ANNONS
Annons

Nybörjare med Panik

Produkter
(logga in för att koppla)

sara_sve

Avslutat medlemskap
Hej på er alla,
Jag är helt ny inom fotografering, jag har läst mängder av trådar på nätet, men blir inte klokare för det.

Jag har fått en ganska avancerad utrustning av min far, för att jag skall fota saker för hans företag.

Kamera
Canon Eos 100D

Objektiv :
EF 50mm F/1.4USM
Har jag när jag fotar porträttbilder
EFS 60mm F/2.8 Macro USM
När jag fotar små saker men även ansiktsbilder
Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS
När jag fotar landskap och sport evenemang

Blixtar
Speedlite 430EX II
Används bara när jag inte orkar starta upp Elichrome blixtarna.
Elinchrome D-Lite 4 it To Go Set
Används när jag fotar i studion.

Ljusmätar
Gossen Digipro F
Fattar knappt hur den fungerar :-(

Jag har tidigare fotat med en digitalkamera , men då körde jag med allt i auto.
Nu när jag använder Elichrome blixtarna, går det inte köra med auto, så jag har testat med M
men jag tycker inte resultatet blir bra.

Det jag mest kommer att fota är arbetskläder inomhus, med Elichrome blixtarna

Det jag inte fattar är hur man vet vilken slutartid man skall använda vid olika fotograferingar.
Om jag har fattat saken rätt så styr bländaren bara om hela bilden skall vara skarp eller om objektet skall vara skarp. Har jag fattat rätt ?

När jag test fotat mot en svart bakgrund, har jag bränt på fullt effekt på Elicrome Blixtarna
en mot bakgrunden och en snett framifrån på modellen. Ökar jag bländaren till typ 9-10 så blir bakgrunden helt svart, men om jag kör med bländare 5.6 blir bakgrunden lite mer gråaktig och man ser alla skavanker, tex att tyget inte är stryket :)
Ska man köra med så hör bländare ?

Iso kör jag alltid med 100.

Det som är mest panik nu är att jag skall fota en modell inomhus med olika enfärgade bakgrunder.

Finns det några grundinställningar för slutartid och bländare när man fotar i en studio ?

Fan jag ger snart upp och slänger ut kameran :)

Hoppas någon kan hjälpa mig


Kram Sara
 
Med studioblixtar blir det högst 1/250 sek i slutartid . Dock är brinntiden väldigt kort på blixtar så den fungerar istället som slutare. Kör du kortare tid så kommer du märka att slutarridån börjar synas och sen blir det helt svart, för att kameran inte synkar med blixtarna på kortare tid.

Normal bländare är F8 tex för studio så man får det mesta skarpt. Sen får du anpassa effekten på blixtarna.
 
Hej Per
När jag använder ljusmätaren säger den att jag skall ha bländare 5.6 när jag kör med båda blixtarna, jag är som sagt vad inte hundra på hur den fungerar :)

Jag har testat med slutartid på 1/60 och F/6.3 , det var den inställningen som jag tyckte blev bäst då. Då körde jag med EF 50mm F/1.4USM objektivet och hade elicrome blixtarna på styrka 2.0
en av blixtarna riktade jag mot bakgrunden och den andra mot modellen. Det blev hyfsade amtörbilder, men det är inte det jag är ute efter.

Jag skall testa med 1/250 sek i slutartid och F8 så fort jag hinner.


Med studioblixtar blir det högst 1/250 sek i slutartid . Dock är brinntiden väldigt kort på blixtar så den fungerar istället som slutare. Kör du kortare tid så kommer du märka att slutarridån börjar synas och sen blir det helt svart, för att kameran inte synkar med blixtarna på kortare tid.

Normal bländare är F8 tex för studio så man får det mesta skarpt. Sen får du anpassa effekten på blixtarna.
 
Det är blixtarna du behöver ändra styrka på, så ljuset blir anpassat till de kamerainställningar du vill ha.
 
Du har alltså aldrig använt studioblixtar förut?

Och nu har du "panik" för att du ska fota en modell? Snart antar jag?

