ANNONS
Annons

Nya reglerna för handbagage

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu tunnt handbaggage i England

Jag läste i dag att för all trafik från England inklusive flygplansbyte gäller följande handbaggagemått.:

Ett kolli på max 8 kg.
45 x 35 x 16 cm. Inklusive alla hjul och handtag.

Förut bestämde flygbolagen hur stort och tungt baggaget fick vara utifrån vad deras flygplan klarade. Nu har tydligen den Brittiska motsvarigheten till Luftfartsverket bestämt hur stort det får vara.
Varför?

Så hur kan man packa sin fotoutrustning med en max tjocklek på 16 cm?

Jag funderar på att åka till Afrika och blir tvingad till flygplansbyte i London. Vad kan man packa i för att få med:
D2X, 70-200/2,8, teleconverter, kortare zoom, litet objektiv, diverse smått.
Dessutom skulle jag helst se att jag fick med reserver som D2H, 200/4 och kikare.

/Erik

Man får väl göra en trälåda med exakt rätt yttermått och helt utan vaddering. Sen langar man över de viktigaste prylarna i den och bär den försiktigt med sig i planet. Den riktiga (tomma) kameraväskan får man väl checka in.

Ja, och när man kommer fram till resmålet så får man bara ha mjuka väskor på safarin. :-(
/Erik

PS. Seriöst så har jag funderat på att checka in kameraväska tom och ha utrustningen i någon speciell handbaggageväska.

Erik: Ja, läs mitt inlägg ovan. Som det ser ut nu så kommer bestämmelserna kvarstå inom överskådlig tid. Ryan Air bråkar (de har lämnat in en stämmning mot Brittiska regeringen) men i stort sett alla andra bolag/organisationer accepterar det.

Det är naturligtvis knöligt men det är nog helt enkelt så att det är rätt få som reser med så värdefulla saker som en större fotoutrustning, de flesta har nog inga problem att få plats med sina grejer inom reglerna.

Själv funderar jag på om det inte är dags att köpa en rikig väska som man kan checka in.

Vi får regelbundna uppdateringar på jobbets intranet (jag jobbar ett par mil från Heathrow och vi reser rätt mycket) så om något händer angående nya regler så skriver jag en uppdatering.

En bekant checkade nyligen in sitt Canon EF 500/4L på ett flyg från USA till Europa. Det försvann och har inte kommit tillbaka. Jag är osäker på om flygbolaget täcker den guldklimpen för $5500.

Tobiasl skrev:
Själv funderar jag på om det inte är dags att köpa en rikig väska som man kan checka in.

Om man nu får tillbaka den efteråt. Jag tänker på vad du skrev tidigare.

I mitt fall nu så blir dessutom den gedigna incheckningsväskan ett problem på resmålet eftersom hårda väskor inte får tas med på safarin.

/Erik

Tobiasl skrev:
Vi får regelbundna uppdateringar på jobbets intranet (jag jobbar ett par mil från Heathrow och vi reser rätt mycket) så om något händer angående nya regler så skriver jag en uppdatering.

Tack, det uppskattas.
/Erik

eon skrev:
Om man nu får tillbaka den efteråt. Jag tänker på vad du skrev tidigare.

/Erik

Jo, det är en risk. Men problemet är att jag ju bor i England så jag har väl inte mycket val om jag vill kunna ta med mig utrustningen när jag ska ut och resa. Bor man i Sverige så kan man ju i alla fall försöka att unvika mellanlandingar i Storbritannien genom att välja rätt bolag.
En bra väska minskar ju i alla fall riskerna en hel del.

Enligt BBC är nya regler för handbagage på gång här i Storbritannnien och från och med slutet av nästa vecka kommer större väskor tillåtas ombord igen.
Observera att det dock fortfarande inte finns någon officiell bekräftelse på detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar