Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nya problem med D750
- Trådstartare PFH
- Start datum
Johansson1956
Aktiv medlem
Hmmmmmm
Först D600 och smuts och sedan detta....
Först D600 och smuts och sedan detta....
PFH
Avslutat medlemskap
hmm försöker förstå, men vad är det nu som är problemet?
Egentligen samma som tidigare, men på fler kameror i andra serier.
Andyah
Aktiv medlem
Egentligen samma som tidigare, men på fler kameror i andra serier.
såg nån som slängt ut ett videoklipp bland kommentarer..o där handlade det om Highspeed sync att det inte fungerar rätt o ger svart del på bilden, o att det inte var lenseflare det handlade om den här gången.. o är det highspeed sync så är inte jag drabbad iaf..testade snabbt med min blixt. desutom fotar jag aldrig med highspeed sync iaf så.
https://www.youtube.com/watch?v=8LmUge9VswI
...Skärpning nu Nikon!
1. Det finns alltid lite orsak att vara skeptisk till argumentation som innehåller "enligt rykten"
2. Om du kollar bakåt i olika Nikon-forum kommer du hitta mycket godis att njuta av, som autofokusproblem hos D7000, bandning hos D200, vitbalansproblem i D2-kamerorna, batteriproblem i D1-kamerorna osv. Skall man gå efter det så har Nikon inte haft något grepp de senaste 15 åren.
3. Om sedan under några år följer forumdiskussioner för andra kameramärken kommer du upptäcka mycket spännande. Som att i princip alla märken tydligen lider av autofokusproblem i någon eller flera former och att allihop verkar ha objektiv med kvalitetsproblem. Plus en massa andra problem som oljefläckar, överhettning, batterier som inte går att ladda, inexakta slutare, glappkontakter ...
Jag har under de senaste sisådär tio åren följt forum för de flesta kameramärken (det är ju på gott och ont en del i mitt jobb) och jag kan inte se något tydligt mönster där någon eller några tillverkare sticker ut vare sig positivt eller negativt.
Skrotfotaren 2.0
Avslutat medlemskap
1. Det finns alltid lite orsak att vara skeptisk till argumentation som innehåller "enligt rykten"
2. Om du kollar bakåt i olika Nikon-forum kommer du hitta mycket godis att njuta av, som autofokusproblem hos D7000, bandning hos D200, vitbalansproblem i D2-kamerorna, batteriproblem i D1-kamerorna osv. Skall man gå efter det så har Nikon inte haft något grepp de senaste 15 åren.
3. Om sedan under några år följer forumdiskussioner för andra kameramärken kommer du upptäcka mycket spännande. Som att i princip alla märken tydligen lider av autofokusproblem i någon eller flera former och att allihop verkar ha objektiv med kvalitetsproblem. Plus en massa andra problem som oljefläckar, överhettning, batterier som inte går att ladda, inexakta slutare, glappkontakter ...
Jag har under de senaste sisådär tio åren följt forum för de flesta kameramärken (det är ju på gott och ont en del i mitt jobb) och jag kan inte se något tydligt mönster där någon eller några tillverkare sticker ut vare sig positivt eller negativt.
Jag har ibland blivit kallad "Nikonhatare" vilket nog inte stämmer så bra med verkligheten............för närvarande 4st kameror av det märket (noga utvalda) Har oxå bra kontakt med fotografer och en del handlare som varit ärliga och talat om vad jag ska köpa eller undvika att köpa. Hade en av dom första Nikon D800 som hade stora autofokusproblem + att den låste sig. Jag fick senare reda på att jag INTE va ensam om dom problemen! D600 eller oljestänkaren blev jag varnad att köpa innan den stora massan som köpt kameran började upptäcka problemet.............Vad jag menar med "skärpning Nikon" är att dom ska nog testa sina nya modeller så vi konsumenter slipper vara "försökskaniner". Det är inte så kul och köpa prylar som inte funkar för en jävla massa pengar! Som "svartskalle" kanske jag är lite hård i min framtoning ibland men så är det
Jag har ibland blivit kallad "Nikonhatare" vilket nog inte stämmer så bra med verkligheten............för närvarande 4st kameror av det märket (noga utvalda)
Jag tror det är just där du kanske missar en sak - jag misstänker att du mest följer forum och liknande just för Nikon. Saken är att det mesta av vad du beskriver är inte på något sätt unikt för Nikon
Jag skriver ju om fototeknik sedan ungefär tio år och eftersom det här med kvalitetsnivåer, tillverkningsfel och allmän tillförlitlighet är ämnen som ofta diskuterats så har jag läst mycket om det. Plus att jag pratat med kamerahandlare och människor som arbetar med service och reparationer, både här i Sverige och i Tyskland. Några av de jag pratat med är pensionärer och har dels omfattande erfarenhet efter att ha arbetat med kamerareparationer i 20-30 år och dels är de ofta uppfriskande uppriktiga eftersom de inte längre behöver vara finkänsliga.
Läs gärna Roger Cialas blogg (http://www.lensrentals.com/blog), han driver ju Lensrentals, en mycket stor uthyrningsfirma i USA och hör nog till en av de få som har hyfsad statistik på vilka kameror och objektiv som krånglar, hur ofta det gör det och vilka fel det är som uppstår. Hans slutsatser stämmer bra med det jag hör från i princip alla andra i branschen - skillnaderna mellan olika kameramärken när det gäller kvalitet är mycket små. Och alla tillverkare har av och till problemmodeller som orsakar hetsiga diskussioner i forum.
Utöver det här att tro att enskilda tillverkare utmärker sig negativt så finns det ett annat utbrett missförstånd: att det oftare är och blir fel med dagens kameror än med filmtidens mer mekaniska kameror. Faktum är att det är precis tvärtom. Det finns faktiskt en orsak att de flest kameraverkstäder fått slå igen de senaste tio åren, trots att både antalet kameror och antalet tagna bilder med dem har växt kraftigt. Dagens kameror går faktiskt relativt sällan sönder och har mer sällan fabrikationsfel.
Glöm inte heller att för tillverkarna är debacle som det med D600 väldigt dyrt - man tappar i försäljning (inte bara av den aktuella modellen), man tappar i anseende och sådant här som att göra returer av kameror är horribelt dyrt (det äter med råge upp allt det man har tjänat på att sälja kameran). De har alla incitament i världen att undvika sådant. Fråga till exempel Canon vad dåligt monterade subspeglar i EOS 1D Mark III har kostat dem ...
Den här idén att tillverkare mer eller mindre medvetet chansar och slarvar för att de skulle tjäna på det är feltänkt. Sådant fungerar bara på engångsaktiga produkter där man inte räknar med merförsäljning. Just kameratillverkarna har ju i grunden rakt motsatt agenda - de vill ju få folk att bli kunder för livet med stora system av objektiv och andra tillbehör
Så genom allt ert babbel här... är det nån som har svaret på vad det igentligen är som är felet på D750? dvs det som tråden var om från början.. är det lense flare eller det som jag la upp video på? eller kanske inte är nått fel alls, bara rykten o skitsnack?
Du kan ju alltid prova att läsa artikeln som länkades i trådens första inlägg
Eller om du vill ha det lite annorlunda formulerat:
http://www.dpreview.com/news/007117...vice-advisory-for-d750-to-include-more-models
Trådtiteln är väl lite missvisande, det är inte ett nytt fel, utan att ett känt problem som har drabbat fler kameror än de först trodde.
Andyah
Aktiv medlem
Enligt mitt serienr ska min kamera vara drabbad, som engång redan fått en svart prick i stativgängan från nikon att den inte ska vara drabbad då den ska vara genomgången innan den kom ut i affären efter den första stormen med lenseflare issue..så det var ju lite skumt. Har dock inte stött på nått av varken lenseflare eller highspeed sync problem iaf. så man får vara lycklig lottad kanske