Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjar fragor om objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanko

Aktiv medlem
Hej pa er,

jag har ett par verkliga nybörjar fragor som jag behöver svar pa och det är:

1. Canons objektiv har "ultraljuds motor" för att fokusera, men om jag köper ett Sigma objektiv hur fokuseras det da?

2. Innan jag köpte min EOS 350D (igar) sa hade jag en kodak dx6490 som enligt tillverkarens uppgift hade 10x optisk zoom. och det funkade rätt bra i ett kompakt system. Vilken sorts objektiv behöver jag för att fa samma sorts förstoring?

3. Finns det objektiv som kan göra extrem vidvinkel och samtidigt kan "telezooma" samt göra makro foton av insekter?

4. jag gjorde nagra testfoton med en slutartid pa 4000/1 och det funkade riktigt bra, men kan man ända lyckas göra "suddiga" foton om man kör pa sa snabb slutartid?


5. Skulle gärna vilja ha lite rekommendationer pa bra fotografi böcker för nybörjare där tekniker osv gas igenom. Gärna pa Svenska

Och slutligen vill jag säga att jag bor i Tyskland och här är objektiven lite billigare, men min max gräns för objektiv nu till början blir runt 400euro.

Tacksam för svar, och ja, jag har använt "sök" funktionen :)
 
2. Saxat från cyberphoto: Objektiv 6,3-63,2mm vilket motsvarar 38-380mm på en 35mm kamera.
Detta gäller din gammla kamera.
 
Hanko skrev:
Hej pa er,

jag har ett par verkliga nybörjar fragor som jag behöver svar pa och det är:
Tacksam för svar, och ja, jag har använt "sök" funktionen :)

1. Canons objektiv har "ultraljuds motor" för att fokusera, men om jag köper ett Sigma objektiv hur fokuseras det da?
- Det finns ett stort antal objektiv från Canon som inte har tysta fokusmotorer (ultraljud). Sigma har motsvarande upplägg. Hos Sigma heter ultraljudsmotorerna HSM och finns företrädesvis i EX-serien. Även Sigmas objektiv har förmågan att fokusera.


2. Innan jag köpte min EOS 350D (igar) sa hade jag en kodak dx6490 som enligt tillverkarens uppgift hade 10x optisk zoom. och det funkade rätt bra i ett kompakt system. Vilken sorts objektiv behöver jag för att fa samma sorts förstoring?
- Ett objektiv som ger dig 10x förstoring. t ex 50-500 mm, 10-100 mm, 100-1000 mm eller 28-280 mm. Gångers zoom är i mitt tycke ett mått som imponerar mer i marknadsföringen än vad det ger svar på.


3. Finns det objektiv som kan göra extrem vidvinkel och samtidigt kan "telezooma" samt göra makro foton av insekter?
- Det kan tänkas finnas sådana, men det är i såfall en kompromiss som inte gör kamerans kapacitet rättvisa. Fördelen med en systemkamera är att den är ett komponent i ett system och kan montera rätt tillbehör för uppgiften, t ex byta optik.


4. jag gjorde nagra testfoton med en slutartid pa 4000/1 och det funkade riktigt bra, men kan man ända lyckas göra "suddiga" foton om man kör pa sa snabb slutartid?
- Ja om du skakakar duktigt, eller fototografera något som rör sig fort och har ett teleobjektiv. Kan tänka mig att en gevärskula blir oskarp.


5. Skulle gärna vilja ha lite rekommendationer pa bra fotografi böcker för nybörjare där tekniker osv gas igenom. Gärna pa Svenska
- Det finns en serie med fotografiböcker som används i kursform från förlaget Spectra skrivna av bl a Per Lundqvist och Ulf Sjöstedt som beskriver hur fotografering fungerar. Det finns även böcker av karaktåären Stora fotografiboken (oftast engelska eller amerikanska böcker som översatts), som visar bilder och hur kameran har varit inställd. Här på Fotosidan finns det artiklar som beskriver olika delar i fotograferingen.

Och slutligen vill jag säga att jag bor i Tyskland och här är objektiven lite billigare, men min max gräns för objektiv nu till början blir runt 400euro.

Lycka till med din nya kamera.
 
4. Menar du rörelse oskärpa eller?
Du har nog ganska kort skärpdjup så det blir svårt att ställa skärpan. Har du något bild exempel?
 
5. Några konkreta förslag på fotoböcker är:

Fånga bilden, Göran Segeholm
FOTO komposition, Ulf Sjöstedt

Samt övriga i Spektras serie av Ulf Sjöstedt, som förvisso kan vara svår att köpa, men återfinns troligtvis på något bibliotek.

/Johnny
 
Danne_Umeå skrev:
4. Menar du rörelse oskärpa eller?
Du har nog ganska kort skärpdjup så det blir svårt att ställa skärpan. Har du något bild exempel?

ja rörelse oskärpa, men det blev ingen och det gjorde mig glad. :)

tack för alla bra svaren, nagon kanske borde klistra en FAQ sa alla vi newbies kan läsa den enkelt innan vi börjar med vara fragor.
 
Danne_Umeå skrev:
2. Saxat från cyberphoto: Objektiv 6,3-63,2mm vilket motsvarar 38-380mm på en 35mm kamera.
Detta gäller din gammla kamera.

Man kanske ska tillägga att 350D har en cropfaktor på 1.6 åxå. Så ett objektiv på 24-238mm är vad som skulle behövas för att få samma utsnitt.
Den närmaste matchningen är kanske, det du förslår, en 18-200 eller något sånt.
 
Ett tips kan ju vara att du kör med dit 18-55 som vidvinkel till att börja med, den ger ju en hyffsad vidvinkel tycker jag iallafall. Sen kan du ju komplettera med en sigma 70-300 apo glugg som zoom och macro. Jag har inte en sigma själv men kommer inom den närmsta tiden att införskaffa ett. Sigman ligger på runt 2500:- här i sverige och letar du på ebay kan man hitta dem för ca 1600-1800 inklusive frakt (nya).
 
Glawe skrev:
Ett tips kan ju vara att du kör med dit 18-55 som vidvinkel till att börja med, den ger ju en hyffsad vidvinkel tycker jag iallafall. Sen kan du ju komplettera med en sigma 70-300 apo glugg som zoom och macro. Jag har inte en sigma själv men kommer inom den närmsta tiden att införskaffa ett. Sigman ligger på runt 2500:- här i sverige och letar du på ebay kan man hitta dem för ca 1600-1800 inklusive frakt (nya).

Hitta den här nu precis här brevid vart jag arbetar:

Sigma AF 70-300mm/4-5,6 APO 226.00Euro

Far man fraga vad APO betyder? den här delen verkar täcka en del av mina behov och ligger ekonomiskt väldigt bra till.
 
APO står för Apokromotisk, vilket innebär att det sitter apokromatiska linselement i det för att minska kromatisk aberration.

Det finns åxå en APO-version och en APO II-version av det objektivet där det sistnämnda är ganska mycket förbättrat (säger de jag har inte sett bilder från APO-versionen). APO-versionen är väl utfasad nu, men kan finnas kvar på sina ställen så det kan vara bra att kolla. Svjv har APO-versionen en gul/guld-färgad ring och APO II en röd. (Om jag inte blandar ihop det.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.