande brusreducering.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar