Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nya Velvia till skidor/snowboard
- Trådstartare Forslund
- Start datum
Proboarder
Aktiv medlem
Skulle nog inte rekommendera Provia 400 för snowboardbilder, har testat, o blev väldigt besviken på kornet.
Proboarder
Aktiv medlem
Kör alltid Provia F när jag fotar snowboard
Proboarder
Aktiv medlem
Forslund skrev:
100F och 400F är det jag undrar om för att förtydliga
ja glömde säga, jag fotar alltid med 100F
testade 400f engång o blev besviken.
Daniel_j
Medlem
Jag har testat velvia 100F och tycker det blir rätt så bra. Snön har ibland att bli aningens gul speciellt om bilderna blir lite underexponerade men det är inte speciellt mycke mer än Velvia 50 tycker jag. Gillar nästan Velvia 100F mer än Provia 100F fast det är nog mest en känsla jag har.
Tycker Provia 400F är helt Ok om ljuset kräver den filmen men jag skulle aldrig använda den om solen skiner. Jag tror det är onödigt att köpa ett tiopack av den.
/Daniel
Tycker Provia 400F är helt Ok om ljuset kräver den filmen men jag skulle aldrig använda den om solen skiner. Jag tror det är onödigt att köpa ett tiopack av den.
/Daniel
slideshowbob
Aktiv medlem
400f
Provia 400f ar en bra film med relativt litet
korn.
Jag har inte pressat den sjalv, men den ska
tydligen funka bra till det ocksa.
Provia 400f ar en bra film med relativt litet
korn.
Jag har inte pressat den sjalv, men den ska
tydligen funka bra till det ocksa.
bengt luthman
Aktiv medlem
när jag har fotat skidåkning har jag aldrig behövt gå över 200. o jag har aldrig fått problem med att filmen inte är snabb nog. fast de beror ju helt på om man vill ha kvällsåkning lr om man bara kör på dagar med solsken...
Tonyeagle
Aktiv medlem
Prova Provia
Ska du ha lite mer ljuskänslighet än Velvia 100 så rekomenderar jag dig att testa provia 100 pressad till 200. Blir kanon. Har även testat Velvia 100 men tycker den sotar igen skuggorna för mycket. Det bli klart bättre med Provia 100 pressad jämfört med provia 400. Om ljuset räcker tycker jag att det inte finns något alternativ som duger. Jag kan inte se någon nämnvärd kontrastskillnad eller kornskillnad mellan Velvia 100 och Provia 100@200, däremot är väl färgmättnaden lite högre i V100.
Ska du ha lite mer ljuskänslighet än Velvia 100 så rekomenderar jag dig att testa provia 100 pressad till 200. Blir kanon. Har även testat Velvia 100 men tycker den sotar igen skuggorna för mycket. Det bli klart bättre med Provia 100 pressad jämfört med provia 400. Om ljuset räcker tycker jag att det inte finns något alternativ som duger. Jag kan inte se någon nämnvärd kontrastskillnad eller kornskillnad mellan Velvia 100 och Provia 100@200, däremot är väl färgmättnaden lite högre i V100.
Forslund
Aktiv medlem
Re: Prova Provia
Tack för svaret! Hur gör man när man framkallar den om man pressat till 200? Kör framk påsar från fuji och till dem fanns det inga klistermärken att köpa för pressning
Tonyeagle skrev:
Tack för svaret! Hur gör man när man framkallar den om man pressat till 200? Kör framk påsar från fuji och till dem fanns det inga klistermärken att köpa för pressning
Tonyeagle
Aktiv medlem
Ring och kolla!
Ring och kolla med fujilab i Ånge. Jag kör med Scandinavian photo som har pressningsklistermärken för 20 spänn. Du hittar garanterat ingen billigare och bättre 200-film än Provia 100 F (eller Sensia 100 om du vill komma billigare undan med bibehållen toppkvalitet).
Ring och kolla med fujilab i Ånge. Jag kör med Scandinavian photo som har pressningsklistermärken för 20 spänn. Du hittar garanterat ingen billigare och bättre 200-film än Provia 100 F (eller Sensia 100 om du vill komma billigare undan med bibehållen toppkvalitet).