Jag är en varm anhängare av standardiserade testmetoder, de kan ofta ge bra grund för att jämföra olika produkter. Men just CIPA:s batteritest ... Nej, det är jag mycket skeptisk till.
Jag testkör ju rätt mycket olika kameror, och jag tror jag har ett hyfsat konsekvent sätt att använda dem - "Martins användningscykel" om man så vill
Problemet är bara resultatet för det mesta inte ens kommer i närheten av CIPA:s siffror. För det mesta alltså, för med ojämna mellanrum stämmer de plötsligt jättebra. Och när det skiljer, så skiljer det väldigt olika mycket. Ibland får jag dubbelt så många bilder som CIPA, ibland fem gånger fler, ibland tio gånger fler ... Det kan mycket väl hända att jag är en väldigt konstig kameraanvändare, men jag tror faktiskt inte det. Jag tror snarare att det är något rätt konstigt med CIPA:s modell. Saken är att jag ibland har jämfört mina testresultat med dem från andra testare och visst får vi en blandning av överensstämmande och ibland lite olika resultat vi också. Men då skiljer det sig i storlekordningen 10-30 % mellan våra resultat, inte två, fem eller tio gånger olika som när man jämför med CIPA:s siffror.
Det enda mönster jag har sett är att CIPA-siffrorna av något skäl verkar bli mer fel ju snabbare en kamera är (i första hand snabb serietagning).