Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Regionsindelning är på deras kameror är något Nikon själva har valt att bedriva och kan också välja att avstå från. De lasermärker dem till och med med US för att särskilja dem men ger givetvis garantiservice på en europeisk kamera om du är där som europé men inte om du är amerikan.

Hur som helst så har det gnällts länge på amerikanska forum att det inte går att få tag i en D850 och när de dyker upp är de borta på sekunder.
Samtidigt finns de i lager i svenska och europeiska butiker.
Sensorproblem som grundorsak - regionindelning som förstärkare?

Jag hoppas att Nikon lyckas leverera tillräckligt med Z-hus utan regionsmärkning och uppdelning men det är nog osannolikt.

Dubbla leverantörer på sensorer till en och samma kameramodell är jag tveksam till om det skulle fungera ens om de ville. För stor risk till avvikelser dem mellan.

Det är inte Nikon som har hittat på att det finns gränser för handel. Om du säljer en produkt i Nordamerika gäller andra regler än t.ex. EU. Därför håller Nikon och alla tillverkare av konsumentprodukter koll på var en vara har sålts.

Jag har aldrig sett några uppgifter att det har funnits problem med tilldelning av D850 mellan olika regioner.

Det enda jag hört är att att Nikon inte kunde tillverka lika många kameror som efterfrågades pga brist på sensorer...

Det är väl mest nordamerikanerna som klagat på att 850 inte går/gick att köpa?
Vi européer har väl haft en mycket stabilare tillgång på dem eller har jag förstått det fel?

Nikon USA har ju egna specifikt märkta hus och optik för att särskilja gråimport lättare. Tänkte om det helt enkelt är så att tilldelningen av hus till Europa och USA missuppskattades.
Eller att problemen uppstått efter att Europa fått sina hus.

Hade varit skönt om nikon slutade med regionsindelningar och andra förlegade dumheter i och med Z-världen. Men det är nog tveksamt.

Det finns många andra företag som alltid håller och lever upp till sina garantilöften oavsett vem, var eller hur produkten sålts.
Klagomålen gällde väl B&H.

När jag kollade i usa på andra ställen gick den att köpa.

Ok, Nu blir jag nyfiken! Vad gör du med de bilder du tagit förutom att publicera på Internet; det är ju det som styr i vart fall mitt val av kamera. En mobil eller kompakt duger ju om det inte ska skrivas ut med fin återgivning eller visas bilder i stort format. Jag tror att de flesta härinne sitter med relativt små skärmar eller en bärbar dator. Hur gör du?

Publicerar inte bilderna på internet alls (om du inte räknar in privat molnlagring).

Hur jag normalt använder kamerorna:

Standardhus och favorithus; Fuji X-T2 med X-T10 som backup. En mängd olika objektiv, inklusive normalzoom och vidvinkelzoom, men allra oftast ett gäng av mina Fujiobjektiv med fast brännvidd (har även två stycken Zeissobjektiv, som mackro och vidvinkel).

Foto sport och action (tex. dotterns tennismatch): D750 med ett ett tele påmonterat (tex. mitt Tamron 70-200/2,8, Nikkor 200-500/5,6 eller Nikkor 300/4 PF). Ibland med D610 som backuphus och påmonterat objektiv (oftast 16-35/4) för miljö/publikbilder.

Oftast använt på resa, eller när jag vill ha extra lätt fotoutrustning hemma: Ibland Fujihusen, men oftast vill jag resa lättare och då blir det normalt min GX-80 med GM-5 som backuphus. Vill jag resa mycket lätt så blir det GM-5 som huvudkamera och GM-1 som backuphus. På GX-80 (och mitt större GX-8) så blir det ofta några zoomar, men på GM-husen så är det oftast fast optik som gäller för att få ner vikt/storlek och någorlunda balans (greppet är ju inte det bästa, även om jag älskar att resa med de små minityariserade husen).

TIll detta kommer en rad olika kameror från både Lomography och Fuji när jag känner för att snappa instantbilder.

Har inte längre kvar någon filmbaserad Leica, men några M-objektiv, så på sikt så kommer det bli en beg. sensorbaserad M-kamera när andan faller på.

Så valet av kamera beror mest på situation och dess logistiska förutsättning (reser, kan åka bil, etc.) och vilket motiv jag skall fota (sport/action som kräver topp notch AF-C, eller mörkare motiv som kräver ljusstarkare objektiv/större sensorformat, vill vara diskret vid tex. gatufoto, etc.).

