Annons

Nybörjafråga: byta objektiv när det är kallt

Produkter
(logga in för att koppla)

DrSadako

Aktiv medlem
Jag undrar hur ni andra gör när det är kallt ute och byta objektiv. Jag är lite nojig med att "dela på kameran" när det är kallt ute. Vad är att rekommendera? Gå in i bilen och tina upp kameran eller byta ute i den kalla luften? Min huvudsakliga oro är att få vatten/is på sensorn vid bytet.

Jag undrar hur ni andra gör när det är kallt ute och byta objektiv. Jag är lite nojig med att "dela på kameran" när det är kallt ute. Vad är att rekommendera? Gå in i bilen och tina upp kameran eller byta ute i den kalla luften? Min huvudsakliga oro är att få vatten/is på sensorn vid bytet.[/QUOTE

Så länge kameran aklimatisert sig till kall-luften är det inga problem. Värre att gå in och göra det då du kan ha risk för kondensation innom den första halvtimmen sedan du kommer in.

Grundregeln att varm kamera när det är kallt ute är inga problem men kall kamera som kommer in i värmen får man ta det försiktigt med.

Vad är att rekommendera? Gå in i bilen och tina upp kameran eller byta ute i den kalla luften? Min huvudsakliga oro är att få vatten/is på sensorn vid bytet.
Kall luft är extremt torr och lär inte ge några problem. I bilen däremot är luften varm och fuktig, vilket riskerar att ge imma (som kan frysa till frost om det är riktigt kallt) på t ex en kall spegel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar