Ursäkta detta lite långa inlägg, men vad jag har läst mig till så har ju Z6/7 fått kritik för att inte vara så vass på följande mål med annat än enpunktsfokusering och framför allt när det blir lite mörkt och det skulle vara väldigt intressant om någon eller några som har någon av kamerorna, kunde kolla hur bländaren uppför sig när man använder enpunkktsfokus vid AF-C med funktionen anpassad inställning "d8" Av respektive På.
Jag fotar en del i min lilla hobbystudio och då vill jag gärna blända ner ordentligt (oftast minst bländare 11) för att få rejält skärpedjup och med den Sony A7rIII jag har idag, med motsvarande funktion avstängd så väljer kameran att nästan omedelbart efter man har aktiverat AF, blända ner till bländare 8, vilket gör att AF blir väldigt osäker och tappar mer eller mindre hela tiden fokus. Z6/7 ska ju då i stället nöja sig med att blända ner till bländare 5,6 om jag förstått det hela rätt.
Frågan är då om detta gäller i båda fallen med "d8" av eller på, eller om det som i min drömvärld kunde vara så att kameran fokuserar med fullt öppen bländare ända tills bilden tas, då den bländar ner.
För att testa detta använd ett så ljusstarkt objektiv som möjligt (gärna 2,8 eller ljusstarkare), ställ in kameran på AF-C och enbildstagning. Blända ner objektivet till minst bländare 11. Vänd kameran uppåt mot en taklampa eller dylikt så man ser hur bländaren beter sig när man fokuserar. Aktivera AF och notera hur bländaren uppför sig. Är den fullt öppen hela tiden när AF jobbar ända fram till man tar en bild, eller bländar kameran ner direkt när AF aktiveras?
Det här är ett otyg hos min Sonykamera och väldigt frustrerande när man som jag kommer från att ha använd DSLR i många år, vilka alltid fokuserar på största bländare innan bilden tas. Jag hade tidigare en D810 och den var helt överlägsen den Sony jag har idag när det gällde att sätta fokus under dessa förhållanden och jag är ganska säker på att den Nikon D100 som jag började med för en massa år sedan är bättre än A7rIII i detta fall.