Ibland nöjer jag mig med min 1"-kompakt (när jag skall resa extremt lätt, tex. när jag gjorde Kina, Hong-Kong och Taiwan på en vecka, och hade mycket lätt packning) eller mobil som jag tycker fungerar mycket bra och ger fantastiska foton under rätt förutsättningar (speciellt för vardagsfoton när jag inte orkar ha med mig någon kamera alls).

Jag tycker det är solklart att Nikons leveransproblem av D850 beror på brist av sensorer

Jag säger inte att du (och andra) har fel, men jag skulle tro att det är en mer komplex fråga än så.

Dels kan vi konstatera att Nikon historiskt, vid flera tillfällen, hamnat i situationer då de haft svårt att hinna med att leverera populära modeller. Det legendariska exemplet är ju D200 där det var svårt att få tag i dem fortfarande ett år efter säljstart. Men liknande saker har hänt med fler modeller, som D800 eller ännu längre tillbaka i tiden D1 och sedan D1x.

Jag har genom åren ofta frågat olika Nikon-människor om det här och fått lite olika svar, men en sak dyker upp ganska ofta. Nikon är ett företag som gillar att lägga upp planer och hålla sig till dem. Som en person uttryckte de finns det ibland en tendens (i synnerhet när det gäller leveranser och liknande) från centralt håll att vilja fortsätta följa kartan även när verkligheten har ändrats. Dessutom är Nikon ett fiskalt konservativt företag, man ogillar att ta ekonomiska risker rent generellt och i synnerhet att bli sittande med lager av osålda prylar som man sedan får realisera bort.

Betänk också att komponenttillverkning - i synnerhet kostnadseffektiv sådan - planeras med långa ledtider, alltså att du inte sällan får beställa tillverkningskapacitet så långt i förväg att du inte ens har utvecklat färdigt det du vill tillverka vid den tidpunkten när du lägger beställningen. Blir då en komponent ens marginellt svårare (och därmed mer tidsödande) att tillverka än man tänkt sig kan det orsaka förseningar som det sedan tar lång tid att hinna ikapp med. Det är liksom inte bara att ringa och beställa fler sensorer till nästa vecka om det uppstått en brist :)

Det är notoriskt svårt för kameratillverkarna är att i förväg bedöma hur stor efterfrågan blir av produkter och när efterfrågan inträffar. Blir det toksuccé direkt, som hände med D800? Eller blir det snarare en smygande succé som Canon hade med Eos 5D Mark III, en kamera som började sälja rätt lugnt men sedan långsamt ökade genom nästan hela sin produktcykel. Och ofta är det så att man kan (med bra kostnadseffektivitet) ligga på en tillverkningsvolym och att det är förknippat med en rätt rejäl extra kostnad (per enhet) att ens tillfälligt försöka öka den volymen. Då kan det vara läge att ha lite is i magen och köra på med en kapacitet fast man har en brist.

DPR tankar om Nikon Z:
https://www.dpreview.com/opinion/93...p-for-nikon-but-they-need-to-keep-being-brave

Bra att de behållt mycket av Nikons goda ergonomi och menysystem.

Trist att de inte fått med dig deras 3D AF-C-upplägg (det kontinuerliga AF-system som jag tycker är absolut snabbast och enklast att jobba med).

Håller helt med i kritiken i artikeln att det är en klar miss att de inte byggt vidare på den i Z6/Z7.

Gällande kritiken mot avsaknad av tredjepartsobjektiv för Z-mount, så håller jag inte med alls; Z är ett helt nytt system som precis lanserats, de har från start ett gott bibliotek av F-objektiv, även Canons R-fattning är inte publik (och Sony delar numera inte heller med sig av sina standarder).

Läsvärt oavsett (även om artikeln kanske inte är så lång eller djuplodande).

Sigma och Tamron har några nativa objektiv till Sony, hur pass bra dom är vet jag inte riktigt, något av dom skall fungera för APS-C, och Fuji har gjort objektiv för video till Sony. Ligger Z7 runt 40000 kr så synar man såklart vad man får för pengarna, inte köper man Z7 som andra kamera till D850 eller gör man det, behåller dom inte den fina D810 som andra kamera redan betald sedan länge, och C/N spegelfria är väl tänkt att locka nya kunder också förmodar jag.