Och du vet inte hur man ställer in varken blixtar och kamera för att få önskat resultat?

Det finns ju sätt att undvika panik innan det blir panik...
 
Tack Robert Olsson erro.se
Precis vad jag behövde !

Du har alltså aldrig använt studioblixtar förut?

Och nu har du "panik" för att du ska fota en modell? Snart antar jag?

Och du vet inte hur man ställer in varken blixtar och kamera för att få önskat resultat?

Det finns ju sätt att undvika panik innan det blir panik...
 
Hej Per
Jag har satt upp mig på en utbildning i ljusättning men den är inte förrän i juni :-(

Jag skall testa med olika styrkor på blixtarna, tack för tipset

Kram Sara

Det är blixtarna du behöver ändra styrka på, så ljuset blir anpassat till de kamerainställningar du vill ha.
 
Kanske du kan bli medlem i en fotoklubb där du bor (om det finns någon förstås) och få hjälp där. Det är alltid en fördel om någon kan hjälpa dig på plats. Jag hoppas att det ordnar sig.

/Gunnar
 
Lägg bort ljusmätaren. Den kan du ta fram efter fotokursen.
Ställ in blixtarna på 4.0 (Om de funkar som andra Elinchromblixtar). Ställ kameran på M.
ISO 100. Slutartid som Per sa på 1/125 eller 1/250.
Sedan bländare på kanske 11 eller något. Ta en testbild. Blir det för ljust så väljer du ett högre bländartal - alltså typ 12 eller uppåt. Blir bilden för mörk så väljer du ett lägre bländartal.

Det är väl paniktipset. Sedan om du har blixtarna på längre avstånd så kan du ju testa att öka kraften i dem istället för att ändra bländaren.


Lycka till!
 
Arbeta med blixtarnas inställningar...!

Det är blixtarna du behöver ändra styrka på, så ljuset blir anpassat till de kamerainställningar du vill ha.

Hej Sara,
Några osorterade tankar:
(Det finns även (vänligt) folk här på forumet som kan betydligt mer än jag - så låt oss hoppas att de vaknar till!)
Men: my five cents:
Som pellepiano säger, så har du största möjligheterna att styra ditt resultat (exponeringen) med blixtarnas styrkeinställning.
Du kan gott stanna kvar på 1/60 sek, om du har stillastående motiv.
Kortar du ner till 1/250 borde det inte påverka resultatet, om kameran klarar det utan att du börjar få ett svart område i ena delen av bilden.
Sedan väljer du en bländare som ger dig det skärpedjup som önskas. (lämpligen från 5.6 till 11 eller 16 - högre siffra=större skärpedjup!)
Därefter skulle jag bara provskjuta med olika styrkor på blixtarna. Du har hela fem bländarsteg att variera inom med dessa D-Lite4. (Kolla resultat på histogrammet - om du är van - annars får du försöka att subjektivt utvärdera exponeringen.)
Du kan prova att dels köra båda blixtarna på samma styrka, dels variera det inbördes styrkeförhållandet, så att du kan modellera med skuggor och högdagrar(ljusa partier).
Prova oxo olika placeringar av blixtarna.
Du kan oxo variera belysningens styrka genom att flytta blixtarna längre bort, eller närmare motivet.
Jag tror även att du bör räkna med viss efterbearbetning i dator, för att få ut ett optimalt resultat.

Lycka till!
/prylnissen

P.S: (Heter kameran verkligen EOS100D, och inte EOS1000D?)

EDIT: Johan hann före, men vi försöker säga samma sak!
 
Tack johan
Skall testa det i kväll.

Lägg bort ljusmätaren. Den kan du ta fram efter fotokursen.
Ställ in blixtarna på 4.0 (Om de funkar som andra Elinchromblixtar). Ställ kameran på M.
ISO 100. Slutartid som Per sa på 1/125 eller 1/250.
Sedan bländare på kanske 11 eller något. Ta en testbild. Blir det för ljust så väljer du ett högre bländartal - alltså typ 12 eller uppåt. Blir bilden för mörk så väljer du ett lägre bländartal.

