Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya reglerna för handbagage

Produkter
(logga in för att koppla)
Under rådande förhållanden av hantering av incheckat bagage.....ALDRIG. Jag kommer inte att flyga, så enkelt är det.

Inte jag iaf!

Det som kan irritera mig så enormt är att, när terror attentat uppkommer oftast riktat mot USA eller Storbritanien så skall Sverige vara så snabba på att driva igenom förbuden här .. när hade vi en terror attack här?

De kan förbjuda handbagage men dem som drabbas är vanliga resenärer som du och jag, de som är terrorister stoppas knappast av att man inte får ta med handbagage de kommer på nya metoder!

Det är ju inte bara kamerautrustingen det gäller heller, har ju en laptop också och checka in den...NIX. Det här med laptopen är väl aktuellt för betydligt fler resenärer än fotografer dessutom.

Om flygbolagen garanterar (och håller det) att allt incheckat är helt/är kvar/är framme samtidigt som jag, så skulle jag gärna checka in rubbet.

AnnaKarin skrev:
Det är ju inte bara kamerautrustingen det gäller heller, har ju en laptop också och checka in den...NIX. Det här med laptopen är väl aktuellt för betydligt fler resenärer än fotografer dessutom.

Om flygbolagen garanterar (och håller det) att allt incheckat är helt/är kvar/är framme samtidigt som jag, så skulle jag gärna checka in rubbet.

En vän till mig fick vänta ett dygn på sitt incheckade en gång, tyvärr låg kameran i den väskan. Lyckligtvis kom den fram, men de var lite tung väntan för henne... så så länge det är andra människor inblandade kommer det incheckade hamna på fel ställen ibland.. ska man behöva ta den risken med värdeföremål?

tritub skrev:
Läste på AB att de ev. ska införas nya regler för handbagage. Hur många här kan tänka sig att lägga kameran plus utrustning i incheckade bagaget?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,870633,00.html

Inte en chans, då vet jag inte vad jag ska ta mig till framöver. Jag reser med ganska mycket handbagage när jag är ute. Förutom kamerautrustning och dator så är det ett ombyte kläder och necessär också. Detta för att klara något dygn utan resväskan.
//
Nina

Det är ju lite intressant att flygbolagen inte har en aning om var bagaget befinner sig när det kommer bort. Det skall svaras på en massa frågor om bagaget vid incheckning, men sen har de uppenbarligen noll koll. Senast jag blev av med bagaget fick jag lite olika lögner (Amsterdam, nej Washington, nej Miami) innan det kom fram 36 h efter mig.

Det sitter ju en streckkods-lapp på väskan, hur svårt kan det vara att veta var den senast lästes av? Tänk om de får ett tips om en bomb i en specifik väska, och så har de ingen som helst aning om väskan befinner sig i Schweiz eller Nordkorea.

Det är inte bara dyra saker som är ett problem om man inte får handbagage, man vill ju gärna ha lite kläder och hygienartiklar där eftersom man inte kan känna sig säker på att bagaget kommer fram med samma plan, i alla fall inte om det krävs ett byte på vägen.

De får helt enkelt börja rota igenom handbagaget ordentligt. Visst det tar längre tid, men hellre de än stå på landvetter efter en tur från arlanda o väskan juts landat på kastrup

photonicdelousions skrev:
Inte jag iaf!

Det som kan irritera mig så enormt är att, när terror attentat uppkommer oftast riktat mot USA eller Storbritanien så skall Sverige vara så snabba på att driva igenom förbuden här .. när hade vi en terror attack här?

De kan förbjuda handbagage men dem som drabbas är vanliga resenärer som du och jag, de som är terrorister stoppas knappast av att man inte får ta med handbagage de kommer på nya metoder!

De e surt men det är som med rån. Om bankerna skyddar sig till tänderna så kommer rånen att drabba de som inte gör det. Nu drabbar rånen butikerna och när de skyddar sig tillräckligt bra så ökar rånen av de som står näst på stegen "mängden pengar/risk".

På 70-talet kapade inte palestinierna gärna ELAL-plan för de hade väpnade väktare ombord på varje flygning utan såna med betydligt slappare runtiner som exv. grekiska Olympic Airways. Efter japanska röda armens massaker på 80-90 personer på LOD-airport så har ingen lyckats med några storskaliga angrepp på flyget i själva Israel. Just denna massaker och Svarta Septembers kapning och sprängning av de kapade planen i den jordanska öknen fick stor betydelse för skärpningen av säkerheten på alla internationella flygningar.

Man behöver ju inte ha så stor fantasi för att tänka sig att det kan vara mer attraktivt att exv. kapa plan i länder där man känner sig "säkrare" på att inte vara huvudmål för angrepp än i länder där man är mer alerta. Går inte det så kommer man att rikta sig mot inrikesflygen som sällan är lika strikt kontrollerade som de internationella flygningarna. Fortfarande är det stor skillnad i kontrollerna vid flygningar från Sverige till exv. USA i jämförelse med andra destinationer.

I övrigt kan jag bara hålla med dig i frustrationen över att denna olösta internationella konflikt ska tillåtas förpesta folks vardag över hela världen årtionde efter årtionde. Detta är verkligen det yttersta beviset det på världssamfundets och FN:s totala misslyckande. Det är verkligen sorgligt.

Restriktioner av handbagage för resande med SAS till USA
Från och med lördag den 12 augusti och tillsvidare får handbagage på SAS flygningar till USA endast innehålla följande artiklar:

...
- Laptop, mobiltelefon, kamera och annan elektronisk utrustning, utan fodral
...

Allt ska packas i genomskinliga plastpåsar som SAS tillhandahåller vid incheckningen.

