Per Hesselgren
Aktiv medlem
Vad har dom för objektiv på EOS R den bilden är förstorad mot dom andra bilderna med text.
Markören i visar objektivdata. EOS R har fler MP än 24.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad har dom för objektiv på EOS R den bilden är förstorad mot dom andra bilderna med text.
Varför är bilderna olika stora?
menar du mellan Z7 och Z6? Borde vara pga upplösningen är större med Z7 Och jag antar att DPREW inte skalar ner dom.
menar du mellan Z7 och Z6? Borde vara pga upplösningen är större med Z7 Och jag antar att DPREW inte skalar ner dom.
Markören i visar objektivdata. EOS R har fler MP än 24.
DR mellan Z6, Z7 och R.
Källa: Photostophotons.net
/stefan
DR mellan Z6, Z7 och R.
/stefan
För den som är intresserad av att utnyttja kameran till max ska man alltså titta på värdet längs bort till vänster.
strange om man ser på dprew testbilder ser z6 klart bättre ut en Z7.
DR mellan Z6, Z7 och R.
/stefan
DR är som de flesta vet bäst vid basiso.
Jag brukar titta på graferna för att se vilken kamera som presterar bäst vid de ISO man föredrar använda. Mitt bildbibliotek står basiso endast för 1/4 av alla bilder.
Jag håller med dig.
"It seems that Nikon Z6 is much better than Nikon Z7, Nikon D850 and Nikon D750 in both dynamic range. So, which one do you prefer?"
- Nikonrumours (refererar till photonstophotos)
/Stefan
DR mellan Z6, Z7 och R.
/stefan
I praktiken helt betydelselöst.
I praktiken helt betydelselöst.
Har varit det länge för de flesta kameror. Även med de klart sämre DR. Alla tester visar att det nästintill alltid är bättre att fota vid "rätt" ISO än att hålla på att pusha skuggorna.
Och de som vet sin utrustnings begränsningar brukar kompensera mha olika tekniker.
Även de med superba DR kör med lagerhantering, blixtar odyl när kvalitet är av högsta prio.
Det är heller inte många av den totala mängden fotografer som ens är i närheten av att nyttja dagens kamerors maximala kapacitet.
/Stefan
Det är förstås de som har kameror med superba DR och har insikt nog att fota med basiso som kan redigera sina bilder med "lager" (jag antar att du med lager menar olika efterbehandlingsexponeringar och kurvor) för att jämna ut ljus och redigera kreativt.
(Det är väl samma sak som att pusha skuggorna som du motsägelsefullt säger att man inte ska göra)
Varför fotar du inte på basiso när du är så intresserad av DR?
Finns massa sätt att göra det på. Ditt exempel är typisk sån som endast förlitar sig på DR och nöjer sig med det kvalité som blir därefter. Ibland är denna teknik det enda som fungerar.
Andra sätt är att använda olika bilder som är ljussatta olika, en annan teknik är bracketing, en annan är stackningen. Finns så många olika sätt som du märker.
Det är knappast endast vid basiso man är intresserad av DR.
Alla motiv går inte så bra att fota vid basiso eller ens i närheten av detta.
/Stefan
Du har glömt att du pratar med bracketingkungen, få tar så många bilder på två exponeringar som jag gör. Det är en teknik som funkar oavsett hur bra eller dåligt DR man har på kameran. Det är en teknik du kan använda OCKSÅ, inte ISTÄLLET för.
Du missar min poäng helt. Självfallet vill man ha så bra DR som möjligt på alla ISO man använder. Men om du jagar ett halvt stegs DR genom jämförelser av olika kurvor och sen ställer in kameran på autoiso så att du får ett steg eller två högre ISO än nödvändigt...det är inte så bra, eller hur? ;-)