ANNONS
Annons

nybörjare svartvit

Produkter
(logga in för att koppla)

Damme

Aktiv medlem
hejhej!

jag har länge fotat digitalt, var länge sedan jag sisst fotade analogt, och då lät jag ett lab ta hand om allt.

men jag vill nu börja med svartvitt å framkalla själv, jag har all utrustning, och tillgång till en neg-scanner..

Vad för film bör man ha? tänkte mig asa200. men det finns sååå många att välja på :) gärna billig och bra för en nybörjare..

sedan kemi till denna, finns oxå 1000 olika att välja mellan..

jag vet hur man gör, men är helt ny på området, är som att inte veta vad för olja man ska hälla i bilen! :p

//Daniel

Svartvita 200-filmer är det ont om. Kommer på Forte som finns på Photax, och Kodak Academy, som jag bara sett i Polen.

Men 400 finns det gott om, och jag rekommenderar Kodak TriX, för den har så vacker gråskala och korn. 100-125, kanske Kodak PlusX eller Ilford FP4.

mm såg de oxå, får bli 400 då :)

kodak tmax 400 var billig.. 33kr/rulle

sen var det kemi, inte så dyrt, ca 60kr per blaska, Filmframkallare och Filmfix, kodak d76, t-max.

Stoppbad - Ättika och vatten har jag hört, finns att köpa färdigblandat för 129:- ..

men blanda själv verkar smartare, koncentration? läste att man behöver 5% ättika.. finns väl inte i vanlia mataffärer?

Kodak Tri-X Pan 400

Fottade alltid med denna när jag körde "analogt" B/W. Brukade handla 30,5m film på Photax och rulla mina egna 36or.

Sist handlade jag Ilford kemikalier... inte särskilt dyrt och alla instruktionerna står på flaskorna Fungerade mycket bra. Enklare än att blanda D76 pulver i varmvatten etc :p

1. Framkalla
2. Fixa
3. Skölj
4. Vät
5. Häng upp för tork
6. Torka enbart av den "blanka" sidan på filen
7. Vänta
8. Klipp ner och eventuellt scanna

:-D

Hm, fick nästan lust att ladda F3:an med en rulle film nu :eek:)

Till T-max bör du ha en särskild t-korns framkallare. Själv föredrar jag filmer med traditionellt korn som Tri-X och Ilford HP5+. Som framkallare har jag för ett år sen ungefär gått över till Xtol som ska vara ett relativt miljövänligt alternativ. Jag tycker även den är väldigt bra till pressad film. Den är dessutom ganska dryg och lätthanterad.
Traditionella filmer är även mer förlåtande än t-korns baserade filmer, men ffa tycker jag kornet är snyggare hos traditionella filmer.

Det jag ffa använder är:
Film - Ilford HP5+, Efke R25, Fuji 1600
Har beställt ett gäng fortepan 400 för att testa.

Framkallare - Kodak xtol (och ibland acutol till efke r25)

Stop - Ättikslösning. Brukar bara köpa nån koncentrerad ättika hos den lokala fotoaffärn och blanda enl vad som står på flaskan.

Fix - Paterson Acufix

HCA - Kodak HCA

Sköljmedel - Paterson acuwet

Senast ändrad:
då får de bli Kodak Tri-X 400 :)

då var det bara sjön med kemi som fanns att välja på då oxå.. jobbigt å va ny ! :)

Damme skrev:
mm såg de oxå, får bli 400 då :)

kodak tmax 400 var billig.. 33kr/rulle

sen var det kemi, inte så dyrt, ca 60kr per blaska, Filmframkallare och Filmfix, kodak d76, t-max.

Stoppbad - Ättika och vatten har jag hört, finns att köpa färdigblandat för 129:- ..

men blanda själv verkar smartare, koncentration? läste att man behöver 5% ättika.. finns väl inte i vanlia mataffärer?

Hej Daniel

Kul att du ska börja framkalla igen. Det är en speciell känsla att skaka framkallnings dosan och sen få se resultatet.

Det finns massa olika filmer på marknaden och det är väl bara att prova sig fram. T-max är en nyare film typ som är mera finkornig men inte lika förlåtande som Tri-x.

För tillfället så kör jag mycket Tri-X i min gamla Zeiss kamera men jag har ingen ljusmätare och får då ha en mera förlåtande film i. Korn är heller inget problem när man kör 120 film.

Framklallare finns det många att välja över och själv kör jag med X-tol för den ger finare korn och mindre giftig. Det enda problemet med X-tol är att den kräver tid att blanda ut pulvret i vattnet och att den minsta förpackningen får man 5 liter framkallare.

D76 är en klassiker från 1920 talet som lär vara en bra nybörjare framkallare.

Stoppbad finns till för att du ska spara på fixet och kunna andvända det flera gånger.Går även att andvända vanligt vatten som stopbad men själv har jag kört med lite ätika i.

Fix finns i massa olika varianter och personligen så har jag bara testat en Fix som jag inte gillar och det är T-max fix för jag gillar inte den lukten. Tänk på att T-max film kräver mera av fixen.

Om du vill fotografera i 200Asa så är det bara att ändra lite i framkallnings tiden.

Själv scannar jag allt för att få en snabb överblick på det som jag har fotograferat men det går inte att scanna med ICM på SV eller Kodachrome.

// Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar