Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare med några frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Heinz_keller

Aktiv medlem
Hej på Er!
Detta är mitt första inlägg på denna sida.

Jag har precis köpt min första digitala systemkamera! En begagnad EOS 60D. Efter många timmar framför datorn och youtube så kom jag till slut fram till att jag skulle ha just en sådan modell. När jag började kolla på kameror så föll jag först för SONY a77 och alla dess finesser och fascinerades lite av den genomskinliga spegeln och den höga B/PS:n. Men jag störde mig lite på att sökaren var lite seg att slå på sig när man förde kameran mot ögat. Letade vidare och efter lite konsultation av min syster som har en 600d så började jag granska utbuden lite mera. Kom fram till att 700D nog skulle vara en lagom första modell, men ville gärna ha det lilla statusfönstret uppe på kameran plus att mina händer är av modellen; dasslock. Vilket förde mig till 60D!

Jag har nu bekantat mig med kameran under några dagar och hunnit klämma runt 250 bilder. Slutsatsen är att jag är jävligt nöjd! :) De flesta bilder har blivit med mitt 50mm objektiv (som jag önskar hade varit ett 40mm) och bilderna blir jäkligt tjusiga. Lite tråkigt att det blir så suddigt utåt kanterna med stora bländaröppningar bara. Och AF tycker jag inte riktigt beter sig så bra som jag hade önskat.

Jag har några frågor!

Vad är bokeh? Hörde det först på Youtube av nån asiatisk snubbe med skön stil som vandrar runt gatorna i hongkong och testar kameror. Har även läst det här på ett flertal ställen.

Vad är läge C på min inställningsratt?

Vad är "crop" och hur använder jag det på min kamera? Har sökt igenom handboken, men inte hittat vad jag söker. Google ger inte tillfredställande svar heller.

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor!

Mvh Erik
 
Vad är bokeh? Hörde det först på Youtube av nån asiatisk snubbe med skön stil som vandrar runt gatorna i hongkong och testar kameror. Har även läst det här på ett flertal ställen.

Ett annat namn på bakgrundsoskärpa, exempelvis när man använder en stor bländare (litet numeriskt värde) så man får motivet skarpt, men bakgrunden oskarp. Men inte bara oskärpan i sig, bokeh har också ett kvalitativt värde, dvs oskärpan kan upplevas mer eller mindre behaglig att titta på, vilket kan variera mellan olika objektiv. Det handlar bl.a. om hur de oskarpa mönstren ser ut, hur färgerna blir och så. Dyra objektiv som är skarpa och snabba, dvs har en stor största bländare, typ neråt 1,4 på ett 85 mm objektiv brukar ge ett väldigt kort skärpedjup med fin bokeh.

Vad är läge C på min inställningsratt?

Skulle tro att det är ett läge där du kan spara dina egna inställningar. Om du exempelvis har speciella inställningar för en särskilt motivtyp - natur, sport, eller liknande och genomgående kör med en speciell inställning för den motivtypen vad gäller färg, kontrast, mättnad, bildtyp etc kan du spara just den uppsättningen inställningar så den ligger där lätt åtkomlig. Många kameror har flera sådan lägen; C1, C2 etc

Vad är "crop" och hur använder jag det på min kamera? Har sökt igenom handboken, men inte hittat vad jag söker. Google ger inte tillfredställande svar heller.

Crop betyder beskära. När du beskär en bild, som man kan göra i datorn vid efterarbete (post processing, PP) tar man bort en del av bilden. Frågan är om man kan göra det i kameran, för mig handlar det om att beskära bilden till önskad storlek, ändra i kompositionen etc i just efterarbetet. Sen finns det "cropfaktor", som handlar om att ett objektiv med brännvidd exempelvis 50mm ger en bild på en kamera med APS-sensor som om det hade varit ett objektiv med (ungefär) 75 mm brännvidd. Beror på sensorns storlek, där man har som basjämförelse sk fullformat, dvs det gamla småbildsformatet 24x36mm (det finns en ganska aktuell tråd här på FS som diskuterar det).

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor!



Mvh Erik[/QUOTE]

Hoppas det kunde vara till någon hjälp.//GöranR
 
Vad är läge C på min inställningsratt?

Skulle tro att det är ett läge där du kan spara dina egna inställningar. Om du exempelvis har speciella inställningar för en särskilt motivtyp - natur, sport, eller liknande och genomgående kör med en speciell inställning för den motivtypen vad gäller färg, kontrast, mättnad, bildtyp etc kan du spara just den uppsättningen inställningar så den ligger där lätt åtkomlig. Många kameror har flera sådan lägen; C1, C2 etc


Kanon! Hittade inget angående detta i handboken heller. Har man ens nytta av detta? Inget motiv är ju det andra likt ändå?

Vad är "crop" och hur använder jag det på min kamera? Har sökt igenom handboken, men inte hittat vad jag söker. Google ger inte tillfredställande svar heller.

Crop betyder beskära. När du beskär en bild, som man kan göra i datorn vid efterarbete (post processing, PP) tar man bort en del av bilden. Frågan är om man kan göra det i kameran, för mig handlar det om att beskära bilden till önskad storlek, ändra i kompositionen etc i just efterarbetet. Sen finns det "cropfaktor", som handlar om att ett objektiv med brännvidd exempelvis 50mm ger en bild på en kamera med APS-sensor som om det hade varit ett objektiv med (ungefär) 75 mm brännvidd. Beror på sensorns storlek, där man har som basjämförelse sk fullformat, dvs det gamla småbildsformatet 24x36mm (det finns en ganska aktuell tråd här på FS som diskuterar det).


Jag är medveten om hur cropfunktionen fungerar i ett bildbehandlingsprogram, men det var just vad du skrev angående att brännvidden inte stämmer på annat än en fullformatskamera. Trodde att den faktorn var nåt man kunde ställa in i kameran, som någon slags digital zoom.

Jag ska nog titta på ett 40mm objektiv istället, det 50mm jag fick med när jag köpte kameran känns lite för zoomat ändå.

Tack för dina svar Göran!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.