sara_sve
Avslutat medlemskap
Hej på er alla,
Jag är helt ny inom fotografering, jag har läst mängder av trådar på nätet, men blir inte klokare för det.
Jag har fått en ganska avancerad utrustning av min far, för att jag skall fota saker för hans företag.
Kamera
Canon Eos 100D
Objektiv :
EF 50mm F/1.4USM
Har jag när jag fotar porträttbilder
EFS 60mm F/2.8 Macro USM
När jag fotar små saker men även ansiktsbilder
Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS
När jag fotar landskap och sport evenemang
Blixtar
Speedlite 430EX II
Används bara när jag inte orkar starta upp Elichrome blixtarna.
Elinchrome D-Lite 4 it To Go Set
Används när jag fotar i studion.
Ljusmätar
Gossen Digipro F
Fattar knappt hur den fungerar :-(
Jag har tidigare fotat med en digitalkamera , men då körde jag med allt i auto.
Nu när jag använder Elichrome blixtarna, går det inte köra med auto, så jag har testat med M
men jag tycker inte resultatet blir bra.
Det jag mest kommer att fota är arbetskläder inomhus, med Elichrome blixtarna
Det jag inte fattar är hur man vet vilken slutartid man skall använda vid olika fotograferingar.
Om jag har fattat saken rätt så styr bländaren bara om hela bilden skall vara skarp eller om objektet skall vara skarp. Har jag fattat rätt ?
När jag test fotat mot en svart bakgrund, har jag bränt på fullt effekt på Elicrome Blixtarna
en mot bakgrunden och en snett framifrån på modellen. Ökar jag bländaren till typ 9-10 så blir bakgrunden helt svart, men om jag kör med bländare 5.6 blir bakgrunden lite mer gråaktig och man ser alla skavanker, tex att tyget inte är stryket
Ska man köra med så hör bländare ?
Iso kör jag alltid med 100.
Det som är mest panik nu är att jag skall fota en modell inomhus med olika enfärgade bakgrunder.
Finns det några grundinställningar för slutartid och bländare när man fotar i en studio ?
Fan jag ger snart upp och slänger ut kameran
Hoppas någon kan hjälpa mig
Kram Sara
Jag är helt ny inom fotografering, jag har läst mängder av trådar på nätet, men blir inte klokare för det.
Jag har fått en ganska avancerad utrustning av min far, för att jag skall fota saker för hans företag.
Kamera
Canon Eos 100D
Objektiv :
EF 50mm F/1.4USM
Har jag när jag fotar porträttbilder
EFS 60mm F/2.8 Macro USM
När jag fotar små saker men även ansiktsbilder
Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS
När jag fotar landskap och sport evenemang
Blixtar
Speedlite 430EX II
Används bara när jag inte orkar starta upp Elichrome blixtarna.
Elinchrome D-Lite 4 it To Go Set
Används när jag fotar i studion.
Ljusmätar
Gossen Digipro F
Fattar knappt hur den fungerar :-(
Jag har tidigare fotat med en digitalkamera , men då körde jag med allt i auto.
Nu när jag använder Elichrome blixtarna, går det inte köra med auto, så jag har testat med M
men jag tycker inte resultatet blir bra.
Det jag mest kommer att fota är arbetskläder inomhus, med Elichrome blixtarna
Det jag inte fattar är hur man vet vilken slutartid man skall använda vid olika fotograferingar.
Om jag har fattat saken rätt så styr bländaren bara om hela bilden skall vara skarp eller om objektet skall vara skarp. Har jag fattat rätt ?
När jag test fotat mot en svart bakgrund, har jag bränt på fullt effekt på Elicrome Blixtarna
en mot bakgrunden och en snett framifrån på modellen. Ökar jag bländaren till typ 9-10 så blir bakgrunden helt svart, men om jag kör med bländare 5.6 blir bakgrunden lite mer gråaktig och man ser alla skavanker, tex att tyget inte är stryket
Ska man köra med så hör bländare ?
Iso kör jag alltid med 100.
Det som är mest panik nu är att jag skall fota en modell inomhus med olika enfärgade bakgrunder.
Finns det några grundinställningar för slutartid och bländare när man fotar i en studio ?
Fan jag ger snart upp och slänger ut kameran
Hoppas någon kan hjälpa mig
Kram Sara