Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare funderar på att framkalla hemma

Produkter
(logga in för att koppla)

Banjon

Ny medlem
Hej, har efter lite fotografering med analog systemkamera och ganska bra resultat (om man får skryta?) kommit på att jag skulle vilja testa att framkalla själv. Har källare med flera rum så mörkläggning är ju inga direkta problem!

Blev erbjuden ett kit med förstoringsapparat (färg), framkallnings-, fix- och sköljkar, mörkrumslampa, framkallningsdosa, tidur och lite till. för runt 600 kr. Är det prisvärt? Jag vet ju som sagt inget....

Vad är svårigheterna att framkalla färgnegativ och förstora dem jämfört med svartvit? Om jag förstått rätt, stämmer det att jag bara behöver lägga till detta till ovanstående utrustning för att klara mig? Läst till mig lite via guiden på Photax.

Termometer (50-lapp?)
Fix, Stoppbad, Framkallare (300 kr?)
Klädnypor (Finns?)
Vatten (Finns?)
Pappersframkallare (Är det samma som "framkallare"?)"
Pincetter (En tjuga?)
Fotopapper (Dyrt som poker?)

Något jag har missat? Det känns väldigt dyrt när man läser runt på exempelvis Photax. Fotografering är kanske en dyr hobby. Men ett 1-literskit för färgramkallning kostar 295 kr, sen fotopapper på det....Är väl bara det som är förbrukningsvaror förutom filmen?
Var hittar man billigt fotopapper att förstora? 425 kr för en 50-förpackning 24x30 är väl inte direkt billigt? Finns det inte 10x15 fotopapper för färg?

Kan man framkalla svartvitt med en förstoringsapparat för färg och komma billigare undan?
Ge mig lite tips och råd!

Ja det vart många frågor, men men!
 
600 kr, dyrt? Beror på vilken apparat du köper.

Framkalla färgfilm själv? Förmodligen billigare att lämna in.

Koipiera färg själv? Tar längre tid. Är väl dyrt och lite mera omständigt. Endast plastpapper i färg att välja på.

Framkalla svartvit film själv. Billigt och relativt enkelt med lite rutin.

Kopiera svartvitt själv? Billigare (i vart fall inte dyrare) än att göra pappersbilder i motsvarande kvalité från digitala filer. Utskriftspapper i fiber är i regel dyrare än traditionellt gelatinsilverpapper i fiber. Det går att kopiera svartvitt i apparat med färghuvud. En del föredrar det då dammkorn och ev repor i negativen inte syns lika tydligt. Men gillar man skarpt och mera markerat korn är kondensorapparat bättre. Kondensorapparat ger också lite högre kontrast än färgdito med samma negativ och samma filtrering/kontrastgrad av papper.
 
Köpa begagnat, men inte enkla nybörjarapparater. Bättre proffsutrustningar där man kan göra stora kopior utan krångel, och med bra förstoringsoptik får du för en spottstyver idag.
 
Ja många frågor.
Håller med Nils, det finns bra apparater för en spottstyver. köp ingen skit du blir bara irriterad.

När det gäller appparaten så bör den första frågan vara hur stora negativ vill du kunna kopiera. Det ÄR SKILLNAD på 135-film & 120-filmformat.

Själv satte jag gränsen 6x7 och började leta därefter.

Nästa fråga: hur stora kopior vill du kunna göra.
Mitt favoritformat är 30x40/40x50 en & annan 24x30 blir det.

Vid stora kopior så är det bra om apparaten har väggfäste så att inte stolpen är i vägen för maskramen.

Mindre är inte intressant för mig när jag tävlar eller gör "bra" kopior.
Det här bestämmer sedan mått på kar, torkplats.

En riktig skölj är en höjdare & sparar både vatten och plats.

En bra maskram är inte så lätt att få tag i begagnade men de finns. Jag har en RRB 4 linjalers och den är kanon. Tyvärr tror jag inte att de tillverkas längre och de var säkert svindyra.

Tidur, digitalt. Jag har aldrig använt ett analogt som jag tycker om. Jag räknar hellre själv än använder analogt.

Färgframkallning, det är nog tyvärr billigare att lämna ifrån sig. Petigt med temperaturerna också.
Färgkopiering, vet jag inte.

Termometer, räcker nog inte med 50kr men troligtvis 100.
Klocka- duger med vilken gammal köksklocka som helst med sekundvisare. Men när man släcker ljuset och kopierar så är det trevligt med ett ur med självlysande siffror.

Pappersframkallare - ta nåt.
Fix - ta nåt
Stoppbad - Kodak med färgindikator. Man droppar i några droppar i en liter och när det byter färg så byter man ut det.
Filmframkallare - prova klassikern D76
Pincetter kan du enkelt hitta begagnade i metall.

Fotopapper (Dyrt som poker?) - Eftersom att när jag läser om poker så tjänar man pengar så jag kan inte sätta det i några referensramar.
Föreslår Ilfords Multigrade IV RC som ett första papper.

10x15 färg - det är inte lönt. Du kan inte köpa pappret för samma pris som du kan få det fix & färdigt i din egen brevlåda.

Ja en apparat med färghuvud funkar till både färg & svartvitt.
Fast jag håller med Nils, om jag hade köpt en apparat i dag så hade jag bara letat efter en kondensorapparat.
 
Tack kunniga folk. Det verkar vara en Opemus 5, från tjeckien. Bra eller riktigt anus?

Vad kostar en bättre apparat idag och vilka modeller ska man leta efter? Så det får ju bli svartvit framkallning då eftersom färg är dyrare än (valfritt spel), ska jag leta annan och hur mycket mer får man ge? Är ju mest för att det verkar kul,men resultaten får ju gärna bli hyfsade också. :)

Dessutom är jag fattig som en lus så en 1500 kr åt det hållet vill man ju komma undan med, för lite?. Jag är usel i poker så kan tyvärr inte sysselsätta mig med sådana nöjen heller.
 
Tack kunniga folk. Det verkar vara en Opemus 5, från tjeckien. Bra eller riktigt anus?
Det som betyder något är förstoringsobjektivet. Det "Belar" eller "Meopar" som ofta följt med opemus är väl inte riktigt bäst.

Försök hitta beg Schneider (Componon eller nyare Componar), Nikkor eller (vissa) Rodenstock.

50mm för 35mm neg, 80mm för mellanformat.

Har själv kört med en äldre Opemus. Den var rätt bra på att ge jämn belystning. Så småningom gick fjädrarna som hindrade lamphuvudet att glida neråt sönder. Men det var efter mycket lång och intensiv användning.
 
Tack kunniga folk. Det verkar vara en Opemus 5, från tjeckien. Bra eller riktigt anus?

Jag använder mig av en Opemus 5 och är nöjd med apparaten. Den är stabil och lätt att använda, så har du möjlighet att köpa den samt diverse tillbehör för 600 tycker jag att du ska slå till, det verkar som ett bra pris.
 
Grattis Banjon! Det finns massor av bra apparater på säljsiter ja hela utrustningar som du kan köpa för några hundralappar och Meopta är hyggliga apparater.
Börja med svartvitt, färg är betydligt mer omständigt, frågan är om du kommer dit, jag har inte gjort det. Men det är fantastiskt att se sina bilder "växa" fram i 24x30 eller 50x60 format. Så snart du börjat, ser du svagheterna i den utrustning du har och "materialsporten" tar sin början, objektivet som du tycker "det duger åt mig" när du köpte det, duger inte längre du vill mer, och börjar jaga El-Nikkor, Focotar, Componon eller Rodenstock objektiv. Filmplanhållningen duger inte heller, jag limmade anti-newtonglas på negativhållaren i min Opemus, tills jag fick råd att köpa en Leitz Valoy för 3000.- (1964), som var ett par månadslöner. Idag får du en för mindre än en tusenlapp och det i dagens penningvärde.

Det finns massor av böcker om mörkrumsteknik, det kan man ju läsa om man vill minimera "erfarenhet", det är ju så att erfarenhet får man genom att göra misstag, istället utnyttja möjligheten att använda andras misstag/erfarenhet.