Så jag antar att om du vill packa din kamerautrustning i plastpåsar så går det fint att ta med det. ivf med sas ifrån sverige, blir väl roligare på hemvägen antar jag.

Senast ändrad:
Photokina

Det enda jag kunde hitta med restriktioner är resor till USA (Arlanda info).
Germanwings senaste pressmedelande är från Juni.....
Dom har 8kg handbagage o då går det ner ett hus m zoom och några objektiv och kanske lapptoppen också.
Men om dom nu skulle få för sig att röngka kamera med SD kort -- tål dom det?????? hårddisken??? bildfiler??????
Såg i annan tråd att det inte är nån fara.

Senast ändrad:
tec skrev:
Restriktioner av handbagage för resande med SAS till USA
Från och med lördag den 12 augusti och tillsvidare får handbagage på SAS flygningar till USA endast innehålla följande artiklar:

...
- Laptop, mobiltelefon, kamera och annan elektronisk utrustning, utan fodral
...

Allt ska packas i genomskinliga plastpåsar som SAS tillhandahåller vid incheckningen.

Så jag antar att om du vill packa din kamerautrustning i plastpåsar så går det fint att ta med det. ivf med sas ifrån sverige, blir väl roligare på hemvägen antar jag.

Hmm...ska plastpåsen hindra terroristerna att ta me en bomb?

Det som stör mig mest är att terroristerna i detta fall nästan lyckats genom att vi nu inför dessa orimliga krav på säkerhet och gör oss rädda för att flyga. Att MI5 lyckades ta terroristerna den här gången är ju ett tecken på att säkerhets- och underrättelsearbetet är bra. Det kommer alltid att finnas risker med att flyga men frågan är hur mycket risken minskar när man tvingas flyga utan nån form av bekvämlighet.

Dessutom är det lite paradoxalt att när det gäller transporter av människor (läs flyg) är det nästan orimlig säkerhet samtidigt som det är möjligt att utan problem importera tonvis med sprängämnen till amerikanska och europeiska hamnar i vanliga containrar utan att råka ut för en enda kontroll (det är väl ett par stickprov men absolut ingen total kontroll).

fredrik_bt skrev:
Det som stör mig mest är att terroristerna i detta fall nästan lyckats genom att vi nu inför dessa orimliga krav på säkerhet och gör oss rädda för att flyga. Att MI5 lyckades ta terroristerna den här gången är ju ett tecken på att säkerhets- och underrättelsearbetet är bra. Det kommer alltid att finnas risker med att flyga men frågan är hur mycket risken minskar när man tvingas flyga utan nån form av bekvämlighet.

Dessutom är det lite paradoxalt att när det gäller transporter av människor (läs flyg) är det nästan orimlig säkerhet samtidigt som det är möjligt att utan problem importera tonvis med sprängämnen till amerikanska och europeiska hamnar i vanliga containrar utan att råka ut för en enda kontroll (det är väl ett par stickprov men absolut ingen total kontroll).

Det som stör mig är att ytterligare en gång får vi höra massa strunt utan en gnutta bevis som läggs fram, har de hittat några sprängämnen alls ? Har de hittat något alls förrutom ett löjligt SMS som tydligen skickades från Pakistan ?

Jag vill ha lite mer bevis innan jag tillskriver dem ett lyckat tillslag, det finns ju goda politiska skäl att hålla folk i rädsla nämligen att man kan fortsätta att skapa skumma lagar som tex "Antisocial Behaviour Act", stoppa kameror i varje gathörn eller fortsätta springa runt i Irak och låtsas som att man inte alls åkte dit för att jaga massförstörelsevapen utan för att jaga terrorister.

Lite mer bevis än ett SMS får de allt visa upp.

FQLLQ skrev:
Det som stör mig är att ytterligare en gång får vi höra massa strunt utan en gnutta bevis som läggs fram, har de hittat några sprängämnen alls ? Har de hittat något alls förrutom ett löjligt SMS som tydligen skickades från Pakistan ?

Jag vill ha lite mer bevis innan jag tillskriver dem ett lyckat tillslag, det finns ju goda politiska skäl att hålla folk i rädsla nämligen att man kan skapa skumma lagar som tex "Antisocial Behaviour Act" eller fortsätta springa runt i Irak och låtsas som att man inte alls åkte dit för att jaga massförstörelsevapen utan för att jaga terrorister.

Lite mer bevis än ett SMS får de allt visa upp.

De kommer nog, om de finns. Fast måste anse att det är bättre att dra i stora snöret, även om det i slutändan hade räckt med det lilla... Man vet ju aldrig...

Uppdatering som kan vara av intresse för de som ska flyga till/via UK de närmsta dagarna.

Reglerna har lättats upp en del eftersom läget nu klassats ned från "critical" till "severe" (vilket iofs betyder att de fortfarande förväntar sig nya attentatsförsök de närmnsta dagarna)

Sedan i morse gäller följande för handbagage Jag har klippt och klistrat detta från reseinstruktionerna på vårt intranet (jag jobbar i London)

"Each passenger is permitted to carry ONE item of cabin baggage through the airport security search point. The dimensions of this item must not exceed: a maximum length of 45 cm, width of 35 cm and depth of 16 cm (17.7"×13.7"×6.2" approx) (including wheels, handles, side pockets etc.). This is approximately the size of a medium-sized brief case and 50% smaller than the previous hand baggage allowance. Other bags, such as handbags, may be carried within the single item of cabin baggage. All items carried by passengers will be x-ray screened"

Det kan alltså bli svårt att få plats med en kameraväska om man har mycket grejer.

Igår på nyheterna meddelade att tusentals väskor försvunnit sedan de nya reglerna infördes. Det är visst fortfarande kaos på flygplatserna här.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar