jag&bilden
Aktiv medlem
Regionsindelning är på deras kameror är något Nikon själva har valt att bedriva och kan också välja att avstå från. De lasermärker dem till och med med US för att särskilja dem men ger givetvis garantiservice på en europeisk kamera om du är där som europé men inte om du är amerikan.
Hur som helst så har det gnällts länge på amerikanska forum att det inte går att få tag i en D850 och när de dyker upp är de borta på sekunder.
Samtidigt finns de i lager i svenska och europeiska butiker.
Sensorproblem som grundorsak - regionindelning som förstärkare?
Jag hoppas att Nikon lyckas leverera tillräckligt med Z-hus utan regionsmärkning och uppdelning men det är nog osannolikt.
Dubbla leverantörer på sensorer till en och samma kameramodell är jag tveksam till om det skulle fungera ens om de ville. För stor risk till avvikelser dem mellan.
Hur som helst så har det gnällts länge på amerikanska forum att det inte går att få tag i en D850 och när de dyker upp är de borta på sekunder.
Samtidigt finns de i lager i svenska och europeiska butiker.
Sensorproblem som grundorsak - regionindelning som förstärkare?
Jag hoppas att Nikon lyckas leverera tillräckligt med Z-hus utan regionsmärkning och uppdelning men det är nog osannolikt.
Dubbla leverantörer på sensorer till en och samma kameramodell är jag tveksam till om det skulle fungera ens om de ville. För stor risk till avvikelser dem mellan.
Det är inte Nikon som har hittat på att det finns gränser för handel. Om du säljer en produkt i Nordamerika gäller andra regler än t.ex. EU. Därför håller Nikon och alla tillverkare av konsumentprodukter koll på var en vara har sålts.
Jag har aldrig sett några uppgifter att det har funnits problem med tilldelning av D850 mellan olika regioner.
Det enda jag hört är att att Nikon inte kunde tillverka lika många kameror som efterfrågades pga brist på sensorer...