Det är väl paniktipset. Sedan om du har blixtarna på längre avstånd så kan du ju testa att öka kraften i dem istället för att ändra bländaren.


Lycka till!
 
Hej Bo
Tack för tipset.

Det är en Eos 1000D

Hej Sara,
Några osorterade tankar:
(Det finns även (vänligt) folk här på forumet som kan betydligt mer än jag - så låt oss hoppas att de vaknar till!)
Men: my five cents:
Som pellepiano säger, så har du största möjligheterna att styra ditt resultat (exponeringen) med blixtarnas styrkeinställning.
Du kan gott stanna kvar på 1/60 sek, om du har stillastående motiv.
Kortar du ner till 1/250 borde det inte påverka resultatet, om kameran klarar det utan att du börjar få ett svart område i ena delen av bilden.
Sedan väljer du en bländare som ger dig det skärpedjup som önskas. (lämpligen från 5.6 till 11 eller 16 - högre siffra=större skärpedjup!)
Därefter skulle jag bara provskjuta med olika styrkor på blixtarna. Du har hela fem bländarsteg att variera inom med dessa D-Lite4. (Kolla resultat på histogrammet - om du är van - annars får du försöka att subjektivt utvärdera exponeringen.)
Du kan prova att dels köra båda blixtarna på samma styrka, dels variera det inbördes styrkeförhållandet, så att du kan modellera med skuggor och högdagrar(ljusa partier).
Prova oxo olika placeringar av blixtarna.
Du kan oxo variera belysningens styrka genom att flytta blixtarna längre bort, eller närmare motivet.
Jag tror även att du bör räkna med viss efterbearbetning i dator, för att få ut ett optimalt resultat.

Lycka till!
/prylnissen

P.S: (Heter kameran verkligen EOS100D, och inte EOS1000D?)

EDIT: Johan hann före, men vi försöker säga samma sak!
 
Hej Gunnar
Bra tips ! ska kolla upp om det finns någon fotoklubb i närheten.
Kanske du kan bli medlem i en fotoklubb där du bor (om det finns någon förstås) och få hjälp där. Det är alltid en fördel om någon kan hjälpa dig på plats. Jag hoppas att det ordnar sig.

/Gunnar
 
Du har en optimistisk far. :) Jag vill inte låta högfärdig eller nåt, men det räcker inte med bra utrustning för att ta bra bilder, utan det är i högsta grad personen bakom kameran som styr hur bra bilderna blir. Att ta bra bilder är inte nåt man lär sig i en handvändning utan det krävs erfarenhet och kunskap. Och när du väl lärt dig ta bra bilder är det ännu en hel del att lära sig om efterbearbetning för att få ut bästa möjliga bilder. Sen kommer det hela faderullan med färgprofiler för skärm och tryck, monitorkalibrering och annat skoj som är allt annat än lätt att sätta sig in i. Jag har sysslat med foto i snart ett år nu (dock inte studiofoto) och har ännu inte på långt när lärt mig allt detta, utan endast skrapat lite på ytan. Det är massor jag ännu borde lära mig och så borde jag skaffa en bra monitor också, gjord för fotoredigering. Annars har jag ju aldrig mer än en grov uppskattning på hur bilden egentligen ser ut....

Kortfattat känns det som du fått lite vatten över huvudet. Jag vill inte låta nedslående utan bara ge en liten inblick i vad som krävs av en fotograf. Med mycket övning och med hjälp av erfarna fotografer kan du säkert få ut helt godkända bilder inom en rätt snar framtid. Gå en kurs i både fotografering, ljussättning och efterbearbetning (t.ex. photoshop som alla verkar använda utom jag) också så kommer inlärningskurvan att peka mycket rakare uppåt än den annars skulle göra.

Önskar dig i varje fall lycka till! Om det här är nåt du verkligen vill göra kommer du att lära dig allt du behöver, men räkna med att det kommer att ta lite tid.
 
Stooop

flera canon hus börjar få ridå redan vid 1/200 även utan sändare har det hänt mig
(Ridån visar sig som en mörk kant i ena bilkanten )
så för att du inet ska få funderningar över nått du inet förstå vad som blir fel ,så föreslår jag en övre gräns på slutar tiden på 1/160 gå ej över den då kan du få fenomen du apsolut inte förstår

mvh björn
 
Finns det några grundinställningar för slutartid och bländare när man fotar i en stud

Finns det några grundinställningar för slutartid och bländare när man fotar i en studio ?
svar ja du kan för att enkelt få till det rätt

ställa in 1/125 välja f10 sedan ställa in blixten så att det blir rätt exponering genom att mäta den till f10 eller ta prov bilder tills du ligger rätt att jag sa just f10 beror på att då vet du att du har skärpa på hela modellen inte lyckas blura ut nånn kroppsdel med skärpedjupet

som det sagts det är inte så lättt detta jag har plåtat sedan 1980 och gör fel ibland än i dag
man lär med tiden att sedan va optimist är ett stort ++++ då han har lättare att bita ihop och göra om när det blir fel

du vet min mail nu vet var jag finns bara att fråga om du vill nått

till er som svarat dumt i detta forum kan jag bara säga det är sorgligt att ni ens svarar
räcker sig er kunskap så långt att ni endast kan såra som svar så var heldre tyst
 
bra jobbat

Det är blixtarna du behöver ändra styrka på, så ljuset blir anpassat till de kamerainställningar du vill ha.

eller så vänder man på det och säger tvärt om beroende på hur bilden ska se ut hihi men nu ska vi inet strula till det för henne

ville bara säga det att det rä kul att se en så duktig kille som dig skriva svar på en sån tråd .. verkligen seriöst många som kommit sig upp passar på att jävlas med sånan här stackare som är nybörjare
gud vet inte hur månag sånna dumma inlägg jag sett genom ären och blivit lika förbannad varje gång

verkligen seriöst av dig + poäng för det det gäller även er andra som svarat henen vettigt i denna tråden

pps vad fan är det med folk och dess avund som oftast ligger bakom dumma svar
 
pps vad fan är det med folk och dess avund som oftast ligger bakom dumma svar
Undrar om du tyckt samma sak om tråden hade handlat om någon som precis köpt en F1-bil och strax skulle köra en tävling. Trenden med folk som tar sig extremt mycket vatten över huvudet och sen vill ha allt förklarat för sig på nätet, är ganska märklig. Vad är det med folk?
 
Jag håller med Martin i detta. Visserligen försöker jag dra mitt strå till stacken med "enkla tips" där jag kan, men när det gäller närmast yrkesmässig fotografering av tämligen avancerad karaktär så måste det vara möjligt att säga något i stil med: "Stopp, börja om, du är fel på det, det finns ingen quick fix för det du vill göra och du får helt enkelt läsa på och öva dig".

Vi kan ju formulera om frågan så här, för tydlighetens skull: "Hej, jag är nybörjare och vet ingenting. Min pappa har köpt proffsiga kameragrejor till mig och vill att jag skall ta proffsiga bilder för hans företag. Nu begriper jag inte hur man skall göra och har aldrig gjort något liknande. Kan inte ni som redan kan, tala om för mig hur man skall göra så jag slipper lära mig och kan direkt" (det är elakt, men är det alldeles fel?)
 
Jag håller också med Martin och Anders.

Jag hyser största respekt för yrkeskunnandet som krävs av en proffsfotograf (jag hör inte till dem), och har insett att det verkligen inte är världens lättaste sak att få till bra bilder. Fotografyrket och fleråriga fototbildningar finns av en orsak. Att lyckas ta en bra bild med allt vad det innebär (inte bara tekniskt utan även kompositions- och uttrycksmässigt då det gäller modellfoto) är bara en sak som krävs i helheten. Som komplett nybörjare är det inte så lätt att inse detta.

Såg en gång en annons på blocket på en elgitarr och förstärkare. Motiveringen till varför han ville sälja utrustningen redan efter två dagar var att han märkt att det var svårare än han trodde att lära sig spela...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.