Lycka till!

Bo Hansson
 
JAg kom på attt jag nog har ett 50mm Nikkor.
Vill du ha det så ge ett bud. Men köp det inte om du inte vet exakt att det är det du vill ha, så det passar apparat osv.
 
Erik. Jag befarar att objektivplattan i Opemus har mindre håldiameter är 39 mm som gäller för merparten av förstoringsobjektiv, så kolla för säkerhets skull.
Sen kom jag på att detta med att välja apparat och filmformat är viktigt. Att köra småbild i en 6x9 apparat är bökigt. Avser du använda småbild, skaffa en bra apparat för småbild, kör du både mellanformat och småbild, skaffa två apparater en för respektive format.
Satsa på kvalitet, det är roligare med bra utrustning och resultat än motsatsen.
 
Varför skulle det vara bökigt med en enda förstoringsapparat för alla negativstorlekar man ämnar använda? Har själv en apparat som klarar alla format upp till 13x18cm och det är inte alls bökigt att kopiera 24x36 i den. Har man bara allt som behövs vad gäller negativmasker och förstoringsoptik/försänkta plattor (ev olika kondensatorer om man inte kör diffusljus), så är det inga problem. Snarare är det väl mera bökigt och skrymmande att ha en apparat för varje format.
 
Det är förövrigt lite utav en myt att färgnegativ skulle vara svåra att framkalla. Den enda skillnaden mot det vanliga svartvita arbetet är att temperaturen behöver vara högre och lite mer exakt - 30/38 istället för 20. Med ett varmvattenbad och ett element är detta dock inte svårt. Dessutom behöver man bara hålla temperaturen exakt med det första badet, och det ska hålla sig i 3-5 minuter beroende på framkallningstemperatur. När jag framkallar svartvitt ska man hålla temperaturen i 14 minuter, det är nästan bökigare.

Det är billigare att göra färgen själv - för 259 kr på Photax kan man köpa Tetenals C-41-kemi (1 l), det ska uppskattningsvis räcka till 12-14 rullar film. Beroende på hur petig man är med hållbarhet, förvaring och så kan man nog framkalla ännu mer. Blandar man upp kemin i olika omgångar kommer man dessutom nog undan med ännu fler filmer. Jag framkallade idag med kemi som blandades upp i februari, och även om blekfixen börjar bli lite slö så kan man alltid fixera en gång till om man vill vara säker. Färgerna ser ut som det ska i scannern.

Jag tror att blandljus orsakar mer problem för filmen än halvgammal kemi eller en framkallarvätska som är en grad fel. Och vill man inte köpa finfilm från Photax har Claes Olsson billig och trevlig film på hyllan, 3 rullar 135-24 för ~70 kr.
 
Graal. Jo jag tänkte inte på det utan såg framför mig en lite enklare apparat Meopta 6X6 eller liknade. i de prislägen som är aktuella för nya mörkrumsabetare, Själv har jag bara använt småbildsformat med Valoy och Focomat, jag har kanske för lite erfarenhet från proffssidan.

Monotux. Det är intressant och lite utmanande. Jag framkallade diafilm för en herrans massa år sedan med hyggligt resultat, men vill nog inte rekommendera nybörjare att ta det som första steg i mörkrummet. Men när man kommer hem från en semester med en massa filmrullar kan det vara frestande att köpa hem en sats och "bredda erfarenheterna". Det är ju av misstagen man får erfarenhet, som gör att man kan undvika misstag. Märkligt att andras misstag aldrig bidrar till egen erfarenhet ;o)!
 
Jag satte foten i mörkrummet för första gången i november förra året. Är lite för ung för att ha varit med på filmtiden själv. Men om jag kan lära mig C-41 efter 10-15 framkallade rullar (totalt, då med färgrullarna inräknat) lär jag inte vara den enda i detta land kapabel att lära sig C-41 :)

Ärligt talat så tycker jag att scanningen är jobbigare än själva framkallandet. Det tar dessutom längre tid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.