Att Sony har tillverkat småbilds kameror några år före C/N måste ställas mot att C/N har en mycket större kundkrets, Canon har en extra stor grupp av anhängare med en svindlande försäljning av objektiv under många år, dom har som exempel mycket hellre valt M1/2/3 osv, förutom att Fuji allt mer börjar att dyka upp i dslr väskorna.

Sigma och Tamron har några nativa objektiv till Sony, hur pass bra dom är vet jag inte riktigt, något av dom skall fungera för APS-C, och Fuji har gjort objektiv för video till Sony. Ligger Z7 runt 40000 kr så synar man såklart vad man får för pengarna, inte köper man Z7 som andra kamera till D850 eller gör man det, behåller dom inte den fina D810 som andra kamera redan betald sedan länge, och C/N spegelfria är väl tänkt att locka nya kunder också förmodar jag.

Att Sony har tillverkat småbilds kameror några år före C/N måste ställas mot att C/N har en mycket större kundkrets, Canon har en extra stor grupp av anhängare med en svindlande försäljning av objektiv under många år, dom har som exempel mycket hellre valt M1/2/3 osv, förutom att Fuji allt mer börjar att dyka upp i dslr väskorna.

Du har väl bara glömt att skriva "spegellösa" småbildskameror, antar jag eftersom C och N var före med FF DSLR. Men det tror jag vi fattar.

Sigma, Tamron tillverkar native objektiv med full funktion till Sony E/FE (och även till A-mount i stor utsträckning sedan tidigare).

Numera finns ytterligare en aktör: Samyang med AF och full native-funktion till Sony R/FE. Än så länge bara 4 objektiv. Men deras 35/1.4 AF är i klass med Sigmas Art-serie. Likaså har man gjort små pancakes i form av 24/2.8 AF och 35/2.8 AF för Sony. Därtill ett 50/1.4 som enligt kritikerna är optiskt lika bra som Art-serien men inte samma klass på AF riktigt.

Men hur dessa 3 aktörers objektiv fungerar: Alldeles perfekt enligt mitt tycke som provat dem. De ljusstarkaste är dock ganska tunga klumpar.

Fuji är väl kanske det märke som i aps-c segmentet rört på sig mest på sistone, men det är trångt där om vi ska räkna in M4/3 med Panasonic och Olympus.
Fuji tillverkar för övrigt objektiv till Hasselblads MF-kameror.

Jag missade där, men som du sa förstod man nog hur det var tänkt. Fuji är stora på objektivfronten levererar också till andra professionella filmkameror vad jag fattat. Jo det kan bli lite trångt ett tag nu, smarttelefonerna rör ständigt om i grytan också, många är också dyra vilket kan göra det svårt att samtidigt fundera på systemkameror.

Börjar känna mig lite smått utsvulten på information rörande Z6. Någon som sett nåt mer gällande batterigreppet? Allt snack om att det (eventuellt) bara blir ett batteripack har väckt tanken att hoppa på en D850 istället och vänta och se hur Z-linjen blir om några år eller så.

Börjar känna mig lite smått utsvulten på information rörande Z6. Någon som sett nåt mer gällande batterigreppet? Allt snack om att det (eventuellt) bara blir ett batteripack har väckt tanken att hoppa på en D850 istället och vänta och se hur Z-linjen blir om några år eller så.

Jag personligen skiter fullstandigt om den har ett grepp eller inte...

Det finns det nog fler som gör. Och fler som inte gör. Det är väl bara så att ett icke-problem för vissa blir ett problem för andra.

Själv använder jag aldrig vertikalgrepp om objektiven är lätta och jag vill ha utrustningen så lätt som möjligt. Däremot använder jag alltid vertikalgrepp på mindre kamerahus när de är bestyckade med tyngre objektiv. Och saknar vertikalgreppet höjdavtryck skulle jag bli vansinnigt irriterad.

Men jag tror att Nikon så småningom tar fram ett riktigt vertikalgrupp så att båda grupperna av användare blir nöjda.

Enligt min åsikt skulle det vara otroligt dumt rent försäljningsmässigt av Nikon att inte göra det.

Och ska kameran användas med icke-Z objektiv plus adapter anser jag att ett sådant grepp är ett måste.

Tror att få som beställer dessa kameror börjar från scratch utan redan har ett antal objektiv av G-typ-D-typ och rentav ett antal manuella med F-fattning.

