Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya rykten ang. "7D MarkII"

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag läste nyheten igår och nu känns det som om mitt eventuella byte till Nikon inte är en lika bra idé. Nya 7an ser helt otrolig ut. Den har nog allt som jag letar efter. Fast nu är ju denna artikel bara spekulationer och mycket kan andras innan den kommer ut. Och när nu det kan vara.

Det nämns även om 4 kommande objektiv under året... 100-400L nämns. Sedan återstår tre. 35L II är väl ganska given skulle jag tro? Det har ju surrats om den i flera år.

Vilka övriga kan det röra sig om? 14-24?

Det nämns även om 4 kommande objektiv under året... 100-400L nämns. Sedan återstår tre. 35L II är väl ganska given skulle jag tro? Det har ju surrats om den i flera år.

Vilka övriga kan det röra sig om? 14-24?

De som jag har om är den beryktade 200-400/4 och 14-24. Jag provade 200-400 på fotomässan och den var helt grym men den kommer att att kosta runt 90 000;- så det är bara att börja att spara.

Frågorna kring 14-24 blir två för mig:
1. Hur bra blir den? Av någon anledning så har Canon, som är så bra på telen, aldrig varit lika bra på vidvinkelzoomar - lyckas de nu?
2. Priset? Canon har släppt dyra nya zoomar. 24-70/2,8 II tog ett rejält kliv upp i pris. Kommer 14-24 bli lika dyr - sannolikt, dyrare - möjligen.

Canons 24-70/2,8 II är bäst just nu, Nikon 24-70 är väl näst bäst och ca 5000:- billigare. Kostar Canon 14-24 lika mycket blir den 5000:- dyrare än Nikons som är fantastiskt bra. 5DIII kostar mer än D800 även om skillnaderna minskar. Om Canons priser fortsätter så här blir ju Nikon ett ännu billigare alternativ om man skall ha rena proffsgrejer.

Frågorna kring 14-24 blir två för mig:
1. Hur bra blir den? Av någon anledning så har Canon, som är så bra på telen, aldrig varit lika bra på vidvinkelzoomar - lyckas de nu?
2. Priset? Canon har släppt dyra nya zoomar. 24-70/2,8 II tog ett rejält kliv upp i pris. Kommer 14-24 bli lika dyr - sannolikt, dyrare - möjligen.

Canons 24-70/2,8 II är bäst just nu, Nikon 24-70 är väl näst bäst och ca 5000:- billigare. Kostar Canon 14-24 lika mycket blir den 5000:- dyrare än Nikons som är fantastiskt bra. 5DIII kostar mer än D800 även om skillnaderna minskar. Om Canons priser fortsätter så här blir ju Nikon ett ännu billigare alternativ om man skall ha rena proffsgrejer.

Jag tror faktiskt att den blir riktigt bra. Canon har på senare tid fått till glasen ordentligt i zoomarna. Både 70-200 II och 24-70 II är mycket bra. Jag tror inte man nöjer sig med nått halvhjärtat i 14-24:an. Den skall helt enkelt lira i samma division. Det viktigaste, och där Canon har fått kritik, är ju den knepiga kantskärpan. Nikon visade med sin fina 14-24:a att det går att få till det även där. Skulle förvåna mig mycket om Canon gör något sämre.

Priset håller jag med dig om. Den lär bli sjukt dyr inledningsvis. Men det är ju de som "bara måste ha den" som ofta hänger på låset och då är det lättare att sälja sig dyrt. Det brukar ju falla lite när stormen lagt sig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar