jonasfj
Avslutat medlemskap
En grymt överprissatt kamera för över 40.000 som inte är specificerad att klara minusgrader! Även om den gör det anges inte detta, märkligt, och kan bli en tvist vid ett garantiärende. 24-70 zoomen måste alltid startas i 24 läget om jag tolkat det rätt. Cirka 300 bilder kan tas på en laddning. (I praktiken blir det betydligt mindre).
En "adapter" som är som en ful ankunge och buktar där man placerar händerna - det suger ergonomiskt sett. Hur håller Nikons utvecklare sin kameror i händerna? Hela idén går ju bort med en modern, smidig och smäcker kamera med denna fula adapter, ännu en pryl att hålla reda på. Vikten är bra och där har Nikon lyckats. Ett mycket begränsat objektivprogram än så länge.
Kameran ser bra ut och är mycket lik Olympus och har även en del influenser från Sony. Men drygt 40.000 för ett småbildskamerahus som relativt snabbt blir omodernt...
Jag har en kompis som akte med en grupp till Mongoliet. Dar var det -60C. Canon och Nikon fungerade. Inga andra kameror fungerade. Oroa dig inte for nagra minusgrader.
24-70 zoomen kan vridas till och lasas ett lage dar objektivet skjuts ihop till minimal langd. Vad jag forstar kan du satta pa kameran i vilket lage du vill.
300 bilder ar enligt CIPA-standarden och i praktiken far du antagligen beydligt fler bilder, inte farre. Anledningen till det ar att testcykeln (till skillnad fran bilar) ar mer kravande an hur de flesta fotograferar. T.ex. tas 50% av bilderna med blixt. Objektivet zoomas in och ut och skarmen ar pa 30s mellan varje bild.
Jag gillar inte heller objektivfastet pa adaptern.
Z6 kostar 21.990 jamfort med 23.985 for Sony A7iii. Z7 kostar 39.990 jamfort med 34.990 for Sony A7Riii. Det verkar som om Nikon ligger mycket nara priset for jamforbara konkurrenter.
Objektivprogrammet ar begransat, men jag blev glatt overraskad av deras plan for 2019 och 2020. De kommer snabbt ut med ultravidvinkel, och 24-70 och 70-200 med f/2.8. Det jag saknar ar en 85 eller 105 f/1.4 och en 135/2.