Och adaptern är ytterligare en orsak som gör kameran lite otympligare och då tror jag många vill ha ett vertikalgrepp.

Men de som anser sig inte behöva det kan ju känna sig nöjda redan nu.

Så kan man ju såklart se det. Är ju långt ifrån alltid jag har greppet fastsatt på min D750 men det är jäkligt skönt att ha det ibland. Att det inte verkar komma ett vettigt grepp till kameran vittnar i mina ögon om att de inte riktigt tar släppet seriöst. Detta gör mig faktiskt lite osäker på hur jag ska göra; köpa en Z6 som kanske är belamrad med onödiga kompromisser (som sannolikt blir lösta med en MK-2 efter ett år eller så) eller köpa en D850 som är fullkomligt kompromisslös och bland de bästa husen man kan köpa idag och som definitivt kommer räcka mycket länge för mig.

Verkligen sugen på en spegellös men i väntan på min bokade Z6 gror funderationerna.

Detta gör mig faktiskt lite osäker på hur jag ska göra; köpa en Z6 som kanske är belamrad med onödiga kompromisser (som sannolikt blir lösta med en MK-2 efter ett år eller så) eller köpa en D850 som är fullkomligt kompromisslös och bland de bästa husen man kan köpa idag och som definitivt kommer räcka mycket länge för mig.

Och hade du varit videointresserad hade du kunnat resonera ungefär tvärtom, där är ett vertikalavtryck för det mesta komplett irrelevant och frånvaron av vettig video-AF och framför allt vettig sökare under filmning gör D850 till en lite haltande kompromiss ... :)

Min poäng är att det som "är fullkomligt kompromisslös och bland de bästa husen man kan köpa idag" för en person kan vara ganska precis motsatsen för någon annan. Nikon och alla de andra kameratillverkarna bygger olika kameror för att träffa olika målgrupper. Att det gör så innebär inte att de "inte riktigt tar släppet seriöst".

Och hade du varit videointresserad hade du kunnat resonera ungefär tvärtom, där är ett vertikalavtryck för det mesta komplett irrelevant och frånvaron av vettig video-AF och framför allt vettig sökare under filmning gör D850 till en lite haltande kompromiss ... :)

Min poäng är att det som "är fullkomligt kompromisslös och bland de bästa husen man kan köpa idag" för en person kan vara ganska precis motsatsen för någon annan. Nikon och alla de andra kameratillverkarna bygger olika kameror för att träffa olika målgrupper. Att det gör så innebär inte att de "inte riktigt tar släppet seriöst".

Så är det ju såklart. Jag pysslar ingenting med video så de funktionerna har jag ju inte ens en aning om vad hälften är. Tänker inte ens på att det går att filma med grejerna.. =)

Nej sedan att sy ihop hög-iso stillbilder med hög-iso för video och 4K ( UHD ) är inte bara så där lätt som en plätt.

inte orkat...

följa eller läsa igenom alla kommentarer i tråden så det detta kanske är som att slå in en öppen dörr. Bara att passera i så fall. Hur som helst så vägde dessa "tjatter fria" tester över för mig. Känner mig nu helt trygg i att min nya Z7 kommer att bli bra för mig när den kommer...

Fokus test https://www.youtube.com/watch?v=Ex5vVy6KBac

FACE TRACKING TEST https://www.youtube.com/watch?v=injKVXKp8kE

Z7 & Z6 High FPS Shooting in Stills https://www.youtube.com/watch?v=w2dJYg7-x94

följa eller läsa igenom alla kommentarer i tråden så det detta kanske är som att slå in en öppen dörr. Bara att passera i så fall. Hur som helst så vägde dessa "tjatter fria" tester över för mig. Känner mig nu helt trygg i att min nya Z7 kommer att bli bra för mig när den kommer...

Fokus test https://www.youtube.com/watch?v=Ex5vVy6KBac

FACE TRACKING TEST https://www.youtube.com/watch?v=injKVXKp8kE

Z7 & Z6 High FPS Shooting in Stills https://www.youtube.com/watch?v=w2dJYg7-x94

Det blir säkert bra! Och det blir mycket roligare att fotografera med återkoppling i sökaren. Jag var ute häromdagen och tog några närbilder, någon skärmvisning användes inte. Jag såg direkt att bilderna (en del) blev bra. Din kamera ska ju ha en riktigt bra sökare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar