Annons

Nybörjare Lomo

Produkter
(logga in för att koppla)
Har precis införskaffat en Lomokamera (LC-A), efter att ha sett vilka häftiga effekter man kan få fram. Tänkte höra om någon har några bra råd på val av film och andra framkallningsskep? Jag har hört att man kan framkalla filmerna med diaframkallning för att få fram roliga ljuseffekter på negativen, stämmer detta?
Kort sagt hur går man tillväga som nybörjare för att ta bilder med roliga effekter på? Jag vet att lomografi går ut på att inte krångla för mycket med inställningar och så, men några grundknep hur man går till väga måste väl finnas..?
 
Tänk inte så mycket på det. Inga knep.

Du tänker på att framkalla diafilm som negativ film, då får man rejäl kontrast och mycket färger, men det är inget jag rekommenderar att göra med en LC-A faktiskt.

Använd nån vanlig negativ film bara, Superia 400 blir säkert bra, billigt dessutom.

/Henri
 
paco skrev:
Undvik film som är långsammare än 400 om det inte är stark solljus.

Använd gärna film som är långsammare ifall du fotar utomhus. Lomons kortaste slutartid är nämligen 1/500 sekund och bländaren är alltid 2,8 i autoläge.

Fotar du inomhus eller tar natt/skymningsbilder så är 400 ett bra val, i det fall du inte använder blixt. Snabbare film än 400 går inte att använda.

Den effekt många tycker är speciella med Lomon är skakningsoskärpa. Det går att uppnå med vilken systemkamera som helst. Skakningsoskärpa beror på att kamera är i rörelse under själva exponeringen, det uppnår du med andra ord lättare med en långsam film.


I sökaren har du två lysdioder som varnar då det är för mörkt för att ta skarpa bilder på frihand. Lyser bägge dessa då du trycker ned avtryckaren halvvägs så kan du räkna med skakningsoskärpa.

En av de fina sakerna med Lomon är att den håller slutaren öppen ända tills den fått tillräckligt med ljus, vilken inte är så vanligt på kompaktkameror. Detta gör att du kan ta alldeles förträffliga nattbilder med Lomon ifall du kompletterar den med ett stativ.

Att den sedan tar väldigt skarpa bilder och går ner i backfickan på ett par jeans gör ju inte kameran sämre.

Så det är nog bättre att fixa effekterna i efterhand i tex. Image FX eller Photoshop.
 
Oj, men varför vill man ha bilder som ser ut så där?

Ja det är ingen vanlig film med rätt framkallning då bilderna blir sådär. Såvida inte effekterna lagts till i efterhand i ett bildbehandlingsprogram.

Lomografiska föreningen säljer också kameror med blixtar i olika färger och annat skumt, vilket också resulterar i skumma bilder. Dessa är oftast ganska plastiga leksakskameror, made in china?

Har du lagt ner lite mera pengar på kameran och fått en riktig Lomo LC-A, made in St Petersburg, Russia. Så vill du att bilderna ska bli bra och då är det bättre att köra med riktig film och fixa alla effekter i efterhand.
 
Parasiteofthistown skrev:
Kan man använda sig av diafilm också som man framkallar med vanlig filmframkallare? Jag har fattat som att det är så man gör för att få bilder med färger som den här:
http://www.lomoimagebank.com/new_db_img/50004036a.jpg

Har jag fattat rätt?


Stämmer! Kallas vänd-dia. En hel del lab går med på den processen men du kanske labbar själv?

Olika dia-filmer ger olika effekter har jag märkt. Fuji Velvia ger grönare bilder än tex Sensia osv... Roligt värre!

Grattis förresten till din första (?) Lomo. Jag garanterar att du är fast i lomografins magi :)

Mvh

Matte (www.lomograf.se)
 
emo skrev:
Stämmer! Kallas vänd-dia. En hel del lab går med på den processen men du kanske labbar själv?

Olika dia-filmer ger olika effekter har jag märkt. Fuji Velvia ger grönare bilder än tex Sensia osv... Roligt värre!

Grattis förresten till din första (?) Lomo. Jag garanterar att du är fast i lomografins magi :)

Mvh

Matte (www.lomograf.se)


Jo tanken jag hade med att skaffa en LC-A var att leka lite med färger och olika inställningar. Första filmen som jag kör på nu är en vanlig 200 ASA film. Men då ska jag ta och köpa diafilm tills nästa gång. Har hittat ett fotoloab som är villiga att framkalla på det sättet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.